ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 مرداد 1390     |     کد : 22799

‌ملك ‌فاروق‌ سلطنت را از دست داد

59 سال پيش در شب 22 و روز 23 ژوييه سال 1952 ميلادي يك گروه از افسران ميهن پرست و ناسيوناليست مصري به نام «افسران آزاد» دست به كودتا زده و پس از سرنگون كردن سلطنت ملك فاروق اول پادشاه مصر قدرت را در اين كشور به دست گرفتند.

جام جم آنلاين: 59 سال پيش در شب 22 و روز 23 ژوييه سال 1952 ميلادي يك گروه از افسران ميهن پرست و ناسيوناليست مصري به نام «افسران آزاد» دست به كودتا زده و پس از سرنگون كردن سلطنت ملك فاروق اول پادشاه مصر قدرت را در اين كشور به دست گرفتند.
ملك فاروق اول در روز 6 مه سال 1936 ميلادي جانشين پدرش ملك فواد اول شده بود. او در جريان دوران سلطنت خود بي وقفه به بريتانيايي ها امتياز داد و گوش به فرمان آنها بود و مصر علي رغم استقلال ظاهري در عمل مانند يك مستعمره بريتانيا بود.

ملك فاروق اول كه به ظاهر يك پادشاه مشروطه بود دست به توطئه هاي زيادي عليه جنبش وفد ، يك جنبش سياسي با ريشه مردمي كه مصمم به برقراري استقلال كامل مصر بود ، مي زد.

ملك فاروق در سال 1951 ميلادي با امضاي يك پيمان اداره كانال سوئز را تا سال 1956 ميلادي به بريتانيا واگذار كرد. مردم مصر از حضور بريتانيايي ها در تمام صحنه هاي كشور و فساد مالي رژيم سلطنتي فاروق اول به تنگ آمده بودند. حملات ضدانگليسي تشديد شدند.

در روز 25 ژانويه سال 1952 ميلادي ژنرال انگليسي جرج ارسكين قيام يك هزار بولوك ( مترادف با مامور پليس مصر) را بي رحمانه سركوب مي كند. كشور در مرز انفجار قرار گرفته بود.

دو گروه مخالف عمده عليه حكومت سلطنتي فعاليت مي كردند. گروه اخوان المسلمين و گروه «افسران آزاد» كه توسط يك سرهنگ 33 ساله به نام جمال عبدالناصر ، قهرمان جنگ عليه اسرائيل ، تاسيس شده بود. در شب 22 و روز 23 ژوييه افسران آزاد به فرماندهي جمال عبدالناصر دست به كودتا مي زنند و سلطنت فاروق را سرنگون مي كنند.

ملك فاروق اول به تبعيد به اروپا مي رود. پس از پيروزي كودتا ، سرهنگ ناصر مقام خود را به ژنرال محمد نجيب 41 ساله كه از لحاظ درجه ارشدتر بوده و چهره اي شناخته شده بود واگذار مي كند و ژنرال محمد نجيب رياست دولت را به عهده مي گيرد.

در روز 18 ژوئن سال 1953 ميلادي ، در مصر جمهوري اعلام مي شود و ژنرال نجيب عهده دار مقام رياست جمهوري و نيز نخست وزيري مي شود.

در روز 14 نوامبر سال 1954 ميلادي ، ژنرال محمد نجيب از مقام خود بركنار شده و سرهنگ عبدالناصر جوان مهار قدرت را در دست مي گيرد.

با به قدرت رسيدن جمال عبدالناصر دوران جديدي براي مصر آغاز مي شود. او در سال 1956 ميلادي آخرين نيروهاي نظامي بريتانيا را از مصر بيرون كرده و با ملي كردن كانال سوئز ، غرب و به ويژه بريتانيا و فرانسه را به مبارزه مي طلبد.

روز سالگرد سرنگوني سلطنت ملك فاروق اول روز جشن ملي مصر محسوب مي شود.


نوشته شده در   شنبه 1 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode