ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 29 خرداد 1403
سه شنبه 29 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 خرداد 1403     |     کد : 203889

حجت الاسلام قمی در افتتاحیه رویداد«مقام مجنون»:

آن کسی که خادم حضرت سیدالشهدا (ع) است بیشتر خیرش به مردم می‌رسد

رویداد «مقام مجنون» ویژه نکوداشت پیرغلامان حسینی برای سومین سال متوالی به همت بنیاد دعبل خزاعی در مجموعه شهدای هفتم تیر برگزار شد.

رویداد «مقام مجنون» ویژه نکوداشت پیرغلامان حسینی برای سومین سال متوالی به همت بنیاد دعبل خزاعی در مجموعه شهدای هفتم تیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاحیه رویداد «مقام مجنون»، با تکریم و نکوداشت پیرغلامان حسینی، برای سومین سال متوالی به همت بنیاد دعبل خزاعی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این رویداد سراسری، بالغ بر ۱۵۰ نفر از پیشکسوتان عرصه هیأت و روضه اهل بیت علیهم‌السلام، مورد تکریم و تعظیم قرار خواهند گرفت و «نشان حبیب» را به پاس یک عمر خدمت خالصانه به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام، به منتخبان اهدا می‌شود.

در ابتدا جواد حیدری عضو هیأت مدیره بنیاد دعبل خزاعی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این جمع جمعی بی نظیر است که غلامان و نوکران سید الشهدا گرد هم جمع شوند.

وی افزود: این رویداد در کل کشور به همت بنیاد دعبل خزاعی در حال برگزار شدن است و در شهرستان‌ها به مدل بومی خود برنامه برگزار می‌شود. این رویداد مبارک با عنوان مقام مجنون برگزار می‌شود که بسیار اسمی خوبی برای آن انتخاب شده است؛ نخستین کسی که در دستگاه امام حسین (ع) غذا تهیه و توزیع کرد امام سجاد (ع) بودند. زمانی که آیت الله غروب اصفهانی در خانه خود روضه برپا می‌کرد پای سماور می‌نشست و از مهمانان پذیرایی می‌کرد. وی با تشکر از حاضران گفت: ای کاش جوانان نیز در این مراسم حضور داشتند تا آداب پذیرایی در دستگاه امام حسین را فرا می‌گرفتند.

عضو هیأت مدیره بنیاد دعبل خزاعی با استناد به روایتی از امام علی (ع) عنوان کرد: حضرت در دعای کمیل حال انسان‌های نیکوکار را چنین بیان می‌کنند که هر حالی در این دنیا داشتند همان حال را در عالم دیگر نیز خواهند داشت؛ روایات بسیاری از بزرگان نقل شده که برخی افراد که چای ریز هیأت امام حسین بودند را بعد از مرگ در عالم خواب دیده اند که در همان عالم نیز به آن مهم اشتغال دارند.

در ادامه مهدی امین فروغی نویسنده و شاعر آئینی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در این مراسم در محضر کسانی هستیم که این بزرگواران بیشتر در مراسم حسینی در سکوت هستند؛ چای ریزان و آشپزها با اقتدا به حضرت امام سجاد (ع) به هیأتی ها خدمت می‌کنند. وی با بیان اینکه کرامت‌های فراوانی پای سماور و دیگ غذای نذری امام حسین (ع) مشاهده شده است گفت: چای ریزان دستگاه حسینی در گذشته بین الطلوعین با عزمی راسخ کوچه‌ها را طی می‌کردند و وارد حسینیه می‌شدند و سماور را روشن می‌کردند تا وقتی عزاداران آمدند با چای هیأت امام حسین (ع) از آنان پذیرایی کنند. اگر بخواهیم از مواهب و کرامات امام حسین کنار سماورها و دیگ‌ها بگوییم باید یک دانشنامه را به قلم تخریب در آوریم.

در ادامه شاعر آئینی کشور احمد بابایی و غیاثی در رثای امام حسین (ع) و شهدای کربلا به شعر خوانی و روضه خوانی پرداخت.

در ادامه شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک مهر با بیان اینکه ذهنیت‌های خاصی راجع به شبکه‌های بانکی وجود دارد اظهار داشت: حضور در این مجالس برای ما غنیمت است و یکی از خاستگاه‌های قرض الحسنه مجالس حسینی و هیأت‌های مذهبی است. وی افزود: یکی از برگ‌های زرین و افتخارات انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم رشد بانک‌های قرض الحسنه است. توسعه کسب و کارها از رویکردهای دوره تحولی بانک‌ها است که با مفهوم قرض الحسنه می‌توان کسب و کار را توسعه دهیم.

وی در پایان از رونمایی پویش مهر حسینی خبر داد و گفت: ما در کنار همه هیأت‌های مذهبی هستیم و مقرر است وام‌های زیادی را در قالب اربعین عرضه کنیم.

تجلیل از چای‌ریزان هیأت‌های مذهبی

در این مراسم از ۱۴ تن از چای‌ریزان هیأت‌های مذهبی تجلیل شد.

اسامی این خادمان هیأت‌های مذهبی به شرح زیر است: ۱. حاج جواد هدایتیان از هیأت صنف اتاقسازان ۲. حاج حسین داودی از هیأت بیت الحسن ۳. حاج قربانعلی پیروز از هیأت امام سجاد ۴. حاج رضا بازوبندی از جامعه مداح غرب تهران ۵. حاج اصغر مداح‌فر از هیأت انصارالعباس دولاب ۶. حاج علی علیزاده از هیأت اردبیلی‌ها ۷. حاج هوشنگ آزیر از هیأت حضرت اباالفضل ۸. محسن سبزی کار از هیأت دارالایتام شهرری ۹. سیدامیر صفوی از هیأت محبان العباس ۱۰. حاج سید مجتبی کلهر از هیأت جوانان ثامن الائمه ۱۱. حاج حسن جهانبخش از هیأت طفلان مسلم ۱۲. حاج علی عباس زاده از هیأت مکتب علی ۱۳. حاج حسین ساوج از هیأت مهدیون ۱۴. سید اصغر عصار از هیأت محبان العباس.

مکتب حسینی آداب خود را دارد

حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در رویداد «مقام مجنون» آئین تکریم و نکوداشت پیر غلامان هیأت‌های مذهبی اظهار داشت: پیر در ادبیات و مکتب ما الزاماً به معنای کهن سال، سن و سال بالا نیست بلکه پیر غلام، مرشد، راه بلد و با تجربه است که دست جوان را می‌گیرد و راه می‌برد.

وی در ادامه با بیان اینکه مکتب حسینی آداب خود را دارد عنوان کرد: ۴۰ جوان و نوجوان در کربلا شهید شدند و روایت شده که ۱۸ جوان از بنی هاشمی بوده است اما اولین سری که به کوفه فرستاده شد سر حبیب ابن مظاهر بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه همه افتخارمان این است که نوکر پیرغلامان سیدالشهداء (ع) هستیم اظهار داشت: پیر مکرم است و با افتخار دست خود را بر سینه می‌گذاریم و در مقابل بزرگ‌تر که عمری در خود را وقف امام حسین کرده و خادمی این درگاه را داشته تعظیم می‌کنیم.

وی افزود: کسی که خادم امام رضا (ع) بود، خادم مردم بود؛ شهید جمهور شد. کسی که به اخلاص نزدیک ترند نزد خدا عزیز هستند. آن کسی که خادم سیدالشهدا (ع) است بیشتر خیرش به مردم می‌رسد و به خادمان خدمت می‌کند. کار چای‌ریزان و آشپزهای هیأت‌ها خیلی به اخلاص نزدیک است و به درگاه امام حسین مقرب‌تر است، دست آشپزها و چای‌ریزان را می‌بوسیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این پرچمی که به اهتزاز درآوردید معنای مقاومت و حقیقت است، از شما می‌خواهیم این پرچم را بلندآوازه‌تر به اهتزاز درآورید.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 24 خرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode