ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 تير 1390     |     کد : 21944

معرفي نخستين‌هاي ايران در فرهنگسراي تابستانه تبريز

در نمايشگاه‌ها اولين‌هاي ايران كه در فرهنگسراي تابستانه تبريز برگزار شد،برترين‌ها معرفي شدند.

 در نمايشگاه‌ها اولين‌هاي ايران كه در فرهنگسراي تابستانه تبريز برگزار شد،برترين‌ها معرفي شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس از تيريز به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز، اين نمايشگاه در بردارنده بيش از 40 مورد از فناوري‌ها، ابداعات ادبي و فني، مكاتبات اداري و تشكل‌هاي اجتماعي است كه براي نخستين بار توسط تبريز به ايران معرفي شده‌اند.
در اين ميان مي‌توان به تاسيس نخستين چاپخانه ايران در تبريز اشاره كرد كه به سال 1227 در زمان ولايتعهدي عباس ميرزا، انتشار نخستين كتاب با عنوان رساله جهاديه اثر قائم مقام فراهاني كه با حروف سربي به زيور طبع آراسته شد، اشاره كرد.
همچنين در ميان اين سياهه مي‌توان به نخستين ترجمه كتاب از متون خارجي به شيوه مدرن نيز به زمان عباس ميرزا والي وقت آذربايجان اشاره دارد كه با ترجمه آثار ولتر نقشي مهم در نهضت ترجمه ادبي ايران به وجود آمد.
در نمايشگاه‌ها نخستين‌هاي ايران، از دانشگاه ربع رشيدي به عنوان بزرگ‌ترين نهاد دانشگاهي كه 800 سال قبل تاسيس شده است مورد اشاره قرار گرفته است.
در اين نمايشگاه همچنين به سندي از تاريخ اشاره شده است كه در آن از طالبوف به عنوان نخستين مولف كتاب براي كودكان و ايجاد سبكي نوين در تقرير انشاي جديد مكاتبات است.
طالبوف در اين تحول‌آفريني ادبي كوشيد متن ساده و روان جايگزين متن سنگين ادبي شود.
همچنين در بحث تاسيس نخستين كتابخانه عمومي در ايران به نام محمدعلي خان تربيت اشاره شده است كه به سال 1300 ايجاد شده است، در اين كتابخانه وقف‌نامه دانشگاه ربع رشيدي تا قبل از ارائه به كتابخانه ملي تبريز در اين كتابخانه نگاهداري مي‌شد.
در اين سياهه مي‌توان نشاني از باني نخستين كودكستان و مدرسه ويژه كودكان و خردسالان نام برد كه توسط جبار باغچه‌بان در اين شهر ايجاد شد.
در اين سياهه همچنين نام موسس و باني نخستين مدرسه كودكان كر و لال با عنوان «باغچه اطفال» نيز قيد شده است.
اين تاريخ‌مرد خوشنام تبريزي همچنين، نخستين مولف كتاب ويژه كودكان كر و لال با عنوان «بابابرفي» را منتشر كرده است.
تبريز به دليل واقع شدن در يك موقعيت ممتاز جغرافيايي، موجب مقامي يگانه در ورود فناوري‌ها، ابداعات، نهادهاي مدني و مظاهر تمدن از غرب و اروپاست و از اين رو نزد مورخان و تاريخ پژوهان از جايگاهي ممتاز و بي‌بديل برخوردار است.
در ادامه اين فهرست، شرحي از چگونگي شكل‌گيري نخستين سينما در اين شهر كه به تسري‌بخشي آن به ساير شهرهاي كشور شده است نيز اشاره شده است.
نخستين سينما در ايران به سينما سولي (خورشيد) اشاره شده است؛ اين سينما توسط مديران مدرسه فرانسوي‌ها در تبريز تاسيس شد.
ايجاد نخستين مدرسه نوين توسط ميرزا حسن رشديه، ايجاد نخستين شركت واگذار خطوط تلفن، تاسيس نخستين بلديه و شهرداري كه از قاسم خان والي به عنوان نخستين شهردار تبريز ياد شده است از ديگر عناوين موجود در اين نمايشگاه به شمار مي‌رود.
همچنين تاسيس نخستين انجمن حقوق زنان، تاسيس نخستين روزنامه، خريد و واگذاري امتياز برق به شهروندان و تاسيس نخستين برج آتش‌نشاني در ادامه اين فهرست به چشم مي‌خورد.
اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 19 تا 24 در فرهنگسراي تابستانه تبريز تا نهم مرداد پذيراي عموم بازديدكنندگان است.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode