ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 آذر 1402     |     کد : 202375

در سه جلد منتشر شد

«خانواده؛ کانون خوشبختی» به قلم رئیس جامعه مدرسین حوزه

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخشی از کتاب «خانواده؛ کانون خوشبختی» به بیان راهکارهای خود برای حل مشکلات اشتغال زنان پرداخته است...

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخشی از کتاب «خانواده؛ کانون خوشبختی» به بیان راهکارهای خود برای حل مشکلات اشتغال زنان پرداخته است از جمله اینکه سیاست کنترل جمعیت که حالت افراطی به خود گرفته است اصلاح شود تا بخشی از شخصیت واقعی زن که نقش مادر بودن است به او بازگردانده شود.

«خانواده؛ کانون خوشبختی» به قلم رئیس جامعه مدرسین حوزهبه گزارش ایکنا، کتاب «خانواده؛ کانون خوشبختی» عنوان اثری است در موضوع خانواده از آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری؛ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سه جلد تنظیم شده و توسط موسسه فرهنگی هنری انوار طاها انتشار یافته است.

موضوع جلد نخست «تشکیل و اداره خانواده»، موضوع جلد دوم «ارتباطات در خانواده» و موضوع جلد سوم «آسیب‌ها و مشکلات» است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «یکی از مهمترین چالش‌هایی که در حال حاضر نهاد خانواده را تهدید می‌کند تهاجم گسترده و مداوم بیگانگان بر اعتقادات دینی و فرهنگ اسلامی و ملی است که مقابله با آن نیازمند برنامه و تلاش مضاعف و بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد در این زمینه است. همچنین لازم است با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی به مردم و مخصوصا جوانان که یا در آستانه ازدواج هستند و یا تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند به حراست از خانواده پرداخت».
ازدواج

در فصل اول از جلد اول کتاب موضوعاتی پیرامون تشکیل خانواده مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به ارزش و اهمیت ازدواج، آثار و فواید ازدواج و معیارهای درست انتخاب همسر اشاره کرد. گفتار دوم این فصل از کتاب به مسئله مهریه اختصاص دارد و در این بخش عوامل و انگیزه‌های مهریه سنگین مورد واکاوی قرار گرفته است و در ادامه، پیامدهای مهریه سنگین ذکر شده است.
مدیریت خانواده

عنوان فصل دوم این کتاب تداوم و اداره خانواده است که در ذیل آن موضوعاتی نظیر مدیریت و سرپرستی خانواده، جایگاه زن در خانواده، عقل و اندیشه، علم و آگاهی، معنویت در خانواده، نشاط و شادابی، نظم و برنامه‌ریزی، بایسته‌های اقتصادی خانواده و تغذیه خانواده بحث و بررسی شده است.
ارتباط در خانواده

جلد دوم اثر به موضوع ارتباطات در خانواده می‌پردازد و مباحث در قالب چهار فصل تنظیم شده است؛ ارتباط با خدا، ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر، تعامل خانواده با دیگران و بایسته‌های آن، وسایل و ابزارهای ارتباطی در خانواده. در بخشی از فصل چهارم کتاب پیرامون کارکردهای مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی چنین آمده است: «انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، صرفه‌جویی در کاغذ و طبیعت، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد و فرهنگ‌های مختلف، امکان بیان ایده‌ها به صورت آزادانه و آشنایی با نظرات، افکار و سلیقه‌های دیگران، کارکرد تبلیغی و محتوایی بسیار بالا، ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان، تبلیغ و توسعه ارزش‌های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی، توسعه مشارکت‌های مفید اجتماعی، ایجاد اشتغال و محیط کسب و کار و ... برخی از امتیازهایی است که می‌توان برای شبکه‌های اجتماعی برشمرد».

«برخی پیامدها و مفاسد، در این نوع نرم‌افزارها وجود دارند که انسان را در استفاده از آن به تفکر و احتیاط جدی فرامی‌خواند. شاید عده‌ای به بهانه آزادی فکر، استفاده مطلق از هر نوع مطلب، فیلم، عکس و داده را در شبکه‌های اجتماعی جایز بدانند اما آزادی مطلق در هیچ زمینه‌ای به نفع انسان نیست. این آزادی زمینه‌ساز مفاسد و مشکلات فراوان بوده و سبب تسلط شیطان بر انسان می‌گردد و روح، جسم و فکر انسان را نیز خسته و آشفته می‌سازد. آزادی بدون حد و مرز، حیا و عفت را به نابودی کشانده و زمینه‌ساز تجاوز به حقوق و حریم خصوصی دیگران شده و فرجام خوشی در پی نخواهد داشت».
عوامل تهدید خانواده

در جلد سوم کتاب آسیب‌ها و مشکلات خانواده به عنوان کانون خوشبختی مورد مطالعه قرار گرفته است. از نگاه آیت‌الله حسینی بوشهری مهمترین زمینه‌ها و عوامل تهدید بنیان خانواده عبارت است از: سوء ظن، لجاجت، چشم و هم‌چشمی. اختلاف و دعوا در خانواده، طلاق و اعتیاد.

یکی از موضوعاتی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته مسئله اشتغال بانوان است. در بخشی از این فصل با عنوان «شیوه‌های کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اشتغال بانوان» می‌خوانیم: «با توجه به پیامدها و آثار منفی اشتغال زنان در بیرون از خانه، لازم است مردان، پدران، متولیان و مسئولان امور زنان در جامعه، تدابیر و راهکارهایی را بیندیشند که با حفظ شأن و جایگاه زنان در خانه و بیرون از خانه، از تبعات و پیامدهای نامطلوب اشتغال آنان در بیرون خانه بکاهند.

برخی از این راهکارها و تدبیرها عبارتند از: مردان و پدران در امور مختلف زندگی تنوع و سرگرمی ایجاد کنند که زن یا مادر از یکنواختی مدیریت در خانه خسته نشود؛ مردان اجازه ندهند زنانشان در اماکنی که آسیب جدی و مفاسد اجتماعی و فردی به بار می‌آورد مشغول به کار شوند؛ مسئولان و دولتمردان در سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی به این مسئله توجه جدی کنند و طوری برنامه‌ریزی نمایند که خانواده‌ها از نظر مالی تامین باشند تا نیاز به اشتغال زنان به حداقل برسد؛ همچنین با تدابیر صحیح می‌توانند محیط‌های کاری مناسبی برای زنانی که نیاز به اشتغال دارند فراهم نمایند؛ محیط‌ها و شغل‌های اختصاصی و در شان زنان، شناسایی و زنان جویای کار در آنها مشغول به کار شوند؛ سیاست کنترل جمعیت که حالت افراطی به خود گرفته است و اکثر خانواده‌ها دو یا یک فرزند دارند که آینده کشور و خانواده‌ها را از هر لحاظ تهدید می‌کند باید اصلاح شود تا بخشی از شخصیت واقعی زن که نقش مادر بودن است به او بازگردانده شود و بسیاری از زنان از مشغول شدن به اموری که ارتباط زیادی با شخصیت و ساختار وجودی آنها ندارد دور گردند».


نوشته شده در   چهارشنبه 8 آذر 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode