ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 خرداد 1390     |     کد : 21061

مردم آمريكا علاقه‌اي به داشتن "روابط ويژه " با اسرائيل ندارند

برخلاف ادعاي دولتمردان كاخ سفيد مردم آمريكا هيچ‌گاه خواستار روابط ويژه با رژيم صهيونيستي نبوده‌‌اند، بگونه‌اي كه بر اساس نظرسنجي دانشگاه مريلند...

 برخلاف ادعاي دولتمردان كاخ سفيد مردم آمريكا هيچ‌گاه خواستار روابط ويژه با رژيم صهيونيستي نبوده‌‌اند، بگونه‌اي كه بر اساس نظرسنجي دانشگاه مريلند 60 درصد آمريكايي‌ها بر اين باورند كه كاخ سفيد بايد كمك‌هاي خود به اين رژيم را قطع كند.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني الشرق الجديد،‌ "استفان والت " استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد آمريكا در مقاله‌اي تلاش نموده به اين سوال پاسخ دهد كه آيا مردم آمريكا خواستار روابط ويژه با رژيم صهيونيستي هستند، يا خير و در اين راه به سخنراني اخير باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در خاورميانه و تناقض گويي‌هاي آن هنگام سخنراني نتانياهو در برابر كنگره آمريكا اشاره و در اين راه بر تاثيرگذاري لابي صهيونيستي بر سياست‌هاي آمريكا تاكيد مي‌كند.

والت مي‌نويسد: طي هفته‌ اخير ميزان تاثيرگذاري لابي صهيونيستي بر سياست خارجي آمريكا آشكار گرديد و درحالي كه ديديم، باراك اوباما در سخنراني خود درباره خاورميانه از حمايت اين كشور از بهار عربي و اعتقادش به راه حل دو دولت به عنوان بهترين راهبرد براي حل نزاع ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان سخن مي‌گفت، چگونه اين لابي پرنفوذ ديدگاه وي را تغيير داد.

*انتقاد نتانياهو از اوباما و اصلاح ديدگاه‌ها و سياست‌ها

در واقع روز پس از سخنراني اوباما، وي با بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير رژيم صهيونيستي ديدار كرد و طي اين ديدار بود كه نتانياهو سخنان اوباما را رد و تاكيد كرد: اين اصلا آن چيزي نبود كه مورد انتظار بزرگترين متحد و همپيمان رژيم صهيونيستي باشد.
و در اينجا بود كه اوباما مجبور شد ديدگاه‌هاي خود را اصلاح كند، بويژه آن كه در برابر خود كنفرانس ايپك را نيز پيش رو داشت و در آن كنفرانس ديديم كه اوباما نه از نحوه تحقق ديدگاهش در برابر صلح در خاورميانه و نه از پيشنهادات آمريكا براي تشويق دو طرف فلسطيني و صهيونيستي به پذيرش سازش سخن گفت و پس از آن در كاپيتول هيل چون يك قهرمان از نتانياهو استقبال كرد و در طول سخنراني‌اش (نتانياهو) نمانيدگان حاضر در جلسه 29 بار سخنان او را با كف زدن‌هايشان قطع كردند.

*روزنبرگ و شايت به دفاع از اسرائيل برمي‌خيزند

اين نمايش‌ عجيب و غيرمنتظره‌اي نبود كه ديدن آن جامعه بين‌المللي را متعجب نمايد و برخي مانند "ام جي روزنبرگ " را وادار كند، داستان‌هايي از برخي شخصيت‌هاي تندرو و افراطي حامي رژيم صهيونيستي به رشته تحرير درآورد و رسانه‌هاي آمريكا نيز اين صحنه‌ها را به شكلي آبرومندانه پوشش دهند.
پس از روزنبرگ و هرج و مرجي كه پيرامون ديدار نتانياهو به وجود آمده بود، اين بار نوبت "جاناتان شايت " بود تا دست بكار شود و پس از اشاره به عدم تاثيرگذاري لابي صهيونيستي بر تصميم‌گيري‌هاي كاخ سفيد بگويد: پايه و اساس حمايت آمريكا از اسرائيل را نه لابي صهيونيستي كه حس همدردي و نوع‌دوستي مردم آمريكا از اسرائيل تشكيل مي‌دهد و در اين باره با اشاره به كف زدن‌هاي مكرر حاضران در كنفرانس ايپك تاكيد كرد،‌ اين كف زدن‌هاي مكرر در كاپيتول هيل در واقع بيانگر افكار عمومي آمريكاست. شايت در ادامه تاكيد مي‌كند كه اصلا در آمريكا چيزي تحت عنوان پديده صهيونيست ستيزي يا دشمني با ساميان وجود ندارد.

* آيا روزنبرگ و شايت از واقعيت‌ها سخن مي گويند

اما اين ادعاها اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا واقعا ميان آمريكا و رژيم صهيونيستي روابط ويژه‌اي برقرار است و اين كف زدن‌ها حقيقتا بيانگر "حس همدردي و نوع دوستي " مردم آمريكا با رژيم صهيونيستي است. واقعيت امر اين است كه هنگام اثبات اين مدعي با سه مشكل اساسي بزرگ برخورد مي‌كنيم:

* اقدام نمايندگان ايپك نمي‌تواند،‌ بيانگر احساسات مردم آمريكا باشد

اول اين كه آن اقدام نمايندگان ايپك هيچ‌گاه بيانگر احساسات مردم آمريكا نيست، چون در بسياري از موارد جهانيان به عينه ديده‌اند كه مردم آمريكا چگونه مخالف سياست‌هاي دولت خود بوده‌ و با وجود اين مخالفت‌ها؛ بي‌اعتنا به خواسته‌هاي مردم سياست‌هاي مورد نظر خود را دنبال مي‌كنند كه نمونه بارز آن مخالفت مردم اين كشور با حضور نظاميان آمريكا در افغانستان است.
به همين دليل حتي اگر مردم آمريكا با رژيم صهيونيستي ابراز همدردي نكنند، باز مقامات كاخ سفيد سياست‌هاي خود در حمايت از تل‌آويو ادامه مي‌دهد و آنچه را كه در اين‌باره به سود خود مي‌بينند به اجرا مي‌گذارند.

* تاثيرات انكار ناپذير ايپك بر سياست‌هاي آمريكا

دوم اينكه فعاليت بسيار گسترده لابي‌ صهيونيستي كه تلاش بسيار مي‌كند،‌ وجه رژيم صهيونيستي و صهيونيست‌ها را در آمريكا بهبود بخشد و به هر طريق ممكن حمايت و پشتيباني مردم آمريكا به سوي رژيم صهيونيستي را جلب كند و در اين‌باره كافي است به اين نكته اشاره كنيم كه اين لابي در كنار گروه‌هاي حامي و پشتيبان رژيم صهيونيستي به شدت بر رسانه‌هاي آمريكا استيلا داشته و آنها را در كنترل خود دارند كه در جاي خود اين رسانه‌ها فعاليت‌هاي خود را بر بهبود وجه رژيم صهيونيستي نه تنها در آمريكا كه در سراسر جهان متمركز كرده‌اند.

* در نطفه خفه كردن صداي معارضان

از سوي ديگر اين لابي و گروه‌ها و سازمان‌هاي حامي رژيم صهيونيستي هرگونه صداي معارض را در نطفه خفه كرده و به هيچ وجه اجازه بروز هرگونه اعتراض به اين روابط يا سياست‌هاي كاخ سفيد را نمي‌دهند.

* حمايت يكجانبه آمريكا از اسرائيل وجه دولت را ميان مردمش زير سوال برده است

مهمتر از همه آن كه برخي از دلايل موجود بر اين نكته تاكيد دارد كه ملت آمريكا اصلا تمايلي به داشتن روابط آن هم از نوع ويژه با رژيم صهيونيستي ندارد و اين رژيم يك سويه و فقط از جانب كاخ سفيد اين حمايت‌ها را بدست مي‌آورد، ‌حتي برخي از كارشناسان اعتقاد دارند، رژيم صهيونيستي اصلا از وجه مناسب و خوبي در ميان مردم آمريكا برخوردار نيست.

* آمريكايي‌ها حمايت از رژيم صهيونيستي را يكي از مشكلات دولت خود مي‌دانند

بسياري از آمريكايي‌ها اعتقاد دارند، حمايت يكجانبه از رژيم صهيونيستي به يكي از مشكلات آمريكا تبديل شده است، و اين موضوع را نظرسنجي بعمل آمده توسط مركز نظرسنجي "پيو " به اثبات مي‌رساند، 39 درصد از مردم آمريكا اعتقاد دارند، روابط ويژه اين كشور با رژيم صهيونيستي مهمترين عامل تخريب وجه آمريكا در سطح بين المللي بوده، درحالي كه رسانه‌هاي آمريكا 78 درصد و رهبران و فرمانده‌هان نظامي 72 درصد و 69 درصد كارشناسان امور خارجه براين باور بودند كه حمايت از رژيم صهيونيستي به شكلي خطرناك وجه آمريكا را در عرصه بين المللي زير سوال مي‌برد.

* 60درصد آمريكايي‌ها خواستار توقف كمك‌هاي آمريكا به رژيم صهيونيستي

اما نظرسنجي صورت گرفته توسط دانشگاه مريلند در سال 2003 ثابت مي‌كند كه 60 درصد آمريكايي‌ها موافق توقف كمك‌هاي آمريكا به رژيم صهيونيستي هستند تا اين رژيم را وادار به پذيرفتن سازش با فلسطينيان كند، همچنين 73 درصد از آمريكايي‌ها نيز بر اين باور بودند كه آمريكا نبايد از هيچ‌يك از طرفين جانبداري و حمايت كند.
اين درحالي است كه نظرسنجي انجام شده توسط مركز بروكينگز در سال 2010 نيز نتايج مشابهي را در اين باره ارائه داده است، حال با وجود تمام اين شواهد مي‌توان گفت، ملت آمريكا حامي رژيم صهيونيستي هستند، يا اين كه نفوذ بي‌پرواي سازمان‌ها و لابي‌هاي صهيونيستي همچون ايپك در كاخ سفيد و كنگره موجب شده تا مقامات آمريكايي بي‌توجه به خواسته‌هاي مردم خود به حمايت از رژيم صهيونيستي بپردازند.



نوشته شده در   شنبه 28 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode