ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 خرداد 1390     |     کد : 20931

روزهاي جديد براي لبنان

سرانجام پس از 5 ماه از سقوط دولت سعد حريري سرانجام نجيب ميقاتي نماينده جريان 8 مارس ( مقاومت)به رغم كارشكني‌هاي متعدد تشكيل گرديد.

جام جم آنلاين: سرانجام پس از 5 ماه از سقوط دولت سعد حريري سرانجام نجيب ميقاتي نماينده جريان 8 مارس ( مقاومت)به رغم كارشكني‌هاي متعدد تشكيل گرديد.
دولتي كه بر اساس ساختار قبيله‌اي لبنان، برگرفته از نمايندگان اكثر احزاب و طوايف بوده است هر چند كه عدم مشاركت جريان 14 مارس در اين تركيب اين مهم را با ابهاماتي همراه ساخته است. با توجه به اينكه دولت سعد حريري به دليل گرايش‌هاي غربي جايگاه خود را در ميان مردم از دست داده بود لذا عدم مشاركت جريان 14 مارس در تركيب دولت ميقاتي چندان بازتاب منفي در ميان مردم نداشته است.

هر چند كه تشكيل دولت ميقاتي را مي‌توان گامي مهم در برقراري ثبات و نيز اجراي خواست مردم لبنان دانست اما به دليل شرايط خاص حاكم بر لبنان و منطقه اين دولت روزهاي مهمي را در پيش روي دارد كه عملا اولويت‌هايي را براي آن ايجاد مي‌كند.

اولا، مهمترين مسئله حفظ وحدت ملي و جلوگيري از تفرقه‌هاي طايفة اي و سياسي است. بسياري بر اين عقيده‌اند كه برخي جريان‌هاي سياسي و طايفه‌اي براي تحقق اهداف خويش به دنبال ايجاد فضاي ناامني و بي ثباتي در لبنان هستند چنانكه منابع خبري از جمع آوري سلاح از سوي برخي اعضاي جريان 14 مارس خبر داده‌اند. آنچه به اين مسئله بايد افزود شرايط اقتصادي و اجتماعي حاكم بر جامعه لبنان است.

چالشهاي سياسي و مداخله‌هاي منفعت طلبانه برخي كشورهاي عربي و غربي در امور لبنان عملا اين كشور را در شرايط نامطلوب اقتصادي قرار داده كه تلاش براي رفع اين وضعيت از مهمترين كاركردهاي دولت ميقاتي است. به هر تقدير مخالفان 8 مارس سه اصل تقابل‌هاي سياسي و امنيتي و نيز به شكست كشاندن طرح‌هاي اقتصادي دولت ميقاتي را راه كار بازگشت به قدرت مي‌دانند لذا براي تحقق اين امر فعاليت مي‌كنند.
ثانيا، لبنان نه تنها با چالشهاي داخلي بلكه مداخله‌هاي خارجي بسياري نيز مواجه است.

مقابله با تحركات اشغالگرايانه و خرابكارانه صهيونيست‌ها، جلوگيري از دخالت برخي كشورهاي عربي و غربي كه تاكنون نيز مانع تشكيل دولت لبنان شده‌اند، مختومه سازي پرونده ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان و جلوگيري از تكرار فتنه‌اي ديگر در كشور ، ايجاد تعاملات منطقه اي و جهاني براي احياي جايگاه لبنان و... را مي‌توان از جمله اين امور دانست. مسلما صهيونيست ها و برخي كشورهاي عربي و غربي پذيرنده دولت لبناني نزديك به مقاومت نمي‌باشند و به ابزاري حتي اعمال تحريم به دنبال سرنگوني آن خواهند بود.

بر اين اساس ميتوان گفت كه دولت لبنان دوراني سخت را در پيش روي دارد هر چند كه تحكيم وحدت ملي و حمايت‌هاي مردمي از دولت مي‌تواند به سدي محكم در برابر اين چالشها مبدل شود هر چند كه دشمنان لبنان براي عدم تحقق اين مهم به هر ابزاري متوسل مي‌شوند.

قاسم غفوري-جام جم آنلاين 


نوشته شده در   سه شنبه 24 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode