ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 اسفند 1387     |     کد : 2052

ملاصدرا، هنر، اخلاق، معادشناسی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به نقل از روابط عمومی بنياد حكمت اسلامی صدرا، چاپ اول مجموعه مقالات منتخب دومين همايش بين‌المللی حكيم صدرالمتألهين، با نام «ملاصدرا، هنر، اخلاق، معادشناسی» زمستان 87 و در 2000 نسخه توسط انتشارات بنياد حكمت اسلامی صدرا منتشر شد.

مجموعه مقالات اين همايش در 5 مجلد كتاب گنجانده شده است. جلد حاضر كه جلد پنجم از آن مجموعه است، مقاله‌هايی در دو مقوله درباره اخلاق، فلسفه، هنر، سياست و روانشناسی فلسفی و معادشناسی را در بردارد. اين مجموعه شامل 21 مقاله است كه 7 مقاله آن، از انگليسی به فارسی ترجمه شده‌اند.

در مقدمه كتاب آمده است: دومين همايش بين‌المللی ملاصدرا در سال 1383 شمسی در تهران نيز مانند همايش نخستين در خردادماه 1378، ضمن معرفی فلسفه اسلامی و بويژه مكتب متعاليه ملاصدرا به جهانيان، توانست فضلای ايرانی را با انديشه ميهمانان خارجی كه نماينده مكاتب ديگر بودند، آشنا سازد.

يكی از اركان عمده فلسفه و هر دانش ديگر، مقايسه آرای دانشمندان و نظريه‌پردازان آن دانش با يكديگر است و در فلسفه اين كار اهميت بيشتری دارد. نگاه مقايسه‌ای در فلسفه دارای چندين فايده است، از جمله شناخت نقص و كمال نظريه‌های خودی و درك بيشتر و بهتر آن؛ زيرا كه فيلسوف اگر فقط عالم به مكتب خود باشد نقص آن را به خوبی در نمی‌يابد، ولی اگر از بيرون نيز به آن بنگرد؛ بهتر و بيشتر می‌تواند درباره آن قضاوت كند و نقص و كمال آن را دريابد.

برخی از عناوين مقالات به چاپ رسيده در كتاب حاضر عبارتند از: تأثير ديدگاه‌های فلسفه اخلاق در تصميم‌گيری‌های عملی در زمينه اخلاق پزشكی نوشته باقر لاريجانی، تأملی در مبانی نظری هنر اسلامی «خيال» و «زيبايی» در انديشه‌های ملاصدرای شيرازی نوشته حسن بلخاری، مسائل مطرح در فلسفه اخلاق و سنت آن با دين در رويكردی تطبيقی از مريم صانع‌پور، بنيان‌های فلسفی گفت‌وگوی تمدن‌ها از هانس كخلر، ضرورت توجيه در علم اخلاق از داگفين فلسدال، عالم خيال، ملاصدرا و زيبايی‌شناسی اسلامی از جان‌اف.كوئين.

روش‌شناسی روايی تحليل جامعه اسلامی از يوری‌م. پوچتا، مدعيان اخلاقی بعنوان حقايق صوری: برخی از پيامدهای روابط ميان الهيات و اخلاق از داگلاس پی‌. لاكی، ذهن خلاق و خلقت زيبايی‌شناختی نمايی نو برای يك تئوری جديد زيبايی‌شناسی معاصر كار مشترك مصطفی عبدو و محمد خير و ذات فردی، صرف رويكردی ارسطويی به جاودانگی نوشته كريسيتن كانزانيان، از ديگر مقالات برگزيده مطرح شده در دومين همايش جهانی ملاصدرا به شمار می‌روند.

لازم به ذكر است كه به تازگی جلد پنجم مجموعه مقالات منتخب دومين همايش جهانی حكيم صدرالمتألهين زير نظر رياست بنياد حكمت اسلامی صدرا در 392 صفحه به همراه شرح حال مختصر برخی از نويسندگان مقالات در قطع وزيری به چاپ رسيده و روانه بازار نشر شده است.


نوشته شده در   يکشنبه 18 اسفند 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode