ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 خرداد 1390     |     کد : 21153

دوشنبه 30 خرداد 19 رجب 20 ژوئن

درگذشت «شيخ بهايي اسماعيل صفوي» معروف به «بهادر» در سال930هجري قمري ...

درگذشت «شيخ بهايي اسماعيل صفوي» معروف به «بهادر» در سال930هجري قمري
بنا به قول «شيخ بهايي اسماعيل صفوي» معروف به« بهادر» به مرض حصبه در سال930هجري قمري ازدنيا رفت. او پسر شيخ حيدر، از اخلاف شيخ صفيُ الدّين اردبيلي بود. اسماعيل در14سالگي مريدان پدرش را بدور خود گردآورد و زمام امور آذربايجان را بدست گرفت. او در مدت15سال جنگهاي متوالي و خونين در سراسر ايران مخالفان را برانداخت و درسال 907هجري قمري در تبريز به تخت نشست. گفتني است كه شاه اسماعيل صفوي، تشيع يعني مذهب شيعه جعفري اِثني عشري را مذهب رسمي ايران قرارداد.

درگذشت آيت الله شيخ محمد خالصي معروف به خالصي زاده در سال1383هجري قمري
آيت الله شيخ محمد خالصي معروف به خالصي زاده در سال1383هجري قمري در بغداد در گذشت. پيكر وي پس ازتشييع با شكوه درصحن مطهركاظمين به خاك سپرده شد. آيت الله خالصي زاده درجواني بدرجه اجتهاد دست يافت و به موازات فعاليتهاي فرهنگي- ديني مبارزه با ظلم و جور استثمارگران را آغاز كرد. آيت الله خالصي سخنوري مسلط و خطيبي برجسته بود ازاين رو ميرزا محمد تقي او را مأمور ايراد سخنراني براي مردم نقاط مختلف عراق كرد. وي به علت مبارزات پرشور ضد استعماري خود به ايران تبعيد شد و درمدت27 سال تبعيدش در ايران فعاليتهاي مؤثر و چشمگيري درزمينه هاي فرهنگي- ديني و سياسي داشت. آيت الله خالصي زاده درمبارزه با رضاخان نيز نقش مهمي ايفا كرد. كتابهاي «اَلمَعارفُ‌ المُحَمَّديّه و مظالم انگليس دربين النَّهرين» ازجمله آثارآيت الله خالصي زاده بشمارمي روند.

انفجار در حرم حضرت امام رضا(ع) در سال 1373 هجري شمسي
در ساعت 2:30 بعد ازظهر در سال 1373 هجري شمسي،بمبي به وزن 5 كيلوگرم در محل روضه منوره در حرم حضرت امام رضا(ع) منفجر شد. براثر انفجار اين بمب كه توسط عوامل وابسته به استكبار جهاني منافقين كوردل در حرم مطهر كارگذاشته شده بود، ضريح حضرت ثامن الحج(ع) به لرزه درآمد و حدود 300 تن از زائران و مجاورين عزادار امام حسين(ع) به شهادت رسيدند و عده زيادي مجروح شدند. با اين انفجار قسمتي از حرم مطهرآسيب ديد و قرآنها وادعيه موجود در محوطه حادثه با خون مردم بي دفاع و بي گناه گلگون گشت و تنگ و نفرت ابدي خدا و ملت مسلمان را نصيب منافقان كوردل نمود .

سرکوب قیام محمد مكرايي بر ضد فرانسويان اشغالگر الجزاير در سال 1872ميلادي
قيام محمد مكرايي بر ضد فرانسويان اشغالگر الجزاير در سال 1872ميلادي به سختي سركوب شد. الجزاير در پنجم ژوئن سال 1830ميلادي تحت سلطه فرانسه قرار گرفت. از آن هنگام به بعد الجزايري ها با همكاري و رهبري عبدالقادر اقدام به مقاومت مسلحانه كردنداما از آنجا كه رهبران نظامي فرانسه از قدرت استعماري بسياري برخورداربودند و در امور داخلي نيز اختيار نام داشتند هرگونه مقاومت و قيام را سركوب مي كردند. محمد مكرايي رهبر قيام خونين 1872الجزاير رئيس يكي از قبايل اين كشور بود كه با متحد ساختن صدها هزار تن از قبايل مختلف ساكن الجزاير به مبارزه عليه فرانسوي ها برخاست ولي با افزايش نيروهاي استعماري بيگانه در اين كشور محمد مكرايي و يارانش با شدت عمل فرانسوي ها روبروشدند و همين امر منجر به شكست اين قيام گرديد.

پایان سفر يك ماهه تيم بين المللي جاده ابريشم در سال 1990ميلادي
سفر يك ماهه تيم بين المللي جاده ابريشم آغاز شده بود، در سال 1990ميلادي خاتمه يافت. اين گروه از يكصد و بيست تن از ارتفاع كشورهاي مختلف جهان بود و سفر زميني خود را پس از تصويب برگزاري سميناري از سوي سازمان يونسكو در سال 1987ميلادي از چين آغاز كردند. جاده ابريشم از دير باز علاوه بر نقش عظيم تجاري و اقتصادي خود راهي براي تبادل امور فرهنگي و انتقال علوم، بين الملل آسيا و اروپا برده است. همچنين از طريق شاخه اصلي و شعبات فرعي جاده ابريشم فرهنگ، افكار هنر ها اديان و جلوهاي مختلف تمدن ميان ملتها و اقوام مبادله مي شده است. هدف از برگزاري اين سمينار بررسي و تبادل نظر فكري جلب همكاريهاي بين المللي در آينده اي نزديك بود.


نوشته شده در   دوشنبه 30 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode