ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 بهمن 1402     |     کد : 202829

واکنش رییس سازمان تبلیغات اسلامی به افتتاح معبدی در هند

حجت‌الاسلام محمد قمی به افتتاح یک معبد جنجالی در هند که بر ویرانه مسجد بابری ساخته شده، واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام محمد قمی به افتتاح یک معبد جنجالی در هند که بر ویرانه مسجد بابری ساخته شده، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه و در آستانه آغاز مبارزات انتخاباتی، نارندرا مودی، که سعی دارد برای سومین بار ریاست دولت هند را در دست بگیرد، معبد جنجال‌برانگیز «رام» در شهر آیودیا در ایالت اوتارپرادش هند را افتتاح کرد که در جای مسجد ویران شده بابری ساخته شده است. در پی این اقدام، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صفحه مجازی خود به سابقه این مسجد و مطالبه تاریخی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و نسبت به حقی که از مسلمانان تضییع شد، واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام محمد قمی در صفحه ویراستی خود نوشت: «معبدی که امروز روی ویرانه مسجد بابری بنا کردند، ۱۶۹ سال پیش با تحریف تاریخ و خباثت انگلیس، پایه‌گذاری شد. هندوهای افراطی، این مظهر قدمت و هنر اسلام در هند را متأسفانه با شهادت ۲۰۰۰ مسلمان در سال ۱۳۷۱ تخریب کردند. احقاق حقوق مسلمین و عدم سکوت مسلمانان، همان سال‌ها مطالبه رهبر حکیم ما بود.»

داستان مسجدی تاریخی

مسجد بابری درسال‌های ۱۵۲۸ تا ۱۵۲۹ میلادی در زمان ظهیرالدین محمد بابر بنیان‌گذار امپراتوری گورکانیان هند و به دست میرباقی اصفهانی اولین حاکم منصوب او در آیودیا ساخته شد. بر سردر ورودی و دو طرف منبر این مسجد، کتیبه‌هایی به شعر فارسی وجود داشت که تاریخ بنای مسجد را سال ۹۳۵ هجری قمری نشان می‌داد.

در زمان تسلط انگلیس بر شبه قاره هند و در پی سیاست تفرقه افکنانه حکام انگلیسی به منظور تحکیم تسلط خود بر هندوستان، آنها مسجد بابری را هم به محل اختلاف تبدیل کردند. در سال ۱۸۵۵ میلادی نویل، افسر ارشد انگلیسی، بدون ارایه سند تاریخی، در دفتر ثبت احوال حوزه حکومت نوشت که بابر در ۹۳۵، پس از ورود به آیودیا و یک هفته اقامت در این محل، معبدی را که به محل تولّد رام چَنْدَر یکی از خدایان مشهور و مقدس هندو بود ویران کرد و بر ویرانه آن مسجدی ساخت که به نام بابر نامگذاری شد. این درحالی بود که تا آن موقع هندوها هم می‌توانستند از بخش‌هایی از محوطه بابری استفاده کنند اما با این تحریف تاریخی، شعله‌های تفرقه تندتر شد و تا سال‌ها بعد محل مناقشه و طرح دعوا میان مسلمانان و هندوها بود.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی، حزب ملی گرا و هندوی «بهاراتیا جاناتا»، که ناندرا مودی نخست وزیر کنونی هند نیز به آن تعلق دارد، قول داد که زمین این مسجد را تصاحب کند و معبدی در این مکان بسازد. در سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ شمسی)، یک گروه ناسیونالیست هندو مسجد را ویران کرد و شورش‌هایی سراسری به راه انداخت که منجر به کشته شدن ۲۰۰۰ نفر شد که اکثراً از مسلمانان بودند.

سوای واکنش‌های گسترده و محکومیت جدی جهان اسلام، حضرت آیت‌الله خامنه ای آن زمان در ملاقات با ناراسیمها رائو، نخست‌وزیر وقت هند، از مسجد بابری به‌عنوان نشانه‌ای از قدمت و سابقه حضور اسلام در هند یاد کردند و اظهار داشتند که سرنوشت مسلمانان هند جزو سرنوشت ملت هند است؛ اما به لحاظ اشتراک در احساسات و مقدسات اسلامی، اقدام هندوهای افراطی در تخریب مسجد بابری احساسات مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان را عمیقاً جریحه‌دار کرده است. ایشان با تأکید بر حفظ حقوق مسلمانان هند، اهمیت بازسازی مسجد بابری را برای مسلمانان به نخست وزیر وقت هند متذکر شدند.

اکنون با گذشت ۳۱ سال از تخریب مسجد بابری، مسلمانان هند نیز نگرانند که آئین‌های هندوها برای افتتاح معبد به جای مسجد، بار دیگر شعله‌های خشم مذهبی در این کشور را برانگیزد. این درحالی است که مراسم افتتاح این معبد در حالی برگزار شده که چهار تن از مقام‌های اصلی مذهب هندو در آن حضور نداشتند و اعلام کردند تقدیس یک معبد ناتمام برخلاف متون مقدس هندو است. همچنین برخی از رهبران ارشد از حزب اپوزیسیون کنگره هند نیز این رویداد را بایکوت و بسیاری از قانونگذاران اپوزیسیون نیز، مودی را به سوءاستفاده از معبد مذکور برای منافع سیاسی متهم کردند.

 


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 5 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode