ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 24 تير 1390     |     کد : 22470

جستارهایی در تاریخ ایران و اسلام

کتاب جستارهایی در تاریخ ایران و اسلامتألیف محمد کاظم رحمتی با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 8000 تومان از سوی انتشارات بصیرت منتشر شد.

کتاب "جستارهایی در تاریخ ایران و اسلام" تألیف محمد کاظم رحمتی با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 8000 تومان از سوی انتشارات بصیرت منتشر شد.
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: کتاب "جستارهایی در تاریخ ایران و اسلام" مشتمل بر مجموعه‌ مقالات محمدکاظم رحمتی است که به موضوع مطالعات و تحقیقات با رویکرد کلامی به تاریخ اسلام می‌پردازد و می‌تواند به نگاهی نو به مسائل تاریخ اسلام منجر شود.

این مقالات در فواصل زمانی طولانی نوشته شده و به چند بخش تقسیم شده است و تنوع مجموعه، باعث گستردگی دامنه انتخاب خواننده می‌شود. کتاب با گفتار بلندی درباره سیر تاریخی تحقیقات و مطالعات سیره‌پژوهی در جهان غرب از روزگار نگارش آثار جدلی ضداسلامی به دست راهبان مسیحی تا روزگار کنونی و تحولات رخ داده در این سیر آغاز می‌شود.



در ادامه مقاله "ردیه‌نویسی مسیحیان اندلسی بر اسلام"، نگاهی تفصیلی و جزئی‌تر به همان موضوع نخست است و از زاویه ردیه‌نویسی در باب حقانیت اسلام و مسیحیت، تعامل میان مسلمانان و مسیحیان در اندلس را به بحث گذاشته و تأثیرات و تحولات درونی ادبیات ردیه‌نویسی مسیحیت غربی در ردیه‌انگاری بر اسلام از آغاز عصر رنسانس را بررسی می‌کند.

تشکیل دولت عباسیان و سقوط امویان از مهمترین حوادث قرن دوم هجری است که تأثیر ژرفی بر تحول نظام حکومت اسلامی نهاده است. از همین روی دو مقاله "اخبار الدوله العباسیه و مؤلف آن" و "اخبار الدوله العباسیه و اهمیت آن در بررسی تحول مشروعیت عباسیان" درباره دوران خلافت عباسی است.

مقاله "جاحظ و کتاب التاج منسوب به او" درباره شکل‌گیری آثار مربوط به سیاست‌نویسی و کهنترین آثار باقیمانده از این گونه کتابها یعنی کتاب التاج بحث می‌کند. نوشتار ششم با تکیه بر کتاب السیاق لتاریخ نیسابور نوشته عبد الغافر بن اسماعیل فارسی، به تحلیل این نوع تاریخ‌نگاری پرداخته است.

مقاله‌های "نکاتی درباره مکاتب فقهی زیدیه"، "ابوطالب هارونی و کتاب الدعامه" و "مفهوم امامت در رساله جدلی کهن امامی از دوران اموی" مقالاتی در تاریخ تشیع‌اند و در نهایت چند مقاله پایانی نیز نقد و بررسی برخی آثار منتشر شده در حوزه دین است.

کتاب "جستارهایی در تاریخ ایران و اسلام" تألیف محمد کاظم رحمتی با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 8000 تومان از سوی انتشارات بصیرت منتشر شده است.


نوشته شده در   جمعه 24 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode