ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 خرداد 1390     |     کد : 20770

شنبه 21 خرداد 10 رجب 11 ژوئن

درگذشت دكتر محمدخزائلي بنيانگزار انجمن حمايت از نابينايان در سال1353هجري شمسي ...

درگذشت دكتر محمدخزائلي بنيانگزار انجمن حمايت از نابينايان در سال1353هجري شمسي
دكتر محمد خزائلي بنيانگزار انجمن هدايت و حمايت از نابينايان كشور بر اثر سكته مغزي در سال1353هجري شمسي دارفاني را وداع گفت. او در سال 1292 شمسي در اراك متولد شد و در طفوليت بعلت بيماري آبله بينايي خود را از دست داد و به سبب نبودن مدارس ويژه نابينايان ناگزير مكتب نرفت. چندي بعد پس از افتتاح مدرسه سهاقيه آنجا مشغول تحصيل شد و به مدد حافظه نيرومند خويش پيشرفت سريعي داشت. نخستين مشكل وي در دوران تحصيلات متوسطه آشكار شد زيرا قادر به نوشتن نبود اما با اين وجود به تحصيل ادامه دادو سرانجام موفق به اخذ دكتراي حقوق از دانشگاه تهران گرديد. گفتني است دكتر خزائلي به زبانهاي عربي،فرانسه و انگليسي كاملاً مسلط بود، و افزون بر تأليف آثار بسيار كتب ترجمه شده متعددي نيز از ايشان باقي است.فلسفه اسلام ،ترجمه معالم القربه في احكام الحسبه ،تحقيق در اعلام قرآن،شرح بوستان و گلستان و نهج البلاغه از آثار دكتر خزائلي به منظور رفاه نابينايان در سطح بين المللي نيز فعاليت چشمگيري داشت و از اعضاي كميته اجرايي خاور ميانه در شوراي ملي رفاه نابينايان و اتحاديه بين المللي نابينايان بود.

آغاز عمليات فرمانده كل قوا، خميني روح خدا در سال 1360 هجري شمسي
عمليات فرمانده كل قوا، خميني روح خدا در منطقه شرق كارون جنوب دارخوين در سال 1360 هجري شمسي آغازشد. در اين عمليات كه با همكاري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي انجام شد بيش از 3 كيلومتر از مواضع دشمن در منطقه به تصرف سپاه اسلام در آمد و خسارات قابل توجهي نيز بر دشمن بعثي وارد شد.

مشخص شدن چگونگي رنگهاي قوس قزح در سال 1855 ميلادي
نورخورشيد در سال 1855 ميلادي با بكارگيري روشهاي علمي تجزيه شد و چگونگي رنگهاي قوس قزح مشخص گرديد. اين عمل براي نخستين باردر تاريخ تحقيقات نوين فيزيكي انجام شد. تشكيل قوس قزح و ترتيب رنگهاي آن به علت تفرق نورخورشيد است كه توسط قطرات آب موجود در ابرها ايجاد مي شود نظريه ارسطو درباره اين پديده طبيعي كهن ترين نظريه است كه بعدها مسلمانان نيز با آن آشنايي يافتند. ابوعلي سينا؛ ابن هيثم؛ و قطب الدين شيرازي با افزودن مطالبي بر نظريه ارسطو آن را به نحو قابل قبولي توجيه كرده اند و به عبارتي نظريه مزبور را تكميل نمودند.

خروج جمع كثيري از اروپائيان از بندر اسكندريه در سال 1882 ميلادي
به دنبال حركت مردم استقلال طلب مصر، جمع كثيري از اروپائيان در سال 1882 ميلادي از بندر اسكندريه اخراج شدند. حركت مردم مصر، از هنگامي آغاز گرديد كه توفيق پاشا خديو مصر نظارت مشترك فرانسه و انگليس را بر امور ماليه مصرپذيرفت. به دنبال آن و به واسطه فشار مردم، دولتي مخالف منافق دول استعمارگر اروپايي در مصر روي كار آمد اما با اعمال نظر دولتهاي فرانسه و انگليس دولت تازه تأسيس گرديد. در سال 1822 ميلادي انگلستان كه از تشديد شورشهاي مردمي مصر منافع خود را در خطر جدي مي ديد، بندر اسكندريه را شديداً بمباران كرد و با پياده كردن قواي نظامي عملاً مصر را تحت اشغال خود درآورد. سرانجام چند سال بعد يعني در سال 1922 ميلادي در انگلستان استقلال مصر را به رسميت شناخت.


نوشته شده در   شنبه 21 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode