ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1390     |     کد : 20624

سبكي تازه در پرواز

در دنياي سيستم‌هاي موتوري برخي نام‌ها و برندها از اعتبار خاصي برخوردارند. مرسدس بنز از جمله اين نام‌هاست كه تقريبا همگان آن را با خودروهايي شيك و فوق‌مدرن مي‌شناسند، اما اين روزها مرسدس بنز را بايد در سازه‌هاي پيشرفته موتوري ديگري نيز جستجو كرد كه ازجمله آنها مي‌توان به هواپيما، بالگرد و قايق اشاره كرد.

جام جم آنلاين: در دنياي سيستم‌هاي موتوري برخي نام‌ها و برندها از اعتبار خاصي برخوردارند. مرسدس بنز از جمله اين نام‌هاست كه تقريبا همگان آن را با خودروهايي شيك و فوق‌مدرن مي‌شناسند، اما اين روزها مرسدس بنز را بايد در سازه‌هاي پيشرفته موتوري ديگري نيز جستجو كرد كه ازجمله آنها مي‌توان به هواپيما، بالگرد و قايق اشاره كرد.

البته اين تنها مرسدس بنز نيست كه وارد چنين عرصه‌اي شده است، بلكه برندهاي سرشناس ديگري نظير تويوتا، هوندا و حتي بي.ام.و نيز دست به كار شده و تازه‌ترين دستاوردهاي تكنيكي و فني خود را در چنين سه‌گانه‌هايي به رخ ساير رقبا مي‌كشند. بالگرد EC145 Luxury مرسدس بنز كه اين روزها سر و صداي زيادي به راه انداخته است و بيشتر به يك سازه مجلل و فوق‌مدرن هوايي شباهت دارد ازجمله اين نوآوري‌هاست؛ سازه‌اي كه فضاي دروني آن دست‌كمي از يك فضاپيما ندارد!

جاي هيچ تعجبي ندارد كه مرسدس بنز نيز وارد عرصه هيجان‌انگيز و البته مهم‌تر از آن پولساز طراحي و ساخت بالگرد، قايق و حتي هواپيماهاي لوكس و فوق‌مدرن شود. اين به آن معناست كه در آينده نزديك ردپاي مرسدس بنز را در آب و هوا نيز خواهيم ديد. اين نگرش جديدي است كه از سوي غول‌هاي خودروسازي جهان همچون نيسان، تويوتا، هوندا و بي.ام.و نيز در نظر گرفته مي‌شود.

نگاهي به آينده نشان مي‌دهد كه تا كمتر از نيم قرن ديگر عملا تمامي خيابان‌هاي شهرهاي بزرگ و پرجمعيت جهان به پاركينگ‌هاي درازي تبديل مي‌شوند كه در آنها خودروها مجالي براي حركت روان نخواهند داشت. به همين دليل است كه فناوري‌هايي نظير بالگرد EC145 Luxury مورد استقبال قرار مي‌گيرد.

شايد قرار است در آينده آسمان شهرهاي بزرگ و كوچك جهان، به محلي براي تردد سيستم‌هاي حركتي تبديل شود. اين بالگرد چندي پيش و در جريان برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هوانوردي در ژنو رونمايي شد. EC145 Luxury بالگردي مجهز به موتور دوقلويي است كه بدون شك آرايش فضاي داخلي آن مهم‌ترين برگ برنده آن محسوب مي‌شود.

مهندسان مرسدس به خوبي مي‌دانند كه چگونه از قطعات و وسايل لوكس در سيستم‌هاي حركتي توليدي اين برند استفاده كنند. در فضاي داخل كابين اين بالگرد به طرز هنرمندانه‌اي با نور بازي شده است.

گذشته از اين از مواد انعطاف‌پذيري استفاده شده است كه دست مهندسان و طراحان را در ساخت انواع صندلي‌ها و سكوها باز گذاشته است. اين ابتكار عمل تازه محصول تفكر خلاقانه طراحان استوديو طراحي پيشرفته مرسدس بنز در منطقه كومو ايتالياست و با توجه به موفقيت اوليه‌اي كه به دست آورده‌اند تلاش‌هايي را نيز براي طراحي قايق تفريحي ـ سرعتي در اين كلاس آغاز كرده‌اند.

در كابين اين بالگرد مجموعه‌اي زيبا و هيجان‌انگيز از فناوري‌هاي نوين ديده مي‌شود. در بيرون از كابين موتور دوقلو و در داخل آن تازه‌ترين پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه طراحي كابين‌ها، الكترونيك هواپيمايي و نوعي سيستم پيچيده الكتريكي ديده مي‌شود. سيستم چرخنده‌اي كه در اين بالگرد به كار گرفته شده است فاقد لولاست كه اين خود يكي از محسنات آن به شمار مي‌آيد.

ملخ اين بالگرد تقويت شده است كه در نتيجه سر و صداي آن در مقايسه با پيشرفته‌ترين بالگردهاي امروزي نيز بسيار پايين است.

گذشته از آن افرادي كه سوار بر آن مي‌شوند لرزش بسيار كمي را احساس مي‌كنند. طراحي چشمگير و قابليت‌هاي بالاي اين بالگرد افراد و سازمان‌هاي زيادي را ترغيب به خريد آن كرده است به طوري كه تاكنون 315 فروند از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

بالگرد EC145 Luxury نخستين بالگرد در اين كلاس است كه ظرفيت حمل تا 8 سرنشين را دارد.

افراد و سازمان‌هايي كه اين بالگرد را سفارش مي‌دهند حق انتخاب زيادي دارند. از كف و بخش‌هايي از بدنه كه از نوعي چوب بسيار مرغوب ساخته مي‌شود تا نوع نورپردازي قسمت‌هاي مختلف درون كابين، مجموعه متنوعي است كه تقريبا هر نوع سليقه‌اي را پاسخگوست. البته نورپردازي كه از آن صحبت مي‌شود تنها مربوط به فضاي داخل كابين نيست و بدنه آن نيز با يك سري نورپردازي محيطي دستخوش تغييرات جالب توجهي مي‌شود.

تا اينجاي كار بيشتر صحبت از تزئينات لوكس و امكانات چشمگير اين بالگرد شد، اما از فضاي قابل انعطاف درون كابين نيز نمي‌توان به راحتي عبور كرد. صندلي‌هاي مخصوصي كه در كابين اين بالگرد نصب شده‌اند اين قابليت را دارند كه روي ريل‌هاي مخصوصي حركت كرده و با توجه به نوع كاربري كه در هر بار پرواز براي آن در نظر گرفته مي‌شود آرايش يابند. از اين رو به راحتي و در عرض چند ثانيه مي‌توان اين بالگرد را از يك سيستم حمل و نقل هوايي به يك وسيله مطمئن براي جابه‌جايي انبوهي از بار استفاده كرد.

از ديگر امكانات مختلفي كه درون اين كابين ديده مي‌شود مي‌توان به 3 جعبه چند منظوره‌اي اشاره كرد كه به عنوان سيستم خنك‌كننده يا چيزي شبيه يخچال، محل نگهداري ظروف پذيرايي، ميز، مانيتور 15 اينچي و در نهايت سيستم پخش DVD به كار گرفته مي‌شوند.

مجموعه اين امكانات موجب شده تا بتوان از اين بالگرد در مجموعه متنوعي از كاربردها ازجمله امور تجاري و بازرگاني و همچنين ماموريت‌هاي شخصي استفاده كرد. نگاهي دقيق به بخش‌هاي مختلف درون كابين اين بالگرد نشان مي‌دهد كه از كوچك‌ترين فضاها نيز به خوبي استفاده شده است. به‌عنوان مثال فضاي محدود حائل ميان كابين دروني، جايي كه خلبان قرار مي‌گيرد و كابين اصلي كشوهاي متعددي نصب شده‌اند كه از آنها مي‌توان براي نگهداري وسايل مختلفي استفاده كرد.

به نظر مي‌رسد فناوري‌هاي نويني نظير بالگرد EC145 Luxury همچنان از بازار خوبي برخوردار باشد. در سراسر جهان چهره‌هاي ثروتمند زياد زندگي مي‌كنند كه براي آنها خريد اين نوع سيستم‌هاي حمل و نقل هوايي جداي از آن كه يك نياز باشد بيشتر به يك سرگرمي هيجان‌انگيز شباهت دارد. ثروتمندان زيادي وجود دارند كه براي آنها پرداخت هزينه‌هاي چند ميليون دلاري براي خريد اين نوع سيستم‌هاي هوايي كار چندان سختي نيست.

همچنين بسياري از مراكز تحقيقاتي و اكتشافي نيز تمايل زيادي از خود براي خريد اين نوع بالگردها نشان داده‌اند. به جهت آن كه فناوري‌هاي مربوط به طراحي و ساخت اين نوع بالگردها در سال‌هاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است، بسياري از طرح‌هاي مفهومي كه با استفاده از شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌اي ارائه مي‌شوند خيلي زود به مرحله توليد اوليه و انبوه مي‌رسند.

به روشني پيداست برندهاي سرشناسي نظير مرسدس، تويوتا، بي.ام.و و فولكس واگن حساب ويژه‌اي روي اين استراتژي جديد باز كرده‌اند، استراتژي نويني كه عمدتا براي حفظ جايگاهشان در رقابت با ساير برندهاي خودروساز اتخاذ شده است.

EC145 Luxury در يك نگاه


فضاي محدود حائل ميان كابين دروني، جايي كه خلبان قرار مي‌گيرد و كابين اصلي، كشوهاي متعددي نصب شده‌اند كه از آنها مي‌توان براي نگهداري وسايل مختلفي استفاده كرد.















از ديگر امكانات مختلفي كه درون اين كابين بالگرد ديده مي‌شود مي‌توان به 3 جعبه چند منظوره‌اي اشاره كرد كه به عنوان سيستم خنك‌كننده يا چيزي شبيه يخچال، محل نگهداري ظروف پذيرايي، ميز، مانيتور 15 اينچي و در نهايت سيستم پخش DVD به كار گرفته مي‌شوند.


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode