ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 3 فروردين 1403     |     کد : 203259

با قیچی کردن دی ان ای؛

فناوری «کریسپر» ویروس ایدز را کشت!

محققان موفق شده اند با کمک فناوری مهندسی ژنتیک کریسپر سلول های مبتلا به ویروس HIV را از بین ببرند.

محققان موفق شده اند با کمک فناوری مهندسی ژنتیک کریسپر سلول های مبتلا به ویروس HIV را از بین ببرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، فناوری کریسپر مانند یک قیچی در سطح مولکولی عمل می کند و دی ان ای را می برد تا بخش های نامناسب و تخریب شده آن را بتوان حذف یا غیرفعال کرد.

محققان امیدوارند درنهایت بتوانند ویروس را به طور کامل از بدن انسان حذف کنند، هرچند باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا ایمنی و تاثیرگذاری فناوری جدید کنترل شود.

داروهای فعلی برای درمان اچ آی وی می تواند پیشروی ویروس را متوقف کند ولی قادر به حذف آن نیستند. درهمین راستا گروهی از محققان دانشگاه آمستردام که این تحقیق را انجام داده اند، هنگام ارائه خلاصه ای از یافته های اولیه خود در یک کنفرانس پزشکی تاکید کردند پژوهش آنها فقط یک نمونه اولیه است و در آینده نزدیک به درمانی برای ایدز تبدیل نخواهد شد.

به نوشته ایندپندنت، گروهی از محققان به رهبری دکتر النا هررا کاریلو و تیمش در دانشگاه آمستردام UMC هلند با کمک فناوری کریسپر یک حمله کارآمد علیه ویروس در سلول های مختلف و اماکنی که ممکن است پنهان شده باشد، انجام دادند. آنها اعلام کردند: این یافته ها یک پیشرفت مهم در زمینه طراحی استراتژی درمان ایدز است.

اچ آی وی ممکن است انواع مختلفی از سلول ها و بافت های بدن را مبتلا کند و همچنین محققان به دنبال راهی برای هدف گرفتن ویروس در اماکنی هستند که به طور ناگهانی ظاهر می شود.

درپژوهش جدید محققان روی بخش هایی از ویروس تمرکز کردند که در تمام شاخه های شناخته شده اچ آی وی یکسان می ماند. به گفته آنها با کمک این روش طیف درمانی وسیعی تری ایجاد می شود که قادر به مقابله موثرتر با شاخه های مختلف اچ آی وی است.

محققان امیدوارند یک استراتژی برای ساختن سیستمی ایمن برای کاربردهای بالینی آینده بیابند و طی فرایند توسعه درمان ایدز به توازنی بین کارآمدی و ایمنی دست یابند.

دکتر جیمز دیکسون استادیار بخش فناوری های سلول بنیادی و ژن درمانی در دانشگاه ناتینگهام نیز با آنها هم عقیده است که یافته های مذکور باید تحت بررسی دقیق قرار گیرند.

 


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 3 فروردين 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode