ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1390     |     کد : 20599

سه شنبه 17 خرداد 6 رجب 7 ژوئن

درگذشت اوب محمد قاسم بن علي بَصري معروف به ابن حریری در سال516 هجري قمري

درگذشت اوب محمد قاسم بن علي بَصري معروف به ابن حریری در سال516 هجري قمري
اوب محمد قاسم بن علي بَصري معروف به ابن حريري اديب و نويسنده بزرگ عرب در سال516 هجري قمري درگذشت. ابن حريري كتاب ارزشمند مقامات را به سبك مقامات بديعُ الزّمان هَمداني نوشت. او دراين كتاب رموز و لطايف زبان عربي را درقالب قصه و حكايتهاي گوناگون و با عباراتي بسيارپيچيده بيان كرد؛ ازاين رو كتاب مقامات حريري ازديرباز تاكنون براي آشنايي با ظرايف و ادب عرب اهميت بسياردارد. مقامات حريري شامل 50 مقاله است و مؤلف آن را براي عَميدُ‌ الدّوله شَرَفُ الدّين وزيرشيعه مذهب مُستَرشِد خليفه عباسي تدوين كرد.

سومين يورش نظامي حكومت پهلوي به مدرسه فيضيه در سال 1354 هجري شمسسي
سومين يورش نظامي حكومت ستمگر پهلوي به مدرسه فيضيه قم در سال 1354 هجري شمسسي صورت گرفت. در آن ايام رژيم پهلوي تبليغات عوام فريبانه گسترده اي در راه رسيدن به دروازه هاي تمدن بزرگ به راه انداخته بود و در همين مسير حزب دستاخيز را تشكيل داد. امام خميني(ره) به مناسبت برگزاري مراسم بزرگداشت دوازدهمين سالگرد شهداي 15 خرداد 1342 اعلاميه اي صادر فرمودند كه در آن ضمن تحريم حزب رستاخيز از روحانيون و طلاب خواسته بودند تا مراسم اين روزرا هرچه با شكوه تر برگزار كند. ازاين جهت روز 15خرداد جنب و جوش وتظاهرات در اطراف و داخل مدرسه فيضيه آغاز شد؛ و سرانجام روز 17 خرداد نيروهاي پليس و ساواك ضمن محاصره مدرسه، پس ازقطع جريان آب و برق آن مكان، به درون مدرسه هجوم بردند و جمعي را مضروب و دستگير ساختند. در اين ميان عده اي هم به شهادت رسيدند. مطبوعات خارجي تعداد شهدا را در اين روز 45 تن و مجروحان را بسيار زياد و دستگيرشدگان را 500 تن ذكر كردند .

اعلام ملی بودن کلیه بانک ها در سال 1380 هجري شمسي
بنابر تصميم شوراي انقلاب، كليه بانكها در سال 1380 هجري شمسي در كشور ملي اعلام شد. به دنبال اين تصميم 24بانك خصوصي و بانكها مختلط به صورت ملي درآمدند.قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بانكها درايران به عنوان شريانهاي حياتي ابرقدرتها عمل مي كردند وبا افزايش قيمت نفت و نفوذ سرمايه هاي خارجي رشد فراوان يافتند. اين رشدبي رويه بيانگر ميزان وابستگي اقتصادي رژيم حاكم،به امپراياليسم خارجي بود. پس از ملي شدن بانكها تحولات مثبتي در اقتصاد داخلي و خارجي كشور پديد آمد.

تولد هرتسفلد مستشرق و ايرانشناس معروف آلماني در سال 1879 ميلادي
هرتسفلد مستشرق و ايرانشناس معروف آلماني در سال 1879 ميلادي بدنيا آمد. وي به لحاظ شناخت خطوط وزبانهاي مردم قديم و نيز احاطه بر تاريخ ايران باستان و عراق نابغه اي كم نظير به شمار مي رفت. هرتسفلد حدود يكصد و نود كتاب، رساله ومقاله درباره تاريخ زبان و دين ايران، كلده و عيلام قديم به رشته تحريردرآورد و كتيبه هاي تخت جمشيد را نيزخواند. كتاب ايران و مشرق قديم از كتب مهم او درباره فيروزآباد ويافتن كتيبه هايي در نزديكي كازرون از جمله اقدامات اكتشافي مهم هرتسفلد ذكر شده اند.

آغاز تحول فرهنگي ـ اجتماعي روسیه در سال 1796 ميلادي
به دستور پل اول تزار روسيه تحول فرهنگي ـ اجتماعي اين سرزمين پهناور در سال 1796 ميلادي آغاز شد. اين امر به تقليد ازرنسانس و تحول فرهنگي اروپائيان درروسيه صورت گرفت. اما درنهايت منجر به برخي تغييرات ظاهري گرديد و هيچ گونه تحول عميق فرهنگي را دربرنداشت. 


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode