ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 خرداد 1390     |     کد : 21045

جمعه 27 خرداد 16 رجب 17 ژوئن

قتل مهتدي عباسي در سال 256 هجري قمري ...

قتل مهتدي عباسي در سال 256 هجري قمري
ابواسحاق محمد بن واثق بن معتصم، معروف به "المهتدي بالله"، چهاردهمين خليفه عباسي است كه بر تخت خلافت تكيه زد. وي در سال 215 قمري از كنيزي به نام "قرب" در قاطول، در حوالي سامرا ديده به جهان گشود و محل اقامت وي، شهر سامرا بود. مهتدي در چهل سالگي به خلافت رسيد. وي، پس از خلع متعز عباسي، از سوي اميران ترك نژاد و قدرتمند دربار عباسي، لباس خلافت پوشيد. مهتدي نسبت به ساير خلفاي عباسي، رفتار و كردار بهتري ارائه داد و تلاش بليغي به عمل آورد كه نابساماني هاي خلافت عباسي را سامان بخشد و مردم را راضي نگه دارد. ولي اميران ترك نژاد دربار وي، مهلتش نداده و پس از يازده ماه خلافت، وي را با شورش بزرگ سربازان و اتراك مواجه نمودند.
مهتدي، خود به مقابله با شورش اتراك و سربازان برخاست. وليكن در نبرد با آنان زخمي گرديد و پس از دو روز بيماري سخت، در روز شانزدهم رجب سال 256 قمري، وفات يافت.
برخي وفاتش را ششم رجب سال 256 قمري دانسته اند.

درگذشت ابومنصورمحمّدبن ابراهيم عطّار معروف به اِبن خَيرون در سال539هجري قمري
ابومنصورمحمّدبن ابراهيم عطّار معروف به اِبن خَيرون محدث شافعي مذهب در سال539هجري قمري درشهربغداد درگذشت. خاندان ابومنصور ازافراد برجسته و رجال حديث و قرائت بودند و خود او نيزعلم قرائت را ازاستادان اين علم آموخت. ازابن خيرون دو اثربنام هاي «اَلمِفتاح و اَلموصِح درقرائات هفتگانه» شناخته شده كه عمده مطالب آنها دركتاب «اَلنَّشر اِبن جَزَري» باقيست. ابن خيرون ديدگاههايي درجرح و تعديل رجال و حديث دارد كه مورد توجه و استفاده مؤلفان بعد ازاو قرارگرفته است.

کشته شدن ابوعلي حَسَن بن قَطّان مَروَزي حكيم و پزشك در سال548هجري قمري
ابوعلي حَسَن بن قَطّان مَروَزي حكيم و پزشك برجسته قرن6هجري قمري در سال548هجري قمري بدست تركان غُز كشته شد. قَطّان مَروزي مردي عالم و فاضل كه افزون برطب، درهيئت و ادبيات فارسي دانش فراوان داشت. او تأليفاتي به زبانهاي فارسي و عربي دارد كه ازجمله آنها كتابي درعروض فارسي است و ديگراثرمشهور او «مُشَجَّرُ نَسَب اَبي طالب» نام دارد. اما مشهورترين اثرقطّان مروزي كتاب «كيهان شتافت »است. گفتني است كه كتابخانه ارزشمند قَطّان كه به كتب پزشكي اختصاص داشت بدست لشكريان آتسِز خوارزمشاه غارت شد.

درگذشت آيت الله حاج شيخ علي زاهدي گلپايگاني در سال1417هجري قمري
آيت الله حاج شيخ علي زاهدي گلپايگاني ازعالمان بزرگ ايران سال1417هجري قمري بدرود حيات گفت. آيت الله گلپايگاني تحصيل را نزد پدرآغازكرد و پس ازسالها بهره گيري ازدانش بزرگاني چون آيت الله مرعشي نجفي و حضرت امام خميني(ره) به درجه اجتهاد رسيد. آيت الله گلپايگاني به تدريس علوم ديني و اقامه نمازجمعه اشتغال داشت. داستانهاي «شگفت انگيزقرآن، زندگاني 14معصوم و ديوان اشعار» ازآثاربجاي مانده ازآيت الله گلپايگاني اند.

تشكيل جهاد سازندگي به فرمان امام خمینی در سال 1358 هجري شمسي
به فرمان امام خميني(ره) جهاد سازندگي در سال 1358 هجري شمسيس تشكيل شد. اين نهاد به مشابه حركتي جوشيده ازبطن انقلاب اسلامي و برخاسته از تفكر و ايدوئولوژي اسلامي بود. در پي صدور اين فرمان از سوي حضرت امام(ره) جهادگران مخلص و پرتلاش تمام توان و قابليت هاي خود را در مسير اين هدف عظيم قرار دادند. بدين ترتيب حركتي نوين و سازنده در جهت بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي روستاها و مناطق عشايري ايجاد شد. حضرت امام خميني در بخشي از پيامشان به مناسبت تأسيس جهادسازندگي فرمودند: ”ان شاء الله خداوند به همه ملت و به همه كساني كه در اين راه تشريك مساعي مي كنند و اين وظيفه اخلاقي ـ شرعي را ادا مي كنند توفيق عنايت كند. همه موفق باشند كه در اين جهاد شركت كنند و اين خرابه ها را بسازند و برادران خودشان را كمك كنند كه شايد هيچ عبادتي بالاتر از اين عبادت نباشد...“

تشکیل كنفراس پوتسدام در سال 1945ميلادي
سران كشورهاي انگليس، آمريكا و شوروي سابق كنفراس پوتسدام را در شهري به همين نام در آلمان در سال 1945ميلادي تشكيل دادند. در اين كنفرانس وزيران خارجه اين كشورها معاهده پوتسدام را منعقد كردند كه در آن اختياراتي به شوراي نظارت متفقين و فرماندهي نظامي سه كشور شركت كرد در كنفرانس وهمچنين فرانسه واگذار شد. بر طبق اين اختيارات، هر يك از اين كشورها موظف به اداره امور مناطق تحت اشغال خود در آلمان بودند ؛ هم چنين لغو قدرت سياسي و نظامي آلمان ؛ كنترل نظارت بر اقتصاد و توليد آلمان از ديگر موارد اين موافقت نام بود. سرانجام اختلافات ميان شوروي سابق و دول غربي مانع از اجراي كامل موافقت نامه پوتسدام گرديد.

به قدرت رسیدن احمد حَسنُ البَكر در عراق در سال 1968ميلادي
حزب بعث عراق به رهبري احمد حَسنُ البَكر قدرت را در سال 1968ميلادي در اين كشور بدست گرفت و عبدالرحمن عارف رئيس جمهور عراق از كار بركنار شد. در پي روي كار آمدند حزب بعث، تصفيه هاي خونين مخالفان آغار شد و كُردهاي مخالف اين حزب، مورد تهاجم وحشيانه عُمّال رژيم بعث واقع شدند. اين حزب كه در ظاهر مخالف سياستهاي استعماري آمريكا و رژيم اشغالگر قدس بود در جنگ عربها و رژيم صهيونيستي ماهيت واقعي خود را آشكارا كرد حزب بعث كه قدرت حاكمه مطلق در عراق بشمار مي رفت پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران با تجاوز به نقاط مرزي ايران، جنگ گسترده 8 ساله را به جمهوري اسلامي ايران تحميل كرد و اين خود دليل بارز ديگري براي وابستگي و سر سپردگي حزب بعث عراق به آمريكا بود. 


نوشته شده در   جمعه 27 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode