ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 اسفند 1387     |     کد : 2094

حقوق جزای عمومی

 
این کتاب به شکلی مستقل به قواعد حقوق جزای عمومی از دیدگاه حقوق موضوعه پرداخته و از سوی دیگر، دیدگاه اسلام را در خصوص قواعد مذکور را مطرح ساخته و در واقع، تطبیقی توامان به فقه و حقوق موضوعه است.
 
کتاب حاضر پس از بخش کلیات در سه فصل سازماندهی شده است. فصل اول باعنوان «رکن قانونی جرم» درباره اصل قانونی بودن جرم و مجازات در حقوق موضوعه، اصل قانون بودن جرم در حقوق اسلامی، اصل قانونی بودن مجازات در اسلام، تفسیر قوانین کیفری در حقوق موضوعه، تفسیر قوانین کیفری در حقوق اسلامی، تقسیم بندی جرایم بر اساس رکن قانونی در حقوق موضوعه و تقسیم بندی جرایم براساس رکن قانونی در حقوق اسلامی بحث می‌کند.
 
در فصل دوم «رکن مادی» در چهار مبحث به بررسی رکن مادی جرم در حقوق عرفی، رکن مادی جرم از دیدگاه فقه جزایی اسلام، رابطه سببیت و تقسیم بندی جرایم بر اساس رکن مادی و آثار آن پرداخته است.
 
در بخشی از مبحث چهارم این فصل ذیل عنوان« تقسیم بندی جرم از نظر زمان وقوع رکن مادی» آمده است:«بعضی دیگر از حقوق دانان معتقدند لازمه تحقق جرم مستمر آن است که بین اعمال انجام یافته به هیچ وچه وقفه پیش نیاید و عمل انجام یافته، تاب استمرار را داشته باشد. بنابراین، در جرم مستمر نباید میان زمان شروع و زمان ختم، هیچ گونه فاصله و انقطاعی حاصل شود، درحالی که سرقت های متعدد از یک مکان این ویژگی ها را ندارد.»
 
فصل پایانی به بحث «رکن روانی» پرداخته که موقعیت رکن روانی، تعریف رکن روانی جرم و مقایسه آن با ارکان دیگر، معیار قابلیت سرزنش، اجزا و عناصر رکن روانی و تقسیم جرم با توجه به رکن روانی از جمله مباحث آمده در این بخش است.
 
در پایان کتاب منابع و مناخذ و نمایه اعلام، نمایه موضوعی، اماکن، قوانین، آیات و روایات آورده شده است.
 
دومین جلد از کتاب مطالعه تطبیقی حقوق جزای عمومی(اسلام و حقوق موضوعه) به کوشش جلال الدین قیاسی، عادل ساریخانی و قدرت الله خسروشاهی در 317 صفحه و با شمارگان هزار نسخه برای نخستین بار در زمستان به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.


نوشته شده در   يکشنبه 25 اسفند 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode