ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 خرداد 1390     |     کد : 20873

حزب اسلام‎گراي عدالت و توسعه برنده انتخابات تركيه شد

با شمارش 99 درصد صندوق‌هاي رأي در تركيه حزب اسلام‎گراي عدالت و توسعه براي سومين بار پياپي برنده انتخابات پارلماني اين كشور شد.

 با شمارش 99 درصد صندوق‌هاي رأي در تركيه حزب اسلام‎گراي عدالت و توسعه براي سومين بار پياپي برنده انتخابات پارلماني اين كشور شد.

به گزارش خبرنگار فارس، رسانه‌هاي صوتي و تصويري تركيه از جمله تلويزيون دولتي TRT اين كشور از پيروزي حزب اسلامگراي عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني خبر دادند.

رأي‌گيري سراسري در تركيه جهت مشخص كردن نمايندگان پارلمان اين كشور از صبح امروز آغاز شد كه تاكنون آراي 99 درصد صندوق‌هاي شمارش شده و نتايج آن به طور رسمي از طريق رسانه‌ها اعلام شده است.

بر اساس اخبار رسانه‌هاي تركيه، حزب عدالت و توسعه به رياست رجب طيب اردوغان كه در حال حاضر دولت تركيه را تشكيل داده است با به دست آوردن 50.3 درصد آراي شمارش‎شده بيشترين آرا را نسبت به رقباي خود كسب كرده است.

پيروزي حزب عدالت و توسعه در انتخابات با كسب اين ميزان از آرا قطعي شده و اين حزب نيازي به ائتلاف با ديگر احزاب ندارد.

حزب عدالت و توسعه با به دست آوردن 50.3 درصد كل آرا 327 كرسي مجلس تركيه را از آن خود كرد كه اين رقم براي تغيير قانون اساسي تركيه كفايت مي‌كند.

حزب جمهوري‎خواه خلق تركيه كه معروف به حزب آتاترك و حزب سكولار و لائيك مي‌باشد با به دست آوردن 25.8 درصد آرا رتبه دوم را از آن خود كرد كه با اين حساب تعداد كرسي متعلق به اين حزب تقريباً 135 الي 136 كرسي خواهد بود.

حزب حركت ملي با به دست آوردن 13.1 درصد كل آرا در رتبه سوم قرار گرفت كه اين نيز به معناي داشتن 54 كرسي در پارلمان اين كشور مي‌باشد.

حزب اسلام‎گراي سعادت نيز با به دست آوردن 1.2 درصد آرا توانست حدنصاب لازم را به دست آورده به پارلمان نماينده بفرستد.

نمايندگان مستقل نيز تاكنون با كسب 6.4 درصد آرا 35 كرسي مجلس تركيه را از آن خود كردند و حزب تجزيه‌طلب كردهاي مخالف تركيه به نام «صلح براي دموكراسي» نيز جزو آراي 6.4 درصد مي‌باشد.

علي‌رغم شركت بيش از 23 حزب در انتخابات پارلمان تركيه فقط 4 حزب توان كسب حدنصاب (10 درصد هر حوزه انتخاباتي) را به دست آوردند.

انتظار مي‌رود فردا با اعلام رسمي 100درصدي آرا، حزب اسلامگراي عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان توسط رئيس جمهور اين كشور آقاي عبدالله گل، مأمور تشكيل دولت و اعلام نخست‌وزيري اردوغان شود.

پارلمان تركيه داراي 550 كرسي بوده و براي تغيير قانون اساسي اين كشور داشتن تعداد 327 كرسي كفايت مي‌كند.


نوشته شده در   دوشنبه 23 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode