ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 خرداد 1390     |     کد : 20971

چهار شنبه 25 خرداد 14 رجب 15 ژوئن

درگذشت آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي در سال1272هجري قمري ...

درگذشت آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي در سال1272هجري قمري
آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي از دانشمندان علوم اسلامي در سال1272هجري قمري دراصفهان وفات يافت. ايشان درفقه عالمي صاحبنظر و برجسته بود و دركنارآن درزمينه هاي حديث، تفسير، كلام و همچنين رياضي دانش فراوان كسب كرده بود. آيت الله خاتون آبادي عالمي پارسا و زاهد بود و 30سال درمسجد جامع اصفهان امامت نمازجماعت را به عهده داشت.

عزل و توقیف ميرزا حسين خان سپهسالار ملقّب به مشيرالدّوله از مقام صدرات در سال 1290هجري قمري
ميرزا حسين خان سپهسالار ملقّب به مشيرالدّوله در سال 1290هجري قمري ازمقام صدرات عزل و توقيف شد. مُشيرالدّوله درسال1289هجري قمري درمقام صدراعظمي ايران قرارداد واگذاري امتيازراه آهن رشت- تهران و تهران- خليج فارس را با بارون ژوليوس دورويتر امضا كرد. دراين قرارداد كه مدت آن 70سال بود امتيازاستخراج معادن ايران به استثناي معادن طلا و نقره، استفاده ازمنابع جنگلها و تأسيس بانك به دورويتر واگذار شده بود. مشيرُ الدّوله درمقابل واگذاري اين امتيازات 50000هزارليره انگليسي دريافت كرد. او بعد ازامضاي اين قرارداد براي آشناكردن ناصرالدّين شاه با موقعيت و اوضاع كشورهاي صنعتي غرب شاه قاجار را به سفراروپا برد. اما روحانيون، علما و مردم مسلمان ايران كه ازعمق خيانت مشيرالدوله و شاه قاجار آگاه شده بودند؛ به اين قرارداد اعتراض و با آن مخالفت كردند. سرانجام ناصرالدين شاه ناچاراين قرارداد را لغو كرد و مشيرالدّوله را هم ازمقام صدارت عزل كرد.

تولد آيت الله شيخ جعفرنقدي در سال1303هجري قمري
122 سال پيش درچنين روزي - 14رجب سال1303هجري قمري: آيت الله شيخ جعفرنقدي ازدانشمندان علوم اسلامي درعراق متولد شد. ايشان پس ازكسب درجه اجتهاد لحظه اي از تحقيق و مطالعه غافل نشد. آيت الله نقدي مدتي هم درزادگاه خود عَماره شهرميان بغداد و بصره به ارشاد مردم و نشرتعاليم اسلام پرداخت. ايشان همچنين به امورمردم رسيدگي مي كرد و مردم اعمّ ازشيعه، سنّي و غيرمسلمان به داوري او اعتماد داشتند. ازآثارآيت الله شيخ جعفرنقدي حاشيه بر«زُبدَةُ الاصول و حاشيه برمَعالِمُ الاُصول» را مي توان نام برد.

در گذشت آندره ماري آمپر رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي در سال 1836 ميلادي
آندره ماري آمپر رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي پس از 61 سال در سال 1836 ميلادي زندگي درگذشت. او عمر خويش را صرف تحقيق و مطالعه علمي كرد و در نهايت موفق به كشف رابطه ميان برق و مغناطيس شد. قابل توجه است كه واجد شدت جريان برق به نام او آمپر نامگذاري شده است.

انتخاب برلين به پايتختي آلمان در سال 1848 ميلادي
برلين شهر تاريخي آلمان در سال 1848 ميلادي از سوي بيسمارك صدراعظم اين كشور به پايتختي انتخاب شد. انتخاب برلين به عنوان مركز امپراتوري آلمان بعد از انجام طرح اتحاد نواحي مختلف آلمان صورت گرفت. كه طراح اصلي آن بيسمارك بود. بعد از جنگ جهاني دوم برلين به دو بخش غربي و شرقي تقسيم شد. بخش شرقي آن پايتخت آلمان شرقي و قسمت غربي آن يكي از ايالات مهم آلمان غربي گرديد. اما در سپتامبر سال 1990 ميلادي به دنبال سقوط ديوار برلين زمينه هاي وحدت دو آلمان فراهم شد و هر دو بخش برلين به صورت يك مركز واحد، در آلمان متحد درآمد. 


نوشته شده در   چهارشنبه 25 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode