ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1390     |     کد : 20642

انرژي بدنتان را 2 برابر كنيد

چشم‌هاي بي‌سو دارند و خميازه‌هاي پشت سر هم مي‌كشند! بي‌حوصله و نالان هستند ! سست و سنگين قدم بر‌مي‌دارند و حتي نشستن‌شان هم مثل آدم‌هاي عادي نيست. تقريبا مي‌شود گفت آنها هميشه در حال وارفتن هستند.

جام جم آنلاين: چشم‌هاي بي‌سو دارند و خميازه‌هاي پشت سر هم مي‌كشند! بي‌حوصله و نالان هستند ! سست و سنگين قدم بر‌مي‌دارند و حتي نشستن‌شان هم مثل آدم‌هاي عادي نيست. تقريبا مي‌شود گفت آنها هميشه در حال وارفتن هستند.
همين كه سر صحبت را با آنها باز مي‌كني از خستگي و سستي‌شان دم مي‌زنند و مي‌گويند چنان بي‌انرژي شده‌اند كه انگار كوه كنده‌اند. اما حقيقت اين است كه كوهي در كار نيست! آنها فقط راه درست افزايش انرژي بدنشان را نمي‌دانند.

بعضي‌ها خيال مي‌كنند خستگي و ساعت‌هايي كه به نظر مي‌رسد بدن كاملا خالي از انرژي مي‌شود، اجزاي تفكيك‌ناپذير زندگي مدرن هستند، اما اين تصور درست نيست چراكه در نزديكي هريك از ما انسان‌هايي وجود دارند كه هميشه تازه و شاداب و پرانرژي به نظر مي‌رسند و هرگز از ناتواني و سستي دم نمي‌زنند، آنها به سرعت فعاليت مي‌كنند، اهل بي‌حوصلگي و بي‌حالي و شكايت نيستند، كارمنداني محبوب براي اداره‌اند و همسراني فعال براي خانه، همه از آنها راضي هستند و از همنشيني‌شان لذت مي‌برند، مي‌دانيد چرا؟ چون هميشه سرشار از انرژي هستند. مي‌خواهيد بدانيد اين انرژي از كجا مي‌آيد؟

خيلي‌ها به تقليد از همين انسان‌هاي موفق و پرانرژي، دست به راه‌هاي عجيب و غريب مي‌زنند. يكي از شايع‌ترين اين راه‌ها كه تازگي‌ها بعضي از جوان‌ها به آن متوسل مي‌شوند، استفاده از نوشابه‌هاي انرژي‌زاست. اما اگر مي‌دانستيد كه اين نوشابه‌ها چه نوع عوارضي دارند شايد براي به دست آوردن انرژي بيشتر سراغ آنها نمي‌رفتيد.

پيش از آن كه درباره راه‌هاي افزايش انرژي بدن حرفي بزنيم بهتر است كمي درباره عوارض مصرف بيش از اندازه نوشابه‌هاي انرژي‌زا نيز برايتان توضيح بدهيم.پژوهش‌هاي علمي ثابت مي‌كنند اين نوشابه‌ها مي‌توانند كار كبد و كليه‌ها را مختل كنند.

آنها سبب بالا رفتن فشار خون و از دست دادن آب بدن مي‌شوند ضمن آن كه ممكن است در مبتلايان به صرع سبب سكته مغزي يا قلبي شوند.

مصرف اين نوع نوشابه‌ها بشدت به دندان‌ها و حتي لثه‌ها آسيب مي‌رساند. آنها سبب چاقي مي‌شوند و نوعي احساس بي‌تابي و اضطراب و بي‌قراري را پس از مصرف در فرد به وجود مي‌آورند. همچنين انواع گازدار اين نوشابه‌ها از جذب كلسيم در بدن جلوگيري مي‌كنند و سبب پوكي استخوان در درازمدت مي‌شوند.

حالا هنوز هم مي‌خواهيد براي افزايش انرژي از نوشابه‌هاي انرژي‌زا و موادي شبيه آنها استفاده كنيد؟ اما بهتر است پيش از هر اقدامي اين گزارش را درباره راه‌هاي افزايش انرژي بدن ـ كه ايسنا آن را از منبع علمي معتبر ترجمه كرده است و ما نيز با تغييراتي براي شما منتشرش مي‌كنيم ـ بخوانيد شايد نظرتان عوض شد.

موز و هندوانه بخوريد

موز و هندوانه از جمله ميوه‌هاي شيرين و قندي هستند كه مي‌توانند به سرعت سطح انرژي را افزايش دهند. در واقع موز به اندازه مواد قندي مصنوعي و فرآوري‌شده در بالا بردن شاخص انرژي بدن موثر است با اين تفاوت كه اين ميوه تازه و طبيعي برخلاف قندهاي مصنوعي، طاقت و توان انسان را افزايش مي‌دهد و در عين حال حاوي مواد مغذي فراواني از جمله فيبر خوراكي، ويتامين‌ها و املاح است. هندوانه نيز ميوه شيرين و پرانرژي است كه در عين حال مانع از هله و هوله‌خوري شبانه مي‌شود.

هويج و سيب‌زميني، مخصوص پرانرژي‌ها

راهكار بعدي گنجاندن هويج و سيب‌زميني به رژيم غذايي است. هويج و سيب‌زميني نيز مانند نوشابه‌هاي شيرين قند خون را بالا مي‌برند، اما برخلاف نوشيدني‌ها و تنقلات ناسالم، منبع غني از ريزمغذي‌هاي مهم مثل ويتامين‌هاي C وA و اسيدفوليك و پتاسيم هستند كه بي‌ترديد انرژي بدن را تا حد زيادي افزايش مي‌دهند.

استفاده از غلات سبوسدار

راهكار سوم استفاده از غلات سبوسدار است. غلات سبوسدار به صورت نان و گندمك، انرژي مطلوبي را به بدن مي‌رسانند و بويژه براي وعده غذايي صبحانه مفيد هستند. اين خوردني به آرامي در دستگاه گوارش هضم مي‌شود و در نتيجه قند پايداري را وارد جريان خون مي‌كند.

نوشيدن آب، روزي 10 تا 15 ليوان

گزينه چهارم توجه به نقش حياتي آب در حفظ طاقت بدن است. اگر در روز 10 تا 15 ليوان آب را بويژه در هواي گرم و در زمان فعاليت و كار زياد به طور منظم نمي‌نوشيد مطمئن باشيد كه خود را در معرض از دست دادن آب بدن و به اصطلاح دي‌هيدراته شدن قرار مي‌دهيد. هيچ‌گاه منتظر نمانيد تا تشنه شويد و بعد آب بنوشيد چون وقتي حتي زماني كه احساس تشنگي هم نداريد، بدن دچار كم‌آبي مي‌شود و به آب بيشتر نياز خواهد داشت.

مديريت ذخيره انرژي بدن

آخرين و در عين حال مهم‌ترين راهكار اين است كه ذخيره انرژي خود را مديريت كنيد. وقتي زمان خود را به گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌كنيد كه به اندازه كافي استراحت، آرامش و تغذيه مناسب داشته باشيد، مي‌توانيد انرژي حياتي خود را حفظ كرده و همچنين فرصتي براي جمع‌آوري مجدد انرژي به دست آوريد. در اين وضعيت كيفيت زندگي و سطح ايمني بدن و همچنين طاقت ذهني و رواني فرد افزايش پيدا مي‌كند. براي اين منظور توصيه مي‌شود كه هر روز حداقل 20تا 25 دقيقه مديتيشن (تمركز روحي) انجام دهيد.

مطمئن شويد كه هر شبانه‌روز حداقل 7 ساعت بخوابيد، در بين روز 15 تا 20 دقيقه چرت زدن را فراموش نكنيد چون با اين ‌كار مي‌توانيد با خستگي و افت انرژي مبارزه كنيد.

10 دقيقه در روز حركات كششي انجام دهيد. با انجام اين تمرينات جريان خون در سراسر بدن تسهيل مي‌شود و انرژي بدن در چند دقيقه افزايش پيدا مي‌كند.

همچنين مطمئن شويد كه خستگي شما دليل پزشكي ندارد، چون مثلا مشكلاتي مثل كم‌كاري تيروئيد، كم‌خوني ناشي از كاهش هموگلوبين و طيف ديگري از بيماري‌ها كه با تست خون قابل شناسايي هستند، مي‌توانند عامل خستگي باشند. به همين خاطر توصيه مي‌شود كه حداقل هر دو سال يكبار آزمايش كلي بدن را فراموش نكنيد.


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode