ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 خرداد 1390     |     کد : 21062

پايان دوران حريري و آغاز دوران دولت مستقل لبناني

يك كارشناس مسائل خاورميانه طي مصاحبه‌اي به بررسي تحولات اخير لبنان و پايان دوران سعد حريري و آغاز دوران دولت مستقل لبناني به نخست وزيري نجيب ميقاتي پرداخت.

 
يك كارشناس مسائل خاورميانه طي مصاحبه‌اي به بررسي تحولات اخير لبنان و پايان دوران سعد حريري و آغاز دوران دولت مستقل لبناني به نخست وزيري نجيب ميقاتي  پرداخت.

به گزارش فارس، "هادي محمدي " كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس به چالش‌ها و فرصت‌هاي فرا روي لبنان همزمان با تشكيل كابينه "نجيب ميقاتي " پرداخت.

*حريري و آمريكا به شدت تلاش كردند از تشكيل كابينه ميقاتي جلوگيري كنند

وي گفت: كابينه آقاي نجيب ميقاتي با 24 وزير تشكيل شد. ميقاتي بعد از گذشت حدود 5 ماه توانست تا وزاري كابينه خود را معرفي كند. كابينه آقاي ميقاتي بدون حضور گروه 14 مارس كه شامل احزاب وابسته به "سعد حريري "، "سمير جعجع " و جميّل و جريان‌هاي سياسي كوچك بود، تشكيل شد. طي 5 ماهي كه ميقاتي در تلاش براي تشكيل كابينه جديد لبنان بود، سعد حريري و و ابسته‌هاي داخلي وي و همچنين كشورهاي غربي و آمريكا تمام تلاش خود را به كار بستند تا وي را به عنوان عنصري نامطلوب براي پست نخست وزير معرفي كرده و تشكيل كابينه جديد را به تاخير بياندازند.

*حريري اميدوار بود با سقوط نظام سوريه، ميقاني نيز سرنگون شود

اين كارشناس امور خاورميانه اضافه كرد: تحولات اخير در منطقه نيز اميدهاي حريري و غربي‌ها را براي عدم تشكيل كابينه ميقاتي را افزايش داد. آنها اميدوار بودند با ايجاد دگرگوني در سطح معادلات منطقه، كابينه ميقاتي نيز تشكيل نشود. بيانيه‌هاي گروه 14 مارس و بويژه جريان المستقبل، وابسته به سعد حريري به گونه‌اي بود كه اميدوار بودند با سقوط نظام سوريه، كابينه ميقاتي نيز سرنگون شود. اين واقعيت انكار ناپذير است كه جريان‌هاي وابسته به حريري، جعجع و جميّل كاملا بر حمايت‌هاي خارجي براي شكل دادن به كابينه اميدوار هستند. در حال حاضر نيز اين گروه‌ها در تلاش هستند با غير جامع جلوه دادن كابينه ميقاتي، مشكلاتي را براي آقاي نجيب ميقاتي ايجاد كنند.

*غرب از ميقاتي مي‌خواهد رويكرد حريري را در قبال مقاومت اتخاذ كند

هادي محمدي به موضع‌گيري كشورهاي غربي در قبال كابينه ميقاتي اشاره كرد و گفت: آمريكا اعلام كرده است كه كابينه ميقاتي بايد به تعهدات بين‌المللي خود و تعاملات با غرب ادامه دهد. آمريكا اين موضوع را بويژه درباره دادگاه بين‌المللي ترور رفيق‌حريري اعلام كرده است، دادگاهي كه بر پايه و اساس سياسي بنا نهاده شده است. همچنين كشورهاي غربي از ميقاتي خواسته‌اند تا در قبال مقاومت، مسير رفتاري كابينه رفيق حريري را دنبال كند، سياست‌هايي كه جريان 14 مارس از سال 2005 به دنبال اجراي آن بوده است. اين بدان معناست كه غربي‌ها به دنبال آرامش و اطمينان دادن به اسرائيل و مشغول كردن جناح‌هاي لبناني با يكديگر است.

*رويكرد جريان 14 مارس به گونه‌اي است كه قصد تعامل با كابينه را ندارد

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به سردرگمي جريان 14 مارس گفت: در فضاي داخلي لبنان،‌ گروه‌هاي مرتبط با 14 مارس كه جنبلاط را از دست داده‌اند همچنان در فضاي شو‌ك‌واري به سر مي‌برند. از سوي ديگر اين جريان اميدوار بود كه رويدادها در سوريه به نفعش تمام شود اما برنامه آنها براي ايجاد ناامني در سوريه نيز به سرانجامي نرسيد و نيروهاي امنيتي سوريه با حضور در شهر جسرالشغور، نيروهاي مسلحي كه در اين شهر حضور داشتند را شكست دادند، در اين زمينه نيز شوك ديگري به جريان 14 مارس وارد شد. سردرگمي جريان 14 مارس در قبال تحولات اخير كاملا مشهود است و با بازگشت حريري به لبنان [سعد حريري معمولا در لبنان حضور ندارد و وي همواره در پايتخت‌هاي اروپايي و يا كشورهاي عربي حضور دارد] فرآيند رفتاري 14 مارس مشخص‌تر شود. البته رفتار جريان 14 مارس حاكي از انفعال بوده و نوع موضع‌گيري 14 مارس به گونه‌اي است كه گويا قصد همكاري با كابينه جديد را ندارد.

*ميقاتي خود را قادر به مقابله با فشارهاي غربي مي‌داند

وي گفت كه كابينه جديد اولويت برنامه‌هاي خود را به موضوعاتي نظير اهتمام به مسائل اقتصادي و معيشتي مردم قرار داده است. همچنين كابينه ميقاتي درصدد است كه اهتمام ويژه‌اي به منابع نفتي در سواجل جنوبي لبنان داشته باشد، جايي كه اسرائيل قصد دارد در آنجا به حفاري پرداخته و به استخراج نفت از آن بپردازد. از سوي ديگر ميقاتي خود را آغازگر يك رفتار سياسي مي‌داند كه قادر به مقابله با فشارهاي غربي است. از سوي ديگر اين كابينه معتقد است دادگاه ترور رفيق حريري، بخشي از پروژه غربي‌ها به شمار مي‌آيد و بايد صلاحيت آن سلب شده و اين موضوع در داخل لبنان پيگري شود. مشروعيت مقاومت و همچنين آزادسازي تمامي اراضي لبنان در دستور كار دولت جديد لبنان قرار دارد.

هادي محمدي به چالش‌هاي امنيتي داخلي كه كابينه ميقاتي با آن مواجه است اشاره كرد و گفت: بخش امنيتي نيروي انتظامي لبنان كه دست‌نشانده حريري است نقش بسزايي در رويدادهاي داخلي لبنان داشتند. اين نيروها از سوي ديگر با وارد كردن افراد مسلح سلفي در منطقه بانياس سوريه، درصدد بي‌ثباتي در اين كشور و سرنگوني نظام سوريه بودند. البته اسرائيل نيز با هماهنگي با نيروهاي كرد در عراق و تركيه، تعداد قابل توجهي نيروهاي سلفي را وارد سوريه كرد كه اين نيروهاي مسلح قصد داشتند علاوه بر شهر "جسرالشغور " ناامني در ديگر مناطق را نيز در دستور كار خود قرار دهند. البته دولت سوريه به خوبي توانست با نيروهاي سلفي كه از سوي "بندر بن‌سلطان " شاهزاده سعودي حمايت مي‌شدند، مقابله كند.

*رويدادها در لبنان حاكي از آن است كه دوران حريري به پايان رسيد

وي گفت: مجموعه توطئه‌هاي مشتركي كه در مرزهاي سوريه صورت پذيرفت، زمينه‌هاي لازم براي براندازي نظامي بشار اسد را بدست نياورد وثبات در سوريه، به ثبات در دولت لبنان نيز منتهي مي‌شود. جرياني كه قصد داشت به مصادره انقلاب‌هاي مردمي در منطقه بپردازد، با يك جريان معكوس در سوريه مواجه بود. مجموعه رويدادها در لبنان حاكي از آن است كه دوران حريري در لبنان به پايان رسيد و حريري به عنوان وابسته به غرب، فاقد مشروعيت به عنوان فردي مستقل در لبنان شناخته شده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در ادامه گفت: از ديگر برنامه‌هاي ميقاتي معرفي افراد متمرد نيروهاي امنيتي و نيروهاي انتظامي به دادگاه است چون اين افراد متمرد هم در داخل لبنان و هم در سوريه چالش‌هاي امنيتي ايجاد كردند و حتي زماني كه وزير ارتباطات لبنان قصد ورود به وزارت‌خانه را داشت از طريق اين نيروهاي متمرد با مانع مواجه شد و دليل اين كار نيز، دستگاه‌هاي شنود و ديگر تجهيراتي بود كه در ساختمان اين وزارتخانه قرار داشت.

*تقابل دو رويكرد وابسته به غرب و جبهه مقاومت مستقل در لبنان

وي گفت: در حال حاضر يك مقابله جدي بين دو رويكرد اساسي در لبنان وجود دارد. يك رويكرد وابسته به غرب و كشورهاي مرتجع عربي است كه باشگاه پادشاهي ديكتاتورهاي عرب را به سردمداري عربستان سعودي تشكيل داده‌اند و در طرف مقابل نيز يك جبهه مقاومت مستقلي است كه به خيزش‌هاي مردمي تكيه دارد.


نوشته شده در   شنبه 28 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode