ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 فروردين 1403     |     کد : 203246

کشف سیاره‌ای جدید که احتمالاً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است

سیاره‌ای که فقط 70 سال نوری از ما فاصله دارد، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

سیاره‌ای که فقط 70 سال نوری از ما فاصله دارد، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. گروهی از ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب این سیار‌ه جدید را کشف کرده‌اند و با بررسی‌های دقیق‌تر، می‌گویند این سیار‌ه ممکن است یک جهان اقیانوسیِ درحال جوشیدن باشد و به‌اندازه‌ای داغ است که بتوان روی آن پخت‌و‌پز کرد! طبق مقاله این تحقیق که توسط مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده، سیاره مورد بحث توسط دانشمندان TOI-270 d نام گرفته است. این سیاره درواقع یکی از سه سیاره منظومه TOI-270 است که همراه با دو همسایه خود به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:سیاره‌ای که فقط 70 سال نوری از ما فاصله دارد، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. گروهی از ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب این سیار‌ه جدید را کشف کرده‌اند و با بررسی‌های دقیق‌تر، می‌گویند این سیار‌ه ممکن است یک جهان اقیانوسیِ درحال جوشیدن باشد و به‌اندازه‌ای داغ است که بتوان روی آن پخت‌و‌پز کرد!
 
طبق مقاله این تحقیق که توسط مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده، سیاره مورد بحث توسط دانشمندان TOI-270 d نام گرفته است. این سیاره درواقع یکی از سه سیاره منظومه TOI-270 است که همراه با دو همسایه خود به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.
 
دانشمندان به‌دلیل ترکیب گازی این سیاره، از آن به‌عنوان «نپتون کوچک» یاد کرده‌اند. بااین‌حال، دقیقاً مشخص نیست که TOI-270 d کاملاً شبیه به نپتون (تصویر ابتدای مطلب) به‌نظر می‌رسد یا خیر.
 
ترکیب جو سیاره جدید؛ عامل متمایزکننده
 
نکته‌ای که باعث می‌شود این جهان درحال جوشیدن از سایر سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف کرده‌ایم متفاوت باشد، ترکیب شیمیایی جو آن است. ستاره‌شناسان از ترکیب جو آن با عنوان «دنیای Hycean» یاد کرده‌اند؛ به این معنی که دارای یک اقیانوس بزرگ و جو بسیار غنی از هیدروژن است.
 
علاوه‌براین، سایر داده‌های به‌دست‌آمده توسط جیمز وب نشان می‌دهد که میزان حرارت اقیانوس‌های سیاره به 100 درجه سلسیوس می‌رسد.
 
البته برخی از ستاره‌شناسان بر این باورند که داده‌های جیمز وب از این سیا‌ره، ترکیب بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد. به‌ عقیده آن‌ها، این سیا‌ره می‌تواند به‌جای اقیانوسِ درحال جوشیدن، دارای سطحی سنگی باشد که توسط جو بسیار متراکم هیدروژن و بخار فوق‌العاده داغ پوشیده شده است.
 
منبع: دیجیاتو


نوشته شده در   چهارشنبه 1 فروردين 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode