ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 خرداد 1390     |     کد : 20466

موزه نجوم در مراغه احداث مي‌شود

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از احداث موزه نجوم در مراغه خبر داد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از احداث موزه نجوم در مراغه خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس ار مراغه، تراب محمدي ظهر امروز در حاشيه بازديد از محل احداث موزه نجوم مراغه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مراغه از لحاظ ميراث فرهنگي و تاريخي يكي از غني‌ترين شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي است و معماري اسلامي به سبك آذري براي نخستين بار در دوره ايلخاني در ساخت رصدخانه مراغه به كار گرفته شد و پس از آن بود كه به ساير نقاط كشور و جهان اسلام از جمله اصفهان انتقال يافت.
وي با تاكيد بر لزوم حفظ اين پيشينه تاريخي، علمي و فرهنگي گفت: شهرستان مراغه در قرن هفتم هجري قمري با ساخت رصدخانه توسط خواجه نصيرالدين طوسي به يكي از مراكز مهم مطالعه نجوم و رصد ستارگان تبديل شد و امروز احداث موزه نجوم در اين منطقه مي‌تواند اين قدمت و هويت را احيا كند و خوشبختانه گام‌هاي اساسي براي احداث اين موزه برداشته شده است.
رئيس سازمان مراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با اشاره به لزوم كاربردي كردن ميراث فرهنگي در حوزه‌هاي مختلف خاطرنشان كرد: در كنار اين موزه، محلي براي استقرار افلاك نما پيش‌بيني شده كه دانشجويان و دانش‌آموزان مي‌توانند از آن براي رصد ستارگان استفاده كنند.
وي اظهار داشت: هم اكنون مجموعه‌اي از آثار مربوط به نجوم ايران جمع آوري و در موزه ملي و موزه آذربايجان نگهداري مي شود كه پس از احداث موزه نجوم مراغه به اين موزه منتقل ميشوند.
محمدي گفت: هم اكنون طرح مطالعاتي اين موزه انجام شده و طي برآوردهاي اوليه حدود 10 ميليارد ريال اعتبار براي احداث آن پيش‌بيني شده است و با احداث اين موزه آثار تاريخي موجود در ارتباط با حوزه نجوم و ستاره شناسي كشور جمع آوري و به اين موزه منتقل مي‌شود.


نوشته شده در   جمعه 13 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode