ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 تير 1390     |     کد : 22090

ژاپن در دنيا را به روي خود گشود

158 سال پيش در روز 8 ژوييه سال 1853 ميلادي ، ناخدا ماتيو پري يك پيام دوستي از جانب فرانكلين پيرس ، رئيس جمهور آمريكا خطاب به امپراتور ژاپن را به همراه آورد.

جام جم آنلاين: 158 سال پيش در روز 8 ژوييه سال 1853 ميلادي ، ناخدا ماتيو پري يك پيام دوستي از جانب فرانكلين پيرس ، رئيس جمهور آمريكا خطاب به امپراتور ژاپن را به همراه آورد.
ماتيو پري در نزد امپراتور ژاپن از رفتار بدي كه در مجمع الجزاير ژاپن نسبت به دريانوردان آمريكايي مي شد كه كشتي هايشان غرق شده و ناگزير به ژاپن پناه مي آوردند ، ابراز نگراني كرد.

ماتيو پري با 4 فروند كشتي بخاري كه ژاپني ها آنها را «كشتي سياه» ناميدند ، به ژاپن آمده بود.

اين كشتي ها كه با ذغال سنگ كار مي كردند و دود غليظ سياهرنگي از دودكش هاي آنها خارج مي شد ، موجب حيرت فراوان ژاپني ها شدند.

آنها با ديدن اين كشتي ها متوجه عقب ماندگي خود نسبت به «وحشي هاي» سفيدپوست شدند.

بنادر مجمع الجزاير ژاپن از سال 1636 ميلادي به دستور شوگون توكوگاوا لميتسو از خاندان توكوگاوا به روي كشتي هاي بيگانه بسته شده و خروج ژاپني ها از خاك كشور ممنوع گرديده بود.او ساختن كشتي ها را نيزدر ژاپن ممنوع اعلام كرده بود. با صدور اين فرمان ، ژاپن براي مدت بيش از دو قرن منزوي شده و در دنيا را به روي خود بسته بود.

ناخدا ماتيو پري در دومين سفر خود به ژاپن در 13 فوريه 1854 ميلادي با هفت فروند كشتي جنگي ، از جمله 4 فروند كشتي تجاري به سواحل اين كشور آمد.

او با شليك چند توپ قدرت ناوگان خود را به رخ شوگون كشيد و او را تهديد كرد كه اگر به تقاضايش مبني بر گشودن بنادر ژاپن به روي كشتي هاي بازرگاني و ماهيگيري آمريكايي ترتيب اثر ندهد ، بنادر ژاپن را به توپ خواهد بست.

شوگون ناگزير تسليم شد و نمايندگان وي يك قرارداد را در 8 مارس سال 1854 ميلادي با ناخدا پري امضا كردند.

براساس اين قرارداد شوگون تعهد كرد با آمريكايي ها كه كشتي هايشان غرق مي شوند و به ژاپن پناه مي آورند خوشرفتاري كرده و آنها را به كشورشان بازگرداند.

در عين حال شوگون قبول كرد ، بنادر ژاپن به روي كشتي هاي بازرگاني كه با پرچم آمريكا حركت مي كنند ، گشوده شده و براي آمريكا مزايايي را قائل شود.

در سال هاي بعد ،بريتانيا و ديگر قدرت هاي بزرگ اروپايي همين تقاضاها را از شوگون كرده و اين مزايا را به دست آوردند.

ژاپني هاي روشنفكرتر متوجه شدند اگر نمي خواهند مانند همسايه خود كشور چين به يك مستعمره تبديل شوند ، بايد هرچه زودتر ، پيشرفت ها و فن آوري هاي نوين غربي را فرا بگيرند.

برخي ديگر از ژاپني ها ترجيح دادند با غربي ها مبارزه كرده و به اين ترتيب درگيري هاي خونيني ميان دو طرف رخ دادند.

اين آغاز يك درگيري طولاني ميان تجددطلبان و سنت گرايان به رهبري شوگون بود. سرانجام پس از سالها اين درگيري ها با پيروزي تجددطلبان و سرنگوني شوگون خاتمه يافت.

موتسوهيتو امپراتور جوان 25 ساله قدرت مطلقه را براي اصلاح ساختار ژاپن پس از قرن ها قدرت شوگون ها كه امپراتور در آن دوران فقط نقشي نمادين و مذهبي داشت را به دست گرفت.

در دوران امپراتوري او كه به عصر «ميجي» مشهور است ، ژاپن به نخستين كشور صنعتي غيرغربي جهان تبديل شد.

ورود ناخدا ماتيو پري به ژاپن موجب سرآغاز سرنگوني قدرت شوگون ها ، خروج ژاپن از انزوا و صنعتي شدن اين كشور شد.


نوشته شده در   شنبه 18 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode