ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 تير 1390     |     کد : 22360

كودتاي خونبار درعراق،قتل فيصل دوم

53 سال پيش در روز 14 ژوييه سال 1958 ميلادي فيصل دوم پادشاه عراق در جريان يك كودتا و انقلاب خونبار ژنرال عبدالكريم قاسم به قتل رسيده و حكومت سلطنتي عراق پايان مي يابد.

جام جم آنلاين: 53 سال پيش در روز 14 ژوييه سال 1958 ميلادي فيصل دوم پادشاه عراق در جريان يك كودتا و انقلاب خونبار ژنرال عبدالكريم قاسم به قتل رسيده و حكومت سلطنتي عراق پايان مي يابد.
فيصل دوم پس از رسيدن به سن بلوغ در سال 1953 ميلادي رسما به تخت سلطنت عراق مي نشيند. خانواده هاي سلطنتي عراق و اردن با يكديگر نسبت عموزادگي داشتند.

در پي وقوع جنگ داخلي در لبنان در سال 1958 ميلادي ، ملك حسين پادشاه اردن از حكومت عراق مي خواهد ارتش خود را در مرز مستقر كند.

اما پس از بسيج لشكر ، ژنرال عبدالكريم قاسم در روز 13 ژوييه سال 1958 ميلادي عليه رژيم سلطنتي دست به كودتا زده و اعلام حكومت جمهوري مي كند. كودتاي ژنرال قاسم خونبار بود.

در روز 14 ژوييه در جريان تصرف كاخ سلطنتي در بغداد فيصل دوم و تقريبا تمام اعضاي خانواده سلطنتي و بسياري از مقامات رژيم به قتل مي رسند.

در روز 15 ژوييه نوري سعيد نخست وزير رژيم سلطنتي عراق در حالي كه خود را به شكل يك پيرزن درآورده و قصد فرار داشت دستگير و كشته مي شود.

انقلاب عراق به دست افسران ملي گرا رژيم سلطنتي را سرنگون كرده و حكومت جمهوري مستقر مي شود. سپس ،عراق در سال 1959 از پيمان بغداد خارج مي شود.

در سال 1963 ميلادي حكومت عبدالكريم قاسم توسط كودتاي عبدالسلام عارف سرنگون شده و خود او به قتل مي رسد.

در پي مرگ مشكوك عبدالسلام عارف در سال 1966 ميلادي برادرش عبدالرحمان عارف رييس جمهور عراق مي شود.

او نيز به نوبه خود در سال 1968 ميلادي بر اثر كودتاي يك گروه از افسران حزب بعث از قدرت ساقط شده و حسن البكر قدرت را در دست مي گيرد.

به اين ترتيب ، در روز 14 ژوييه سال 1958 ميلادي فيصل دوم پادشاه عراق در جريان كودتا و انقلاب خونبار ژنرال عبدالكريم قاسم به قتل رسيده و حكومت سلطنتي خاتمه مي پذيرد. از آن پس توطئه پشت توطئه و كودتا پشت كودتا در عراق رخ مي دهند.

بسياري از آنها كشف شده و عاملان به قتل مي رسند اما تعدادي ديگر نيز موفق بوده و حكومت ها را ساقط مي كنند. اين وضع تا زمان به قدرت رسيدن صدام حسين ادامه مي يابد.

صدام با قتل عام مخالفان و خفه كردن هر صداي مخالفي پايه هاي حكومت خود را تقويت مي كند اما سركوب گسترده مردم بويژه شيعيان و كردها موجب ايجاد گروههاي مخالف مي شود.

جنگ تحميلي عراق عليه ايران كه 8 سال به طول مي انجامد حكومت صدام را تضعيف مي كند.

سپس صدام براي سرپوش گذاشتن به شكست در جنگ 8 ساله عليه ايران در سال 1990 ميلادي به كشور كويت حمله مي كند.

اين سرآغاز سقوط رژيم بعثي صدام حسين بود كه 13 سال بعد با حمله آمريكا به عراق عمر رژيم بعثي صدام خاتمه مي يابد.

صدام حسين چند ماه پس از اشغال عراق در مخفي گاهش دستگير مي شود و پس از يك محاكمه طولاني به اتهام كشتار شيعيان روستاي دوجيل توسط دادگاه عراق به مرگ محكوم شده و در 31 دسامبر سال 2006 به دار مجازات آويخته مي شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode