ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 فروردين 1388     |     کد : 2203

پنج شنبه 13 فروردين 6 ربيع الثاني 2 آوريل

درگذشت« شريف الدين علي بن محمدحسين استرآبادي » در سال 816 هجري قمري
 
« شريف الدين علي بن محمدحسين استرآبادي » مشهور به ميرسيد شريف اديب و فاضل قرن نهم هجري در سال 816 هجري قمري در شيراز وفات يافت .وي از معاصران سعدالدين تفتازاني و از شاگردان قطب الدين رازي بود. ميرسيد شريف يكي از بزرگترين رجال آغاز عهد تيموري و جامع علوم معقول و منقول بشمار مي رفت. از وي حاشيه اي برحكمتُ العَين نجم الدين دبيران كاتبي باقيست. همچنين شرح مواقف قاضي عضُد و تعليقات بر شمسيه و مُطَوَّلْ از ديگر آثار اوست. در تعيين مذهب مير سيد شريف استرآبادي اختلافات نظر بسيار است. به طوري كه برخي وي را سني مذهب و بعضي از علما اورا شيعه مي دانند. قابل توجه است كه، پدرش سيد شمس الدين محمد، شيعي امامي بوده است .
 
 
 
تولد « ابن اياس» از مورخان معروف مصري در سال 852 هجري قمري
 
« ابن اياس» از مورخان معروف مصري در سال 852 هجري قمري متولد شد. انديشه و شخصيت اين مورخ نامي از لابلاي نوشته ها و آثارش به خوبي مشهود است. او همچون ديگر مورخان هم عصرش از اسلوب لغوي خاصي پيروي مي كرد. و علاوه بر بكارگيري لغات ساده و نزديك به فهم عامه با وجود آگاهي از قواعد صحيح كتابت، غالباً در نقل اخبار، خبر را همانطور كه مي شنيد ذكر مي نمود نه آن گونه كه دستورزبان ايجاب مي كرد. اين شيوه، آثار ابن اياس را از لحاظ زبان شناسي و مطالعه تحول زبان عربي حائز اهميت ساخته است. از آثار وي مي توان به بدايعُ الزُّهورفي وقايعُ الدُّهور اشاره كرد كه مهمترين اثر تاريخي ابن اياس مي باشد. اين كتاب شامل تاريخ مصراز روزگاران كهن تا حدود سالهاي درگذشت مؤلف است؛ همچنين از شرح احوال سلاطين مصر، تأسيس و افتتاح بناها و بروز بيماريهاي مهلك در اين كتاب مطالب ارزشمندي گردآمده است. ديگر اثر مهم ابن اياس« نسقُ الازهار في عجايب الاقطار» در امور طبيعي و جغرافيايي مي باشد .
 
 
 
صدور دستخط مربوط به احياء مشروطه و تعيين روز انتخابات در سال 1327 هجري قمري
 
محمد عليشاه قاجار دستخط مربوط به احياء مشروطه و تعيين روز انتخابات را در سال 1327 هجري قمري صادر كرد. او كه تحت تأثير ايستادگي و مقاومت آزاديخواهان و مشروطه طلبان تسليم شده بود وعده داد تا چند روز ديگر مجلس شوراي ملي نيز داير خواهد شد. در پي اعلان صدور فرمان مشروطه، عده زيادي از مشروطه خواهان كه در حرم حضرت عبدالعظيم و سفارت عثماني تحصن كرده بودند از حرم خارج شدند و به تحصن خويش پايان دادند .
 
 
 
درگذشت حاج محمد تقي فصيحُ الملك متخلص به شوريده در سال 1345 هجري قمري
 
حاج محمد تقي فصيحُ الملك متخلص به شوريده از شاعران گرانقدر ايران در سال 1345 هجري قمري در شيراز درگذشت و در جوار آرمگاه سعدي عليه الرحمه به خاك سپرده شد. اودر كودكي نابينا شد اما به مدد هوش و استعداد سرشارش چندان كوشيد كه از اساتيد ادب در قرن چهاردهم هجري گشت. او در سرودن شعر از سبك استادان فارس و خراسان پيروي مي كرد و در سرودن غزل و قصيده نيز از مهارتي بسزا برخوردار بود .
 
 
 
 
آغاز قیام كلنل محمد تقي پسيان درمنطقه خراسان در سال1300هجري شمسي
 
كلنل محمد تقي پسيان قيام خود را درمنطقه خراسان  در سال1300هجري شمسي آغاز كرد. اين نهضت ازمهمترين حوادث دوره حكومت قوامُ‌السّلطنه محسوب مي شوند. پسيان در زمان مشيرالدّوله به فرماندهي ژاندرمري خراسان منصوب شد و درزمان قوام السّلطنه پرچم مخالفت با حكومت مركزي را برافراشت. قوام و رضاخان هم افراد زيادي ازنظاميان، عشايرو ايلهاي اطراف را برضدّ وي به شورش واداشتند و سرانجام كلنل محمد تقي خان پسيان در درگيري اطراف قوچان به قتل رسيد و بيش از صد تن از ياران وفادارش نيزكشته يا اسير شدند.
 
 
 
آغاز نخستين تجاوزهاي رژيم بعثي عراق به مرزهاي ایران در سال1358هجري شمسي
 
نخستين تجاوزهاي رژيم بعثي عراق به مرزهاي كشورمان در سال1358هجري شمسي آغازشد. رژيم بعثي 50 روزپيروزي انقلاب اسلامي درايران تجاوزهاي خود را بطورپراكنده به پايگاههاي مرزي ايران آغازكرد. اين حملات حدود 20ماه ادامه داشت تااينكه دراواخرشهريور1359شمسي ارتفاعات نوسود و پاسگاههاي مهران به طوررسمي به تصرف قواي بعثي عراق درآمد و جنگ تحميلي آغازشد.
 
 
 
روز طبیعت
 
سيزده فروردين؛ روز طبيعت، روز پايان دوره جشن هاي نوروزي است. در اين روز مردم بنابر يک سنت فرهنگي از خانه ها بيرون و به دشت و صحرا و باغ مي روند تا آخرين  روز عيد را در طبيعت و در کنار سبزه و  گياه و آب روان چشمه ها و جويبارها به شادي و خوشي بگذرانند.
 
بيرون رفتن از خانه‎ درروز سيزدهم‎ فروردين‎‎ و آن روز را بـه‎ شـادي‎ و تفـريـح‎ گذراندن‎‎ از رسوم‎ ديـريـن ايـرانـي‎ اسـت.
 
در اساطير ايراني‎‎ عمر جهان‎ هستـي 12 هـزار سال‎ است‎ و عدد 12 كه‎‎‎ از بروج‎ دوازده گانـه گرفته‎‎‎ شده است‎ و پـس‎ از دوازده هـزار سـال‎ عمر جهان‎‎ بسته‎‎ مي‎‎ شود و انسان هايي كه در جهان‎‎ هستي‎ وظيفه‎ آنها جنگ‎ در برابر اهريمـن است، پس‎ از دوازده‎ هزار سال‎ بر اهريمـن‎ پيروز مي‎ شوند. از آن‎‎ پس‎ ديگر جهان مادي‎ وجود نخواهد داشت‎ و آدميان‎ به‎‎‎ جايگاه ابدي‎ خويش‎ بـه عـالـم‎ مينو باز مي‎ گردند.
 
با دانستن‎‎‎‎ اين موضوع مي‎ توان گفت‎ كه‎ اولين دوازده‎ روز جشن‎‎ زايش‎ انسان گويا تمثيـلـي‎ از 12 هزار سال‎ زندگي‎ انسـان‎ هـاسـت‎ و از روز سيزدهم‎‎ تمثيلي‎‎ از هزاره‎ سيـزدهـم مـي تواند باشد كه‎ آغاز رهايـش‎ از جهـان‎ مـادي‎ است‎ و از اين‎ رو روز سيزدهم‎ مي‎ توانـد روز بـازگشـت‎ ارواح‎ مـينـو و روز بـزرگ‎ رامـش‎ كيهاني‎ باشد.
 
روزهاي‎ ماه‎‎ در ايران‎ قديم‎ نامي‎ ويژه داشت‎ و هر يك‎ متعلق‎ به‎ ايزدي‎ بود و روز سيزدهـم‎ متعلق‎ به‎‎ ايزد تير يا "تيشتر" ي‎ بود كـه ايزد باران‎ است‎. 
 
براي‎ اين‎‎ كه‎ اين ايزد پيروز باشد لازم‎ بود كه‎‎ همه مردمان‎ در نماز از او نام‎ برنـد و از او طلب‎ باران‎ كنند. همچنين‎‎ خـوردن غـذاي‎ روز در دشـت‎ و صحـرا نشانه‎‎‎ همين‎‎ فديه گوسفند بريان اسـت‎ كـه در اوستا آمده‎‎‎‎ و افكندن‎ سبزه هاي‎ تازه دميده نوروزي‎ به‎ آب‎ روان‎ جويبارها از كارهـايـي‎ است‎ كه‎ در اين‎ روز انجام‎ مي‎ دادند.
 
هم‎ اكنون‎‎ نيز در اين روز كه‎ روز طبيعــت‎ نام‎‎ گرفته‎ است‎‎، مردم بنا بر سنت فرهنگي‎ خود همراه‎‎ دوستان‎‎ و خـويشاوندانشان از خــانه خارج‎ مي‎‎ شوند و به‎ دشت‎‎ و طبيعت مي روند تا آخرين‎ روز عيـد را بــه‎ شــادي‎ و تفــريح‎ بگذرانند.
 
دراين‎ روز معمولا مردم‎ براي‎ ناهـار آش‎ مـي‎ پزند و معتقدند كه‎‎ بايد در خارج‎ از خانـه اين‎‎ غذا تهيه‎‎ شود و همراه آن نيز باقالاپلو، سبزي‎ پلو يا ماهي‎‎ مي خورند. همچنين‎‎‎ خوردن آجيل‎، كاهو با سركه‎ انگبيـن عصرانه‎ بيشتر مردم‎ است.
 
نزديك‎‎ غروب‎ نيز پيش‎ از ترك كـردن‎ طبـيعـت‎ هر خانواده‎‎‎ اي‎‎ سبزه اي را كه پيش‎ از نوروز سبز كرده‎‎‎ است‎‎ به نشانه بركات و فرواني‎ در آب‎ مي‎‎ اندازند و سپس‎ به‎‎ خانه باز ميگردند.
 
 
روز جهاني كتاب كودك
 
روز دوم آوريل سالروز تولد((هانس كريستين آندرسن))(1805-1875) نويسنده نامدار دانماركي مي باشد، به منظور ارج نهادن به كوششهاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان،اين روز را به عنوان روز جهاني كتاب كودك نامگذاري كرده اند.
 
 
 
اختراع دندان مصنوعي توسط«فوشارد» دندانپزشك فرانسوي در سال1728ميلادي
 
«فوشارد» دندانپزشك فرانسوي در سال1728ميلادي دندان مصنوعي را اختراع كرد. فوشارد با اين ابداع بسياري ازكساني را كه ازنداشتن دندان رنج مي بردند راحتي بخشيد. فوشارد ابتدا ازدندان مردگان براي ساختن دندان مصنوعي استفاده كرد اما پس ازمدتي ازجنس چيني و سپس پلاتين و طلا براي ساخت دندان مصنوعي استفاده كرد.
 
 
 
وارد آمریکا به جنگ جهاني دوم در سال1917ميلادي
 
اِمريكا در سال1917ميلادي وارد جنگ جهاني دوم شد و دراين روزميان اِمريكا و آلمان جنگ درگرفت. دولت آلمان ازژانويه 1917كشتي هاي اِمريكايي را غرق كرد و درمقابل اِمريكا درماه فوريه به آلمان زنهاره يا اولتيماتوم داد، و سپس روابط خود را بااين كشورقطع كرد. سرانجام پس ازتصويب كنگره اِمريكا ويلسون رئيس جمهوراين كشورورود اِمريكا را به جنگ جهاني اول اعلام كرد.
 
 
 


نوشته شده در   پنجشنبه 13 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode