ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 تير 1390     |     کد : 22103

زمين چاق مي‌شود

گرم شدن جهان باعث شده است سياره زمين با افزوده شدن 382 ميليارد تن وزن ناشي از ذوب شدن يخهاي قطب شمال و جنوب طي يكسال به بخش استوايي، دچار ناهماهنگي وزني و عدم تناسب شود.

جام جم آنلاين: گرم شدن جهان باعث شده است سياره زمين با افزوده شدن 382 ميليارد تن وزن ناشي از ذوب شدن يخهاي قطب شمال و جنوب طي يكسال به بخش استوايي، دچار ناهماهنگي وزني و عدم تناسب شود.
به گزارش مهر، محققان مي‌گويند زمين درحال چاقتر شدن است و تنها عاملي كه مقصر اين چاقي به شمار مي‌آيد گرماي جهاني است.

به گفته دانشمندان ذوب شدن يخهاي آنتراكتيكا و گرينلند درحال افزودن به حجم اقيانوسها است و اين آب اضافي در حال حركت به سوي بخش استوايي زمين هستند، به بياني ديگر در پي اين روند شكم سياره زمين روز به روز بزرگتر خواهد شد و روند كوچكتر شدن ميانه سياره زمين كه براي يك قرن ادامه داشته است، خنثي خواهد شد.

دانشمندان از گذشته مي‌دانستند كه زمين يك كره كامل نيست، نيروهاي چرخشي منجر به برآمده شدن بخش مياني سياره شده است و از اين رو فردي كه در نقطه‌اي در قطب شمال ايستاده باشد، نسبت به فردي كه در استوا ايستاده 21 كيلومتر به هسته زمين نزديكتر است.

اين اختلاف طي طولاني مدت در حال كمتر شدن بود، به بياني ديگر بخش مياني و برآمده سياره زمين در حال كوچكتر شدن بوده و ميزان اين كوچكتر شدن بر اساس مطالعات دانشمندان هفت ميليمتر در 10 سال تخمين زده شد، روندي كه بخشي از پديده ارتجاعي عصر يخبندان كه از 2.6 ميليون سال پيش آغاز شده و تا 11 هزار و 700 سال پيش ادامه يافته به شمار مي‌رود.

اين حجم بالاي توده‌هاي يخي منجر به تغيير شكل پوسته و جبه زمين شد و به اين شكل بخش مياني سياره آغاز به برآمدن شدن كرد. زماني كه يخهاي عصر يخبندان آغاز به ذوب شدن كردند، قطبها به آرامي به سوي موقعيت پيشين خود حركت كرده و تا به امروز به اين حركت خود ادامه داده‌اند. اما امروز پديده‌اي در تقابل با اين رويداد در حال وقوع است.

محققان با بازبيني محاسبات ماهواره‌هاي GRACE دريافته اند اين تاثير در حال وارونه شدن است. به گفته محققان دانشگاه كلرادو، اطلاعات اين ماهواره‌ها نشان مي‌دهد پديده بازگشت قطبها و فرورفتن ميانه زمين تقريبا متوقف شده و با از دست رفتن جرم آنتراكتيكا و گرينلند، به نظر مي‌آيد ميانه زمين دوباره در حال برآمده شدن است.

محققان ميزان برآمده شدن ميانه زمين را هفت ميليمتر در 10 سال تخمين زده اند كه به گفته آنها براي خنثي كردن پديده طولاني مدت متعادل سازي رقم كافي به شمار مي‌آيد.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافي، در حالي كه كاسته شدن جرم دو قطب و رانده شدن اين يخها و آبهاي ناشي از ذوب يخها به سوي استوا منجر به كاسته شدن وزن آنتراكتيكا و گرينلند مي‌شود، فرصتي كه براي بازگشت زمين به حالت اوليه اش مناسب است، با توجه به پديده وارونه‌اي كه به صورت همزمان در حال وقوع است، متعادل يا متناسب شدن سياره زمين بيش از هزاران زمان خواهد برد.


نوشته شده در   شنبه 18 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode