ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 بهمن 1402     |     کد : 202809

غلامرضا اعوانی:

مرحوم کریم مجتهدی سهم بزرگی در فلسفه ایران داشت

غلامرضا اعوانی از چهره های ماندگار فلسفه ایران گفت:مرحوم کریم مجتهدی در فلسفه خلاصه می شد و در فلسفه زیست می کرد.

غلامرضا اعوانی از چهره های ماندگار فلسفه ایران گفت:مرحوم کریم مجتهدی در فلسفه خلاصه می شد و در فلسفه زیست می کرد.

به گزارش خبرنگار مهر به مناسبت هفتمین روز درگذشت کریم مجتهدی مراسم یادبودی با حضور اهالی علوم انسانی و اساتید فلسفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز (دوشنبه ۲ بهمن ماه) برگزار شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون غلامرضا اعوانی، غلامعلی حداد عادل، احمد مسجد جامعی، موسی نجفی، مهدی گلشنی و سایر اساتید فلسفه حضور داشتند.

غلامرضا اعوانی از چهره‌های ماندگار فلسفه کشورمان یکی از سخنرانان مراسم بود که در سخنان خود گفت: مرحوم مجتهدی در فلسفه خلاصه می‌شد و در فلسفه زندگی می‌کرد. به بیان دیگر او یک مشی فلسفی داشت و دانشجویان خود را هم به زیست فلسفی تشویق می‌کرد.

وی افزود: مرحوم مجتهدی وقتی به دانشگاه سوربن رفت نزد استادان برجسته ای علم آموخت و این موضوع خیلی مهمی است. در محضر استاد نشستن شرط فلسفه است که در قدیم بسیار رایج بوده اما امروزه دیگر خیلی رایج نیست.

اعوانی افزود: متأسفانه ما هانری کربن را دست کم می‌گیریم در حالی که او یک فیلسوف بزرگ بود و اولین ترجمه از هایدگر را او انجام داد. کربن شاگر اساتیدی چون ماسینیون ژیلسون و اساتید برجسته دیگری بود. مرحوم مجتهدی هم به هانری کربن ارادت فراوان داشت. ایشان بسیار منظم بود و دقت فراوان داشت. وقتش را بیهوده تلف نمی‌کرد و تا آخر عمر دست از نوشتن و خواندن برنداشت. او اهل علم بود و به غیر از علم عنایت نداشت.

رئیس سابق انجمن حکمت و فلسفه ادامه داد: در زمانی که بنده رئیس انجمن حکمت و فلسفه بودم ایشان را خیلی به مؤسسه برای سخنرانی دعوت می‌کردیم و ایشان اغلب سخنرانی هایشان را با سوال از چیستی فلسفه آغاز می‌کردند.

اعوانی بیان کرد: فلسفه به حقایق اشیا می‌پردازد و فلسفه، علم بدون پیش فرض است. فلسفه علم مطلق، معرفت نفس و خودشناسی است. به نوعی می‌توان گفت فلسفه، پژوهش در معنای زندگی است و احتمالاً به همین دلیل هم دکتر مجتهدی سخنرانی‌های خود را با موضوع چیستی فلسفه آغاز می‌کردند.
این چهره ماندگار فلسفه گفت: متأسفانه به فلسفه در ایران خیلی کم توجه شده است. این در حالی است که هیچ کشور اسلامی به جز ایران، حکمت ندارد. سایر کشورها علم کلان و اصولاً عقاید دارند اما ما حکمت داریم و قدر آن را نمی‌دانیم.

وی افزود: مرحوم مجتهدی سهم بزرگی در فلسفه کشورمان داشتند و آثار فراوانی نوشتند. آثار مرحوم مجتهدی فقط محدود به فلسفه غرب نبود بلکه ایشان درباره فلسفه اسلامی هم آثاری نوشته است. مثل کتابی که درباره سهروردی نگاشته است. به طور کلی مرحوم مجتهدی تابع هیچ ایسمی نبود و در حوزه‌های مختلف جامعیت فراوانی داشت.

اعوانی در پایان از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بابت رعایت شأن ایشان که از سال ۱۳۸۴ که از دانشگاه تهران بازنشسته و وارد این پژوهشگاه شدند تشکر کرد.

در ادامه این مراسم آریامنش از پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پیام رضا داوری اردکانی که برای این مراسم صادر کرده بود را قرائت کرد.

 


نوشته شده در   سه شنبه 3 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode