ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 تير 1390     |     کد : 22295

شاهكاري از‌ غول خودروسازي ژاپن

استفاده از برخي عناوين نظير بهترين و بي سابقه ترين در صنعت خودروسازي نياز به شهامت خاصي دارد. هر روز از سوي برندهاي برتر خودروساز سراسر جهان ادعاهايي درخصوص طراحي و ساخت خودروهاي خاص مطرح مي‌شود...

 
جام جم آنلاين: استفاده از برخي عناوين نظير بهترين و بي سابقه ترين در صنعت خودروسازي نياز به شهامت خاصي دارد. هر روز از سوي برندهاي برتر خودروساز سراسر جهان ادعاهايي درخصوص طراحي و ساخت خودروهاي خاص مطرح مي‌شود كه هر يك از آنها منتقدان‌ خود را دارند. اما برخي از اين محصولات به لطف بهره‌گيري از طيف گسترده و به روز از فناوري‌هاي خودروسازي شايستگي چنين عناويني را دارند.

هوندا اف.سي.ايكس كلاريتي از جمله اين خودروهاست. شاهكار جديد شركت ژاپني هوندا از اين نظر يك استثناست چون مسير طراحي و ساخت خودروهاي برقي را براي هميشه دستخوش تغيير خواهد كرد. در اين خودروي برقي خبري از باتري‌هاي حجيم و سنگين نيست و به جاي آن راننده تنها هيدروژن به خودرو تزريق مي‌كند و اين سيستم پيشرفته موتوري خودروست كه هيدروژن موجود را به برق تبديل مي‌كند. در حقيقت در هوندا كلاريتي نيروگاه كوچك توليد برق از هيدروژن به كار گرفته شده است.

عنوان هوندا كلاريتي در دنياي خودروسازي عنوان چندان تازه‌اي نيست. به سال 2007 باز مي‌گرديم، زماني كه در جريان برگزاري نمايشگاه خودروي لس آنجلس براي نخستين بار از اين خودرو رونمايي شد. اما نكته جالب توجه اين است كه از آن زمان تاكنون نظرات زيادي درباره نگرش جديد به كار گرفته شده در مسير طراحي و ساخت خودروهاي برقي مطرح شده است. به همين دليل شاهد تقابل بي‌سابقه‌اي از نظرات در خصوص يك محصول خودرويي بوده ايم. همان زمان هوندا اعلام كرد كه در نظر دارد شمار بسيار محدودي از اين خودرو را توليد كند. هنوز هيچ اعلان رسمي در اين زمينه صورت نگرفته است اما برخي شواهد نشان مي‌دهند ‌تنها يكهزار دستگاه از اين خودرو ساخته مي‌شود، ركوردي كه براي جاودانه ماندن هر محصول خودرويي كافي است.

هوندا كلاريتي يك خودروي ژاپني است. پس ‌تعجبي ندارد كه در بسياري از موارد از جمله نرمي فرمان، طراحي داخلي و در عين حال سادگي رانندگي، حرف‌هاي زيادي براي زدن داشته باشد. اما همه اينها تنها بخش كوچكي از جذابيت اين خودروست. مهم‌ترين مشخصه كلاريتي اين است كه باتري‌هاي آن برخلاف تمامي خودروهاي برقي كه تاكنون ساخته شده‌اند به‌وسيله شبكه برق خانگي شارژ نمي‌شود. در كلاريتي شرايط فرق مي‌كند. اين خودرو به گونه‌اي ساخته شده است كه در باك مخصوص آن هيدروژن تزريق مي‌شود. يك پيل سوختي، هيدروژن را به جريان برق تبديل مي‌كند و به اين ترتيب چرخ‌هاي كلاريتي به گردش در مي‌آيند. اما توليد الكتريسيته در اين روش چگونه صورت مي‌گيرد؟

طي يك فرآيند نه چندان پيچيده گاز هيدروژني كه وارد خودرو شده است از روي آند كه در پيل سوختي تعبيه شده، عبور مي‌كند. در اين فرآيند هر اتم هيدروژن به يك يون هيدروژن تبديل مي‌شود و در نتيجه، يك تك الكترون‌ آزاد مي‌شود. الكترون‌هايي كه به اين ترتيب آزاد مي‌شوند جريان مستقيمي در يك مدار خارجي توليد مي‌كنند. يون‌هاي توليد شده از الكتروليت -كه اساس فناوري هوندا در اين پيل‌هاي سوختي است - عبور مي‌كنند و به كاتد مي‌رسند. در كاتد، اين يون‌ها با اتم اكسيژن گرفته شده از هوا تركيب شده و ‌ آب به عنوان يك محصول جانبي اين فرآيند توليد مي‌شود. يكي از ابتكار عمل‌هايي كه در طراحي و ساخت اين خودرو انجام پذيرفته مربوط به استفاده از آب توليدي است. از آنجايي كه غشاي الكتروليتي اين مجموعه بايد همواره مرطوب نگهداري شود، طراحان هوندا ترتيبي اتخاذ كرده‌اند تا آبي كه به عنوان محصول جانبي اين فرآيند توليد مي‌شود براي اين منظور مورد استفاده قرار گيرد.

البته تمامي آب توليد شده به كار گرفته نمي‌شود و اضافه آن ‌همراه هوا از لوله اگزوز خودرو خارج مي‌شود. بنابر اين و باتوجه به آنچه اين خودرو در محيط‌زيست منتشر مي‌كند، مي‌توان مدعي شد كه هوندا كلاريتي دوستدارترين خودروي ساخت دست بشر است به‌گونه‌اي كه روياي نفس كشيدن زير اگزوز خودرو گويا اكنون ديگر محقق شده است. با نگاهي به ساير خودروهاي برقي شناخته شده روشن مي‌شود كه حتي اين دسته از خودروها نيز دوستدار محيط زيست محسوب نمي‌شوند. اين خودروها از الكتريسيته‌اي استفاده مي‌كنند كه در نيروگاه‌هاي برق توليد مي‌شوند و حال آن‌كه اين نيروگاه‌ها عمدتا از سوخت فسيلي براي توليد جريان برق استفاده مي‌كنند. به همين دليل اين خودروها نيز از حيث آلايندگي محيط زيست دست كمي از خودروهاي بنزيني و مبتني بر سوخت‌هاي فسيلي ندارند.

شايد تنها نگراني‌اي كه راننده در حين رانندگي در هوندا كلاريتي ممكن است آن را احساس كند، افت سطح هيدروژن تزريقي در خودروست. پشت فرمان خودرو و در قسمت نشانگرها، نشانگر توپي شكلي ديده مي‌شود كه با توجه به ميزان مصرف هيدروژن اندازه و رنگ آن تغيير مي‌كند. در مواقعي كه مصرف اين گاز بالاست نشانگر ، توپي شكل بزرگ و كهربايي رنگ است و زماني كه مصرف آن كاهش مي‌يابد از اندازه توپ كاسته شده و به رنگ زرد و سپس آبي در مي‌آيد.

هوندا كلاريتي از جثه درشتي برخوردار است و شايد به همين دليل رانندگي با آن در خيابان‌هاي تنگ و باريك كار چندان ساده‌اي نباشد. كلاريتي از حيث بازده مصرف سوخت با نسخه قبلي و آزمايشي آن تفاوت نسبتا زيادي دارد. در سال 2005 يعني دو سال پيش از آن‌كه نخستين كلاريتي در نمايشگاه خودروي لس‌آنجلس رونمايي شود نمونه اوليه اين خودرو ارائه شد. اما به لطف اصلاحاتي كه در نمونه اصلي صورت گرفته است باتري جديد ليتيومي آن 40 درصد سبك‌تر و در عين حال 50درصد نيز كوچك‌تر از باتري خودروي سال 2005 است. اين اصلاحات موجب‌شده ‌مجموعه كوچك باتري آن به راحتي در زير خودرو و قسمت عقب آن تعبيه شود. در نتيجه فضاي داخلي خودرو تا حد زيادي افزايش يافته و سرنشينان از اتاقي بزرگ‌تر لذت خواهند برد. برخورداري از سيستم ترمز ضد قفل يكي از ديگر نقاط مثبت هوندا كلاريتي است كه با وجود آن راننده در شرايط سخت جاده‌اي براحتي مي‌تواند چنين خودروي بزرگي را كنترل كند.

نگاهي كلي به هوندا كلاريتي نشان از آن دارد كه اين خودروساز ژاپني در ميان تمامي هياهويي كه از سوي بسياري از ديگر رقيبان در زمينه ساخت خودروهاي برقي مطرح مي‌شود، محصولي متفاوت و شاخص را به بازار عرضه كرده است. هنوز هم بسياري از شركت‌هاي خودروساز، حتي آنهايي كه همواره نبض بازارهاي بين‌المللي را در دست داشته‌اند، تحت تأثير بحران اقتصادي قرار دارند كه چند سال پيش آغاز شد و پيش‌بيني مي‌شود حداقل يك دهه ديگر بسياري از صنايع را همچنان تحت تاثير قرار دهد. در اين ميان شركت‌هايي همچون هوندا راهي ندارند جز اين‌كه با ارائه محصولاتي متفاوت و پيشرو توجه مشتريان را به خود جلب كرده و همچنان به حيات خود ادامه دهند. كلاريتي شايسته آن است كه خودروي شماره يك هوندا در اين چالش جهاني باشد. اما مديران ارشد اين برند خودروساز نبايد از اين نكته غافل شوند كه ساير رقبا نيز بيكار ننشسته و بتدريج محصولات جديد خود در زمينه خودروهاي برقي را روانه نمايشگاه‌ها و بازارهاي جهاني مي‌كنند.


نوشته شده در   سه شنبه 21 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode