ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 خرداد 1390     |     کد : 21203

رايزني فشرده دولت و مجلس درباره استيضاح ، ادغام و رأي اعتماد

اهالي پاستور و بهارستان اين روزها پرونده هاي سنگيني را روي ميز خود دارند و در تلاش هستند با رايزني هاي فشرده، موضوع ادغام وزارتخانه ها، راي اعتماد به وزير ورزش و ماجراي تازه استيضاح صالحي را به سرانجام برسانند.

اهالي پاستور و بهارستان اين روزها پرونده هاي سنگيني را روي ميز خود دارند و در تلاش هستند با رايزني هاي فشرده، موضوع ادغام وزارتخانه ها، راي اعتماد به وزير ورزش و ماجراي تازه استيضاح صالحي را به سرانجام برسانند.
صالحي بعدازظهر يكشنبه به كميسيون امنيت ملي مجلس رفت و در مقابل اعتراض نمايندگان، در خصوص انتصاب جديد در وزارت خارجه نسبت به سوابق ملك زاده اظهار بي اطلاعي كرد؛ وي البته به بهارستان نشينان قول داد تا مشخص شدن وضعيت استعلام از وزارت اطلاعات، حكم معاونت مالي و اداري را به نام ملك زاده صادر نكند.
در مقابل، نمايندگان هم پذيرفتند كه فعلا طرح استيضاح به هيئت رئيسه ارائه نشود ولي ظاهرا اين قول فقط تا امروز برقرار خواهد بود.
با اين همه برخي رسانه ها از بازديد ملك زاده به عنوان معاون جديد اداري و مالي وزارت خارجه، از بخش هاي مختلف اين وزارتخانه خبر دادند.
هرچند علاءالدين بروجردي هم به فرصت يك روزه صالحي براي عزل ملك زاده اشاره كرده و گفته است كه اگر ملك زاده بركنار شود، طرح استيضاح اعلام وصول نخواهد شد، اما خبر بازديد از وزارت خارجه البته در صورت صحت آن، به صراحت اين پيام را براي مجلسي ها مي فرستد كه معاون جديد اداري و مالي قصد كناره گيري ندارد!
اولتيماتوم 2 روزه طراحان استيضاح به وزيرخارجه براي عزل ملك زاده كه از سوي زهره الهيان اعلام شد، البته تنها به انتظار و بي تحركي اهالي خانه ملت ختم نشد و خبرهاي مختلفي از تلاش نمايندگان براي ديدار با رئيس جمهور در خروجي رسانه ها قرار گرفت.
ميرتاج الديني هم كه در حاشيه جلسه هيئت دولت به جمع خبرنگاران آمده بود در رابطه با موضوع استيضاح وزيرخارجه گفت: درصدد هستيم كه نشست مشترك نمايندگان با رئيس جمهور را برگزار كنيم تا اين موضوع به مرحله استيضاح نكشد چرا كه شرايط داخلي كشور و محيط خارج نيز مناسب اين امر نيست و سعي مي كنيم اين موضوع بدون استيضاح حل شود.
حضور صالحي در كميسيون امنيت البته حاشيه ديگري هم داشت، آن گونه كه ابطحي نماينده خميني شهر اعلام كرد، صالحي مي گويد كه فرد ديگري را براي معاونت اداري و مالي به رئيس جمهور معرفي كرده بود اما دستور دادند كه ملك زاده بايد معاون شود.
اين تصريح وزيرخارجه طي يكي دو روز گذشته نشان مي دهد اعتراضات گسترده نمايندگان درباره تلاش جريان انحراف در بن بست كشيدن روند جاري امور كشور هوشيارانه بوده است. دغدغه اي كه اين روزها و در ميان تب و تاب مقابله با انتصاب نابجاي معاون اداري و مالي وزارت خارجه، ذهن بسياري از دلسوزان را به خود مشغول ساخته، تاثيرات منفي اين التهابات، به طور مشخص بر فرايند ادغام وزارتخانه هاست.
ادغام وزارتخانه ها كه در اولين قدم اجرايي آن براي تشكيل وزارت امور زيربنايي، مي رفت تا با طرحي دو فوريتي براي 2 سال متوقف شود، به كار گروه مشترك دولت و مجلس و رايزني دو قوه موكول شد، تا بتواند از اين رهگذر به نتايج اجرايي تازه اي دست يابند. با اين وجود و با توجه به چالش تازه اهالي پاستور و بهارستان، عاقبت اين ماجرا در هاله اي از ابهام باقي خواهد ماند.
البته حسين سبحاني نيا به تازگي از مسكوت ماندن طرح دو فوريتي توقف ادغام ها و برگزاري اولين جلسه كارگروه مشترك دولت و مجلس خبر داده، اما دولت اميدوار است كه پرونده جديد استيضاح، آثار سوئي بر نتيجه اين رايزني ها برجاي نگذارد.
وكلاي ملت كه نسبت به تلاش جريان انحرافي براي كارشكني در ماموريت هاي قواي كشور هشدار مي دهند همچنان انتظار دارند تا صالحي به گفته خودش، تسليم فشارهاي اين جريان نشود.
به عنوان نمونه رجايي نماينده اراك در اين زمينه عنوان كرد: اگر به واسطه يك سري حركت هاي فشارگونه گروه انحرافي، وزرا تسليم تصميمات و مواردي شوند كه خواست خودشان نباشد، در اين صورت صلاحيت آنها زير سؤال مي رود. وي افزود: چنانچه اين سياست ها خواست خودشان است بايد پاسخگوي عمل خود باشند و اگر خواست خودشان نبوده و به آنها تحميل شده، بايستي مسئوليت خودشان را اعمال كنند و جلوي تحميل ايستادگي كنند.
انتظار طراحان استيضاح در فرصت دو روزه اي كه به صالحي داده اند البته در حالي سپري مي شود كه صحن علني خانه ملت بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي ورزش و جوانان را نيز براي سه شنبه يا چهارشنبه اين هفته پيش بيني كرده بود.
نامه گلايه آميز احمدي نژاد به رئيس مجلس براي معرفي سجادي و ارائه 5 ايراد به مصوبه وزارت ورزش از 24 خردادماه كه در صحن علني قرائت شد، واكنش هاي تند اهالي بهارستان را در پي داشت. شمار زيادي از نمايندگان معترض هم در لابه لاي انتقاداتشان به صراحت از كاهش راي مجلسي ها به وزير پيشنهادي، در اثر اين نامه رئيس جمهور خبر دادند.
با اين حال در وضعيتي كه استيضاح صالحي به دغدغه جدي اهالي خانه ملت تبديل شده و نارضايتي ها از نامه گلايه آميز رئيس جمهور هم همچنان ادامه دارد، نتيجه جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي ورزش را نمي توان خوشايند ارزيابي كرد.
وضعيت نابسامان تعداد قابل توجهي از وزارتخانه ها و سازمان هاي بزرگ كشور و بي نتيجه ماندن تلاش ها براي بهبود اين وضع، البته بزرگترين دغدغه عمده دلسوزان را در اين ميان شكل مي دهد.
مشخص نشدن عاقبت ادغام ها و بلاتكليف ماندن 8 وزارتخانه، به علاوه نامعلوم بودن وضعيت وزارت ورزش امروز با بحران در وزارت خارجه نيز همراه شده و اين همان خطري است كه بايد فارغ از رويكردهاي سطحي به ماجرا، به فكر چاره آن بود. 


نوشته شده در   سه شنبه 31 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode