ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 بهمن 1402     |     کد : 202932

فناوری ۳۱ ساله تولید برق از امواج در شرف عملیات تجاری

ویورولر(Waveroller) در بهره‌برداری از توان قابل اعتماد و قابل پیش‌بینی موج برای فردای پایدار موج ایجاد می‌کند.

ویورولر(Waveroller) در بهره‌برداری از توان قابل اعتماد و قابل پیش‌بینی موج برای فردای پایدار موج ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، انرژی امواج مدت‌هاست که در عرصه انرژی پاک نادیده گرفته می‌شوند، اما شرکت AW-Energy فنلاند اکنون آماده است تا با فناوری ویورولر خود سر و صدا ایجاد کند. این شرکت قصد دارد تا یک مگاوات برق را از کف اقیانوس ارائه دهد.

به نقل از آی‌ای، در جهانی پر از نگرانی‌ در مورد تغییرات آب و هوایی، به نظر می‌رسد پتانسیل انرژی امواج نیاز به فکر نداشته باشد اما پیشرفت در این بخش به طرز ناامیدکننده‌ای کُند بوده است. ویورولر قصد دارد این روایت را تغییر دهد.

سفر ویورولر با جرقه‌ای در سال ۱۹۹۳ آغاز شد، زمانی که یک غواص با الهام از حرکت دریچه یک کشتی غرق شده، تصور کرد که می‌توان از قدرت امواج برای تولید برق استفاده کرد.

به سال ۲۰۱۹ می‌آییم و شاهد اولین ویورولر تجاری هستیم که یک واحد ۳۵۰ کیلوواتی است که با موفقیت به شبکه در سواحل پرتغال متصل شد. با این حال، چالش‌های ناشی از محیط خشن دریایی زمانی آشکار شد که این واحد دو سال بعد بازرسی شد. به رغم ضربات ناشی از نمک، خوردگی، و کشتی چسب‌ها، شرکت AW-Energy با افتخار دوام و کیفیت سیستم را اعلام کرد.

از سال ۲۰۲۰، این شرکت با پشتکار روی پروژه‌ای با حمایت مالی اتحادیه اروپا کار می‌کند تا ویورولر را برای تولید سریالی و استقرار در آرایه‌هایی به نام ویوفارمز (WaveFarms) تطبیق دهد. به گزارش نیواطلس، ویوفامرز، متشکل از ۱۰ تا ۲۴ واحد ویورولر در بستر دریا در عمق بین هشت تا ۱۲ متر خواهند بود که حدود دو کیلومتر از ساحل فاصله دارند.

هر ویورولر برای تولید یک مگاوات پیک توان طراحی شده است و مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ تولید سالانه بین ۶۲۴-۸۱۳ مگاوات ساعت را برآورد کرده است. با این حال، تحول واقعی در هزینه تراز شده انرژی(LCoE) است که ویورولر را در موقعیت بسیار رقابتی قرار می‌دهد. هزینه تراز شده انرژی(LCOE)، یا هزینه تراز شده برق، معیار متوسط هزینه خالص فعلی تولید برق برای یک نیروگاه تولیدی در طول عمر آن است.

این دستگاه دارای ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در مگاوات ساعت هزینه تراز شده انرژی است. برای مقایسه، هزینه تراز شده انرژی بادی فراساحلی به عنوان یک فناوری جاافتاده‌تر، از ۸۲ تا ۲۵۵ دلار در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ متغیر بود.

پروژه ویوفارم با پیش‌بینی افزایش ۲۷۵ میلیون یورویی و ایجاد ۵۰۰ شغل در دهه آینده، با هدف کمک قابل توجهی به اقتصاد اروپا انجام می‌شود.


نوشته شده در   سه شنبه 17 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode