ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 خرداد 1390     |     کد : 20460

جمعه 13 خرداد 2 رجب 3 ژوئن

ميلاد مسعود امام هادي(ع) سال 212 هجري قمري.

ميلاد مسعود امام هادي(ع) سال 212 هجري قمري.
درباره تاريخ تولد امام هادي(ع) اتفاق نظري ميان مورخان و سيره نويسان نيست. برخي از آنان، تاريخ تولدش را نيمه ذي حجه و برخي ديگر دوم رجب و يا پنجم رجب ذكر كرده اند. هم چنين درباره سال تولدش، برخي سال 212 و برخي ديگر سال 214 قمري را بيان نمودند.
يكي از ادله اي كه تولد آن حضرت را در ماه رجب مي داند، دعاي ناحيه مقدسه است، كه در فرازي از آن آمده است: اَلّلهُمَّ اِنّي اَسْئَلْكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَبٍ، مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثّاني وَ ابْنِهِ عَليِّ بْنِ مُحَمّدٍ الْمُنْتَجَبِ.
نام مباركش علي و لقب هايش هادي، نقي، نجيب، مرتضي، ناصح، عالم، امين، مؤتمن، منتجب و طيب است وليكن هادي و نقي، معروفترين و مشهورترين القاب وي مي باشند.
آن حضرت، مكنّي به "ابوالحسن" است و اين كنيه علاوه بر آن حضرت، بر سه تن از امامان ديگر شيعه، يعني امام علي بن ابي طالب(ع)، امام موسي بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) نيز معروف مي باشد.
براي تمييز و تعيين هر يك از آنان، كنيه "ابوالحسن" به طور مطلق، براي امام علي(ع) قرار داده شد و به امام موسي بن جعفر(ع) "ابوالحسن الاول"، به امام رضا(ع) "ابوالحسن الثاني" و به امام علي النقي(ع) "ابوالحسن الثالث" مي گويند.
نام پدر بزرگوارش امام محمد تقي(ع)، امام نهم شيعيان و مادرش سمانه مغربيه مي باشد.
امام هادي(ع) در شأن مادرش فرمود: مادرم به حق من عارف و از بهشتيان است و شيطان سركش به او نزديك نمي شود و مكر جباران به وي نمي رسد. او در پناه خدايي است كه نمي خوابد و مادر صديقان و صالحان را به خود وانمي گذارد.
ميلاد مسعود امام هادي(ع) در روستاي "صُريا"، در حوالي مدينه منوره واقع گرديد.
گفتني است كه "صريا" قريه اي بود در سه ميلي مدينه منوره كه امام موسي بن جعفر(ع) آن را بنا نمود و سال هاي دراز، موطن اولاد و احفاد آن حضرت قرار گرفت.

تولد « ابن رومي» شاعر در سال221هجري قمري
« ابن رومي»، شاعر نامدار، از مادري ايراني و پدري رومي تبار در سال221هجري قمري در بغداد بدنيا آمد. وي به مذهب تشيع اعتقاد داشت و مسير زندگي اجتماعي- سياسي وي تحت تاثير اين آئين مقدس معين مي شد. ابن رومي را شاعرخاص امام حسن عسگري(ع) ميدانند زيرا اشعار بسياري در ستايش آن حضرت سرود. شعر ابن رومي سهل و ممتنع است و همواره مورد توجه منتقدان و نويسندگان بوده است. تحليل هاي روانشناختي؛ برداشتهاي فلسفي و واژگان بسيار غني ابن رومي بر وسعت اطلاعات او دلالت دارد.

درگذشت« حسن بن عبدالله بن مرزبان سيرافي» در سال 368هجري قمري
«حسن بن عبدالله بن مرزبان سيرافي» از بزرگان علوم ادبي و عربي در سال 368هجري قمري در بغداد درگذشت. سيرافي 50 سال به كار قضاوت اشتغال داشت و به قاضي سيرافي شهرت يافته بود. او خطاط بود و با كتابت هزينه زندگي خود را تامين مي كرد. از تاليفات قاضي سيرافي كتابهاي« صَنعَه الشّعر» و« اَلبَلاغَه» باقيست.

درگذشت« ابوريحان بيروني» در سال 440 هجري قمري
ابوريحان بيروني در سال 440 هجري قمري در شهر غزنه در گذشت. بيروني در علوم ستاره شناسي، رياضي، تاريخ، جغرافي و منطق بزرگترين دانشمند عصر خود بشمار ميرفت و در هر يك از اين رشته هاي علمي تاليفات ارزشمندي دارد. توجه بيروني به تاريخ و رويدادهاي تاريخي در همه آثارش كاملا هويدا است از اين رو آثار اين دانشمند ايراني از منابع مهم براي بررسي احوال پيشينيان و نيز معاصران او نيز بشمار ميرود. «آثارالباقيه» و« الجواهر» از كتابهاي ارزشمند بيروني است.

خون برای اولین بار در تاریخ طب درسال 1667 ميلادي
براي نخستين بار درسال 1667 ميلادي در تاريخ طب و جراحي تزريق خون انجام شد. اين عمل را يك پزشك فرانسوي به نام ژان دنيس انجام داد. تزريق خون به بيماران تحولي عظيم در مجامع پزشكي به وجود آورد زيرا تا اين هنگام بسياري از بيماران به دليل كمبود خون و براثر خونريزي از طريق جراحتها و زخمهايشان جان خود را از دست مي دادند. گفتني است ژان دنيس در نخستين آزمايش خود از خون يك برّه براي تزريق به بدن يك انسان استفاده كرد.

قتل عام فجيع كالي كوت توسط واسكودوگاما دريانورد پرتغالي در سال 1502 ميلادي
قتل عام فجيع كالي كوت توسط واسكودوگاما دريانورد پرتغالي در سال 1502 ميلادي رخ داد. كالي كوت بندري است در مَدرَس هندوستان كه امروزه كوزيكود خوانده مي شود. اين اولين بندري است كه واسكودوگاما در سال 1498 ميلادي به آنجا رسيد. او نيز مانند هراستعمارگري خود را صاحب اصلي هندوستان مي دانست و هنگامي كه هشتصد تن دريانورد عرب به قصد تجارت برنج وارد بندر كالي كوت شدند، دستور داد ابتدا دستها، گوشها و بيني دريانوردان را بريدند و پس از آتش زدن كشتيهاي آنها همه را قتل عام كردند. 


نوشته شده در   جمعه 13 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode