ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 بهمن 1402     |     کد : 202909

هشدار امام(ره) به بختیار

امام خمینی(ره) در روز چهارده بهمن ۱۳۵۷ در یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه رفاه اعلام کردند که شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد کرد و حکومت موقت، موظف خواهد بود ...

 امام خمینی(ره) در روز چهارده بهمن ۱۳۵۷ در یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه رفاه اعلام کردند که شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد کرد و حکومت موقت، موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. ایشان دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند و گفتند کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم.

امام در مدرسه رفاه

در روز چهارده بهمن ۱۳۵۷ دو روز بعد از ورود امام خمینی(ره) به میهن و یک روز بعد از اقامت ایشان در مدرسه رفاه، این مدرسه به نوعی به کعبه آمال ایرانیان تبدیل شده بود؛ چراکه بعد از سال‌ها می‌توانستند، با حضور در آن رهبر نهضت خود را از نزدیک ببینند. مردم ایران از زمان ورود امام(ره) به ایران و اقامت ایشان در مدرسه رفاه، از نقاط مختلف راهی تهران می‌شدند، تا بتوانند با امام خمینی دیدار کنند. در این روز یونایتد پرس یکی از خبرگزاری‌های مطرح دنیا گزارش داد که جمعیت مشتاق به زیارت امام(ره) در تهران حدود ۵/۴ میلیون نفر است.

امام(ره) در این روز در یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه رفاه اعلام کردند که شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد کرد و حکومت موقت، موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. همچنین قانون اساسی پس از تدوین به آرای عمومی گذاشته می‌شود. ایشان همچنین در این مصاحبه، دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند و گفتند کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم.

در پی جلسه اعضای شورای انقلاب با حضور امام خمینی (ره) به پیشنهاد اعضاء و موافقت امام(ره)، مهندس مهدی بازرگان برای نخست‌وزیری دولت وقت انتخاب شد. بازرگان درباره انتخابش به نخست‌وزیری دولت موقت اظهار کرد: در پی تشکیل جلسه شورای انقلاب در ۱۴ /۱۱/ ۵۷ آقای (امام) خمینی ما را مخاطب قرار داده و پرسیدند برای نخست‌وزیری چه کسی را تعیین کنیم. نمی‌دانم آقای مطهری بود یا یکی از روحانیون شورای انقلاب که مرا پیشنهاد کرد. در هرحال نظر عموم روی من رفت و اگر کسی موافقت نداشت، حرفی نزد. آیت‌الله خمینی(ره) نیز تبسم و اظهار خوشوقتی کرده و گفتند به این ترتیب خیالم از دو طرف راحت شد. ظاهراً منظور ایشان از دو طرف ملیون و روحانیون بودند.(گرچه امام(ره) مدت‌ها پس از استعفای بازرگان چندین بار در سخنرانی خود گفتند که انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلباً به این امر راضی نبودم).

در همان روز خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بختیار در مصاحبه‌ای گفته بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و آیت‌الله خمینی(ره) بخواهد در شهر مقدس قم، دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند.

۱۴ بهمن ۱۳۵۷ تظاهرات مردم در برخی از شهرستان‌ها در حمایت از انقلاب ادامه داشت، بدون اینکه درگیری‌ با ماموران صورت بگیرد. از طرف دیگر دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حمله به سفارتخانه‌های ایران در آمریکا، لبنان و استرالیا، نسبت به رژیم پهلوی ابراز انزجار کردند. در این روز همچنین ۴۰ تن از نمایندگان مجلس نیز از مقام خود استعفا دادند.


نوشته شده در   يکشنبه 15 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode