ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 بهمن 1402     |     کد : 202950

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند» به چاپ بیست و پنجم رسید

کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند» اثر رضا فرهادیان در ۱۲۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ بیست و پنجم رسید.

کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند» اثر رضا فرهادیان در ۱۲۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ بیست و پنجم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند» اثر رضا فرهادیان در ۱۲۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ بیست و پنجم رسید.

یکی از اساسی‌ترین مسائلی که امروزه در محافل علمی و آموزشی جهان مطرح است، تربیت و پرورش انسان است.

از دیدگاه اسلام، تربیت، مجموعه روش‌هایی است که از ابتدای تولد و حتی پیش از آن، باید به کار برد تا استعدادهای نهفته در وجود انسان، رشد مناسب را پیدا کرده و در مسیر الهی قرار گیرد.

کتاب حاضر، درصدد است والدین و مربیان را با روش تربیت و هدف آن از دیدگاه اسلام آشنا کند. برخی از موضوعاتی که در این کتاب بیان شده عبارت است از: ثمرات ارزشمند سیادت کودک در هفت سال اول، نتایج اختلاف والدین، روش‌های تربیتی، راه‌های شخصیت دادن به کودک و آثار بد تنبیه بدنی.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۱ بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «تربیت فرزند و مراحل رشد او» به بیان هفت سال اول زندگی، مهم‌ترین دوران و ثمرات ارزشمند سیادت کودک در هفت سال اول پرداخته و تذکری درباره دوران سیادت و هفت سال دوم و سوم زندگی را مورد تأکید قرار داده است.

بخش دوم با عنوان «سه اصل اساسی در نظام تربیتی اسلام» به بررسی توحید و خدامحوری، تقوا و ابتلاء پرداخته و مسئولیت تربیت و هماهنگی بین خانه و مدرسه را تشریح کرده است.

«اصول روش‌های جدید تربیتی» عنوان سومین بخش از کتاب حاضر است که در آن ایجاد تعادل روانی، تغییر در باورها، تکیه بر مراحل رشد و فعال بودن شیوه آموزشی و تربیتی و استفاده از روش اکتشافی تبیین شده است.

نویسنده در بخش چهارم با عنوان «هماهنگی در خانه قبل از هماهنگی با مدرسه» نتایج اختلاف والدین و ریشه ایجاد عادت‌ها در کودکان را بیان می‌کند.

بخش پنجم با عنوان «روش‌های تربیتی» به بررسی محبت، احترام گذاشتن به شخصیت کودک، تنبیه و تشویق پرداخته و برخورد منطقی، آگاهی‌های لازم و ضروری قبل از مدرسه و انضباط آگاهانه را به رشته تحریر درآورده است.

«نکات مهم کاربردی در تربیت کودکان»، «نمونه‌ای از احادیث و روایات درباره تمهیدات مراحل اولیه تربیت کودک» و «رهنمودهای حیات بخش از قرآن و روایات» عناوین بخش ششم، هفتم و هشتم کتاب مذکور هستند.

بخش نهم، دهم و یازدهم «رهنمودهایی حیات بخش از قرآن» و «روایت درباره حقوق شوهر و وظایف زن نسبت به همسرش»، «حقوق فرزندان و وظایف اولیا و مربیان در برابر آنها و تذکر مهم در ارزشیابی تربیتی و آموزشی فرزندان» نام دارند.

برخورد منطقی در تربیت فرزندان و متربیان

گاهی والدین معیارهای خود را وسیله سنجش رفتار بچه‌ها قرار می‌دهند، در حالی که ملاک رفتار بزرگسالان و ملاک رفتار نوجوانان متفاوت است و والدین نباید با میزان‌های خویش رفتار و اعمال فرزندان را بسنجند.

لذا باید انتظارات و توقعات خود را با رشد جسمی، روانی، عقلی و ذهنی کودکان متناسب سازند. کسانی که بدون توجه به رشد و توانایی کودکان، اموری را که متناسب با استعدادشان نیست، از آنان توقع دارند، لطمه فراوانی به شخصیت آنان وارد می‌سازند.

برخورد منطقی با خطاهای فرزند و هم‌چنین با نیازهای وی، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد صمیمیّت است. خشونت شدید و در نظر نگرفتن خواسته‌های طبیعی متناسب با سنّ کودک، سبب می‌گردد که از صمیمیّت و نفوذ والدین بر کودک کاسته شود و کودک آنها را حامی و رازدار خود نداند. در این صورت زمینه توجه به افراد بیگانه و گرفتن دوستان ناباب فراهم می‌گردد.

کودک باید در خانه احساس امنیت و آرامش کند و پدر و مادر را نزدیک‌ترین افراد و صمیمی‌ترین اشخاص نسبت به خود بداند، لذا نباید زودتر از موعد، از او انتظار رفتار منطقی داشت و یا در همه کارها با او به طور منطقی و خشک سخن راند، بلکه باید موقعیت او را درک کرد و متناسب آن با او برخورد نمود.

کودک همچون گلی است که در موقعیت مناسب و زمینه مساعد، شکوفا می‌شود و اگر به صورت تحمیلی و زودتر از موقع باز شود، به زودی پژمرده خواهد شد.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 21 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode