ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 14 خرداد 1390     |     کد : 20508

شنبه 14 خرداد 3 رجب 4 ژوئن

درگذشت ابوالوفا محمّدبن يحيي بوزجاني رياضيدان و ستاره شناس در سال388 هجري قمري ...

درگذشت ابوالوفا محمّدبن يحيي بوزجاني رياضيدان و ستاره شناس در سال388 هجري قمري

ابوالوفا محمّدبن يحيي بوزجاني رياضيدان، ستاره شناس و از مفاخرعلمي مسلمانان ايران در سال388 هجري قمري درگذشت. بوزجاني همچنين ازرياضيدانان پرآوازه دروه اسلامي بشمارمي رود. وي علوم حساب و هندسه را ازعموي خود مُغازلي آموخت و بعد ازهجرت به عراق تا پايان عمردربغداد زندگي كرد. بوزجاني با ابوريحان بيروني دانشمند كم نظيرعصرخود مكاتبه و همكاري داشت بطوريكه درسال 387هجري قمري بوزجاني دربغداد و بيروني درخوارزم همزمان با يكديگركسوفي را رصد كردند. بيشترين اهميت آثاررياضي بوزجاني درزمينه مثلثات است. كتابهاي«نظريه سيارات و مَجِسطي» ازآثارمهم بوزجاني بشمارمي روند.

دستگيري حضرت امام خميني در سال 1342 هجری شمسی

بعد از سخنراني تاريخي امام خميني در عصر عاشوراي 1342 ش كه در آن رژپم پهلوي و ايادي آن را محكوم نمود نيمه شب كاميونهايي از سربازان و مأموران امنيتي خانه ايشان را محاصره كرده و ايشان را بازداشت نموده و به تهران منتقل كردند، مأمورين حضرت امام خميني را يك روز در باشگاه افسران و بعد در زندان قصر به مدت 19 روز و پس از آن در پادگان عشرت‌آباد محبوس ساختند.


کشف نخستين اسكلت كامل يك دانياسور در سال 1893 ميلادي

نخستين اسكلت كامل يك دانياسور كشف در سال 1893 ميلادي گرديد. براساس اطلاعات بدست آمده از مطالعه بر روي اين اسكلت مي توان نتيجه گرفت كه اين حيوانات عظيم الجثه در دوران مزوزوئيك مي زيسته اند بعضي از انواع اين حيوان، گياهخوار و برخي ديگر گوشتخوار بوده اند. بنا بر تحقيقات به عمل آمده، دانياسورها حيواناتي تخم گذار بودند و هم اكنون هزاران سال است كه نسل اين حيوانات منقرض گرديده است. 




نوشته شده در   شنبه 14 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode