ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 20 خرداد 1390     |     کد : 20735

جمعه 20 خرداد 9 رجب 10 ژوئن

درگذشت عزُّ الدين سيد حسين در سال963هجري قمري ...

درگذشت عزُّ الدين سيد حسين در سال963هجري قمري

عزُّ الدين سيد حسين ازعلماي بزرگ قرن10هجري قمري وفات يافت. وي درجبل عامل بدنيا آمد و دوران تحصيل را نزد محقق ميسي، شمسُ الدّين مكّي عاملي و عليّ بن محمّد پدر بزرگوارشهيد ثاني گذراند. عزُّالدّين سيّد حسين ازفقيهان برجسته و معاصرشهيد ثاني و داماد عالم او بود. علّامه اميني دركتاب «شُهَداءُ الفَضيله» ازاو به نيكي يادكرده است. برخي ازمورخان وي را ازاولين دانشمندان و فقيهان دودمان موسي بن جعفر(ع) مي دانند كه با زهر مسموم و شهيد شد.



شهادت سيّد عبدالله بهبهاني در سال1328هجري قمري

سيّد عبدالله بهبهاني ازعلماي بزرگ تهران و ازرهبران نهضت مشروطه در سال1328هجري قمري بدست مخالفان مشروطه و عوامل خودفروخته دستگاه اختناق محمد عليشاه كشته شد. بهبهاني فقيهي فاضل و دانشمندي قابل بود و مجموعه اي در25 باب درباره مسائل فقهي تأليف كرد. سيد عبدالله بهبهاني دركنارتعليم و تعلم علوم ديني نقشي مهم درنهضت مشروطيت ايفاكرد. بهبهاني پس ازبه توپ بسته شدن مجلس بدستور محمد عليشاه و به انحراف كشيده شدن مشروطيت ازمجلس كناره گرفت و با نطقهاي خود مردم را ازواقعيت آگاه كرد.



تولد «عبدي بيك شيرازي» در سال921هجري قمري

«عبدي بيك شيرازي» ملقّب به نويدي مورّخ ايراني در سال921هجري قمري در شهر شيراز متولد شد. نام او را علي ذكر كرده اند. عبدي بيك در16سالگي وارد مشاغل ديواني شد و سالهاي متمادي مستوفي دفترخانه بود و درامانت و ديانت ازافراد كم نظير دوره خويش بشمارمي رفت. بزرگترين اثر عبدي بيك شيرازي كتاب« تَكمِلَةُ‌ الاَخبار» نام دارد كه درباب تاريخ صفوي است. او دراين اثراخبارمربوط به اين سلسله را از ابتدا تا سال 978هجري قمري شرح داده است. ازديگركتابهاي عبدي بيك« جام جمشيد» را مي توان نام برد كه بصورت منظوم است. عبدي بيك دراشعارش تخلص كرده است.




اقامه نخستين نماز جمعه در حرم حضرت عبد العظيم در سال 1323 هجري شمسي

نخستين نماز جمعه در حرم حضرت عبد العظيم به امامت آيت الله العظمي محمد خالصي زاده در سال 1323 هجري شمسي اقامه شد. نمازگزاران در اين روز به همراه آيت الله خالصي زاده از تهران به سوي شهر ري حركت كردند و پس از پيوستن نمازگزاران شهرري به اين جمعيت در حرم حضرت عبدالعظيم گرد آمدند و به خطبه هاي عبادي، سياسي، نمازگوش فرادادند. خطبه هاي اين نماز روز بعد به صورت مخفيانه در تهران چاپ و منتشر مي شد. پس از چند هفته فرماندار نظامي تهران طي نامه اي به نخست وزير وقت در خواست كرد كه از ادامه برگزاري نماز جمعه در شهر ري جلوگيري به عمل آيد، ولي مقاومت آيت الله خالصي زاده وسايل تبعيد ايشان را به يزد فراهم آورد .

شهادت آيت الله سيد محمد رضا سعيدي در سال 1349 هجري شمسي

شهيدآيت الله سعيدي در تاريخ دوم ارديبهشت 1308 چشم به جهان گشود. در دوران طفوليت مادرش را از دست داد و تحت نظر پدر مشغول تدريس شد. اديبات عرب را در مشهد آموخت و از دروس فقه و معارف استادان بزرگي چون حاج شيخ كاظم دامغاني، شيخ هاشم قزويني و حاج شيخ مجتبي قزويني استفاده كرد.

پس از ازدواج براي ادامه تحصيل به حوزه علميه قم رفت و در آن شهر در محضر آيت الله العظمي بروجردي(ره) آيت الله العظمي امام خميني(ره) حاضر شد و سرانجام با زحمات طاقت فرسا و تلاشهاي پيگير به مرحله عظيم استنباط و اجتهاد رسيد.

آيت الله سعيدي ضمن ادامه تحصيل و تدريس طلاب به مسافرتهاي تبليغي نيز مي رفتند.

با فرا رسيدن سال 1341 و شكل گيري نهضت روحانيت ايشان به همراه بسياري ديگر از روحانيون گرد شمع وجود حضرت امام(ره) پروانه وار به گردش درآمدند و در راه نيل به اهداف متعالي آن پيشواي بزرگ، از فداي جان دريغ نورزيدند.

از ديگر فعاليتهاي اين شهيد ترجمه رساله امربه معروف و نهي از منكر امام(ره) از كتاب تحرير الوسيله، تهيه و تكثير جزوها و نوارهاي درسي امام(ره)، در نجف تحت عنوان ولايت فقيه و چاپ و تكثير آن بود.

وي در آگاه سازي مردم نسبت به جنايت استعمارگران اسرائيل و نيز تصويب لايحه ننگين كاپيتولاسيون نقش بسزايي داشت.

آيت الله سعيدي علاقه و ارادت خاصي نسبت به حضرت امام داشت. درباره امام(ره) گفته بود:

به خدا سوگند مرا بكشيد و خونم را به زمين بريزيد، در هر قطره خونم نام مقدس خميني را خواهيد يافت.

مرا بگيريد و به بند و حبس بكشيد تا آن وقت از من سلب مسوليت شود، چه اگر آزاد باشم فرياد مي زنم، حقايق را مي گويم و افشاگري مي كنم. من اين لباس را پوشيده ام و از بيت المال امرار معاش مي كنم كه پاسدار اسلام و وفادار به رهبرم، امام خميني باشم.... بنابراين بايد فرياد بزنم و جز اين چاره اي ندارم.

رژيم شاه كه از حركت پر خروش آيت الله سعيدي به وحشت افتاده بود و به انحاي مختلف مانع فعاليتهاي ايشان مي شد، از جمله ممنوع المنبر نمودن، زنداني كردن و. تحت شديدترين شكنجه ها قرار دادن او بطوريكه در اثر همين شكنجه ها روز چهارشنبه 20 خرداد سال 1349 در زندان قزل قلعه به شهادت رسيد و پيكر مطهرش بطور مخفيانه در وادي السلام قم به خاك سپرده شد. روحش شاد و يادش گرامي باد.



كشف حلقه دوم سياره زحل در سال 1610ميلادي

گاليلئو گاليله ئي منجّم و رياضيدان معروف ايتاليايي موفق به كشف حلقه دوم سياره زحل در سال 1610ميلادي گرديد. گاليله به هنگام كار و تحقيق به سبب استفاده از تلسكوپي ابتدايي و ضعيف موفق به تعيين ماهيت دقيق اين حلقه نشد. از اين رو آن را زائده اي دانست كه همراه زحل دريك مدار مشترك گردش مي كنداما همين حلقه بعد ها توسط منجمين و دانشمندان مورد مطالعه قرارگرفت و به نام حلقه دوم سياره زحل ثبت گرديد.



آغاز دوره ترور يا وحشت در فرانسه در سال 1794 ميلادي

دوره ترور يا وحشت در فرانسه آغاز شد. پس از انقلاب فرانسه به دستور روبسپير اين دوره با ترور شخصيت هاي معروف انقلاب شروع گرديد. روبسپير از رهبران انقلاب فرانسه قصد داشت كليه مخالفان خود را از ميان برداشته، قدرت را درفرانسه بدست گيرد. به همين انگيزه عده زيادي از وكلاء، وزراء، افسران، قضاوت و سياستمداران كشور را به زير تيغ گيوتين برد. از جمله كساني كه در اين دوره كشته شدند لاووازيه شيميدان معروف و آندره شينيه شاعر فرانسوي بودند. گفتني است دوره ترور كه در تاريخ فرانسه از آن تحت عنوان دوره وحشت ياد مي شود تا روز 27 ژوئيه 1794 ميلادي به طول انجاميد. 


نوشته شده در   جمعه 20 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode