ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 تير 1390     |     کد : 22422

90 دقيقه چانه‌زني در اولين روز فعاليت بورس نفت

معاون اول رئيس جمهور: بورس نفت روند جذب سرمايه هاي خارجي را تسريع خواهد كرد ...

معاون اول رئيس جمهور: بورس نفت روند جذب سرمايه هاي خارجي را تسريع خواهد كرد
90 دقيقه چانه‌زني در اولين روز فعاليت بورس نفت
با عرضه 600 هزار بشكه نفت خام در تالار معاملات بين‌المللي بورس كالاي ايران در جزيره كيش، بورس نفت ايران ديروز به طور رسمي كار خود را آغاز كرد.

به گزارش «جام‌جم»، در اين مراسم كه به صورت زنده در تالار تهران بورس كالا مشاهده مي‌شد، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و محمد علي‌آبادي سرپرست وزارت نفت حضور داشتند. بنابراين گزارش، شركت ملي نفت ايران ديروز 600 هزار بشكه نفت خام سنگين صادراتي خود را به قيمت 111 دلار و 65 سنت و پرميوم يك دلار عرضه كرد تا براي نخستين‌بار در تاريخ نفت فروشي ايران، يك محموله صادراتي نفت خام ايران در يك بازار داخلي عرضه شده باشد.
در اين مراسم معاون اول رئيس جمهور در جايگاه ناظر معاملات قرار گرفت و وزير اقتصاد و رئيس سازمان بورس هم در كنار او استقرار يافتند. محمد علي آبادي، سرپرست وزارت نفت و احمد قلعه باني مديرعامل شركت ملي نفت به نمايندگي از فروشنده در طرف راست رحيمي قرار گرفتند.

با شروع عرضه 600 هزار بشكه‌اي نفت، 6 خريدار خارجي بواسطه كارگزاران نماينده خود، درخواست خريد خود را در تابلوي معاملات به ثبت رساندند كه فاصله زيادي با قيمت فروش شركت نفت داشت. در اين هنگام علي‌آبادي و قلعه‌باني با درخواست‌هاي متعدد خريداران براي كاهش قيمت مواجه شدند. سرپرست وزارت نفت و مديرعامل شركت ملي نفت كه در اين معامله از مشورت قمصري مدير امور بين‌الملل و برخي ديگر از كارشناسان شركت ملي نفت بهره مي‌بردند، با اين استدلال كه نفت ثروت ملي تمام ايراني‌هاست و نمي‌توانيم آن را ارزان فروشي كنيم، حاضر نشدند از قيمت 111 دلار و 65 سنت پايين‌تر بيايند.

زماني كه خريداران از رحيمي براي وساطت در معامله و كاهش قيمت پيشنهادي فروش درخواست كردند وي نيز با همان استدلال نفتي‌ها از درخواست براي كاهش قيمت فروش نفت امتناع كرد و گفت نمي‌توانيم ثروت 70 ميليون ايراني را ارزان بفروشيم.نهايتا پس از 90 دقيقه مذاكره و چانه‌زني مستقيم ميان خريداران و مسوولان وزارت نفت، خريداران كه نرخ پيشنهادي خود را تا 109 دلار و 70 سنت افزايش داده بودند، نتوانستند نخستين محموله نفت خام عرضه شده در بورس كالاي ايران را خريداري كنند.

معاون اول رئيس‌جمهور در اين مراسم گفت: با راه‌اندازي بورس نفت ايران، ساير بورس‌هاي منطقه تقويت خواهند شد.محمدرضا رحيمي افزود: با تلاش همه مسوولان در سالي كه جهاد اقتصادي نامگذاري شده شاهد تحولات اقتصادي عظيمي خواهيم بود. افتتاح بورس نفت فرصت مناسبي است كه در گذشته فاز نخست آن در سال 86 كليد خوردو با اقدامي كه انجام شده است، اين بازار توسعه خواهد يافت. وي‌گفت: يكي از اقداماتي كه بايد در اين زمينه انجام شود، حذف محدوديت‌ها براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي است.

رحيمي ادامه داد: در اين زمينه لايحه‌اي در شوراي عالي بورس و سازمان بورس تصويب شده است و پس از تصويب آن در كميسيون اقتصادي در دستور كار هيات وزيران قرار خواهد گرفت كه براساس آن كالاهايي كه وارد بورس مي‌شوند از معافيت مالياتي برخوردار خواهند شد.وي افزود: با افتتاح بورس نفت، فعالان اقتصادي مي‌توانند وارد بورس شوند و بورس نفت عاملي خواهد بود تا روند جذب سرمايه خارجي نيز افزايش يابد.

انحصار 100 ساله صنعت نفت شكست

وزير امور اقتصادي و دارايي هم گفت: راه‌اندازي بورس بين‌المللي نفت، انحصار 100 ساله اين صنعت را شكست.

سيد شمس‌الدين حسيني افزود: راه‌اندازي اين بورس حركت المپيكي وزارت نفت بود. وي افزود: از ابتداي تشكيل دولت نهم يكي از مطالبات دولت راه‌اندازي بورس نفت بود كه امروز اين امر تحقق يافت. از ابتداي دولت نهم به عنوان يكي از اعضاي شوراي عالي بورس در جريان جزئيات راه‌‌اندازي اين بورس بودم.

حسيني با اشاره به اين‌كه نشريات خارجي راه‌اندازي بورس نفت را با ترديد دنبال مي‌كردند و اين اقدام را يك بازي سياسي مي‌دانستند، گفت: با عرضه نفت خام مشخص شد كه اين اقدام يك كار تجاري بوده و بازي سياسي نيست.وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين‌كه با اين كار خصوصي‌سازي واقعي اتفاق مي‌افتد، تاكيد كرد: با عرضه نفت خام از امروز بخش خصوصي در اقتصاد مشاركت خواهد داشت.

وي درباره فوايد عرضه نفت خام در بورس نفت بيان‌كرد: اين كار علاوه بر اين‌كه باعث توسعه صنعت نفت و سرمايه‌گذاري در اين صنعت مي‌شود، با انجام معاملات سلف، آتي و آپشن آن در آينده تأمين مالي اين صنعت نيز از اين طريق محقق خواهد شد و در تجارت نفت بيش از گذشته پيشرفت خواهيم كرد.

نفت امروز به طور واقعي ملي شد

سرپرست وزارت نفت گفت: با عرضه نخستين نفت خام سنگين ايران در تالار بين‌المللي كيش، نفت به شكل واقعي ملي شد تا تمام مردم ايران بتوانند از امروز در دادوستد اين محصول با ارزش مشاركت كنند.

محمد علي‌آبادي در اين مراسم افزود: با داد و ستد نفت‌خام در بورس، بازار جديدي در كشور ايجاد شده است كه گردش مالي در دست مردم را به صورت اعجاب‌انگيزي تغيير مي‌دهد.به گفته وي با عرضه نخستين محموله نفت خام در تالار بورس كالا امكان جمع آوري همه اطلاعات داخل و خارج در زمينه نفت خام در اين مركز فراهم مي‌شود و مركز داده‌اي در زمينه اطلاعات جهاني نفت در كشور ايجاد خواهد شد.سرپرست وزارت نفت تصريح كرد: در آينده نزديك تالار معاملات نفت خام بورس كالاي ايران به مركزي براي حضور بسياري از كشورها براي قيمتگذاري نفت خام تبديل مي‌شود.

به گفته سرپرست وزارت نفت، با ادامه فعاليت تالار معاملات نفت خام در بورس كالاي ايران مي‌توانيم سرمايه‌هاي مطلوبي را براي توسعه صنعت نفت جمع‌آوري‌كنيم


نوشته شده در   پنجشنبه 23 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode