ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 آذر 1402     |     کد : 202468

کاتتر رباتیک قلب را جراحی می‌کند

محققان کاتتری رباتیک ابداع کرده اند که می تواند کوچک و بزرگ، سخت یا مانور پذیر شود و در نتیجه جراحی قلب را تسهیل می کند.

محققان کاتتری رباتیک ابداع کرده اند که می تواند کوچک و بزرگ، سخت یا مانور پذیر شود و در نتیجه جراحی قلب را تسهیل می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، گروهی از پزشکان و مهندسان دانشگاه بوستون یک کاتتر رباتیک با قابلیت های تغییر شکل ابداع کرده اند. این نوآوری می تواند شیوه عملکرد جراحان در محیط حساس و دینامیک قلب را دگرگون کند.

تحقیق مذکور که در ژورنال ساینس ادونسز منتشر شده، توانایی ربات برای مسیریابی در آناتومی پیچیده و کمک به فرایندهای جراحی با استفاده از بافت حیوانی را نشان می دهد. محققان معتقدند تحولات بیشتر ایمنی و کارآمدی جراحی های معمول قلب را ارتقا می دهد و آنها را کم تهاجمی تر می کند.

در حال حاضر تعداد زیادی از جراحی های قلب در آمریکا به طور باز انجام می شوند و سطح بالایی از کنترل را برای جراحان فراهم می کنند اما دوره نقاهت طولانی دارند. به همین دلیل برای برخی بیماران پر ریسک این گزینه امکانپذیر نیست.

روش‌های کمتر تهاجمی شامل عبور کاتترها از طریق عروق بدن برای رسیدن به قلب است، اما معایب زیادی دارند. این کاتترها به دلیل اندازه شان و به دلیل فقدان چابک دستی جراح ممکن است با تپش قلب جابه جا شوند ودسترسی بافت مورد نظر چالش برانگیز خواهد بود.

یافتن راه حلی که هم کوچک و بزرگ باشد ، هم سخت و مانور پذیر به نظر مشکل می رسد.

محققان به رهبری تواسو رانزانی برای برطرف کردن این چالش ها یک کاتتر رباتیک با ویژگی های خاص ابداع کرده اند که برای هر مرحله از فرایند جراحی متناسب است.

نوک کاتتر مذکور که انعطاف پذیر است و با فشار هوا عمل می کند، به اندازه ای باری است که در رگ ها حرکت می کند ام هنگامیکه به قلب می رسد برای بیشتر شدن ثبات متورم می شود. یک حلقه انبساط پذیر ثبات بیشتری ارا ئه می کند و کاتتر را با فشردن به سمت دیواره های رگ در مکان خود ثابت نگه می دارد.

قابلیت های دوگانه نوک کاتتر و حلقه به این ابزار رباتیک کمک می کند تا بدون رانده شدن از جای خود، وارد بافت قلب تپنده شود و به جراحان اجازه دهد تا فرایندهای حساس را با کنترل و دقت مورد نظر اجرا کنند.

محققان قابلیت های کاتتر رباتیک را در بستری با آناتومی واقعی و با آزمایش های شبیه سازی شده روی قلب یک خوک نمایش دادند.

 


نوشته شده در   دوشنبه 20 آذر 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode