ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1402     |     کد : 201852

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

همه داشته‌های خطه آذربایجان، مفاخر ایران زمین هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که همه داشته‌های خطه آذربایجان، مفاخر ایران زمین هستند، گفت: وقتی از تبریز سخن می‌گوییم...

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که همه داشته‌های خطه آذربایجان، مفاخر ایران زمین هستند، گفت: وقتی از تبریز سخن می‌گوییم، صرفا میراث گرانقدر تاریخی این خطه نیست بلکه مردمان بزرگ و پرفضیلت، اصحاب فرهنگ و هنر در تبریز و آذربایجان هستند که مقبره العشرا، عظمت فرهنگی این خطه را نشان می‌دهد و تدفین بیش از ۴۰۰ شاعر والامقام در این مجموعه، عظمت فرهنگی و هنری تبریز را به رخ جهانیان می‌کشد.

محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه، ۲۷ شهریورماه در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی در تبریز، اظهار کرد: تبریز و آذربایجان، نقش مهمی در همه داشته‌های فرهنگی و تمدنی ایران باعظمت دارد. تبریز تنها یک شهر و جغرافیا نیست بلکه در تمام تاریخ پرعظمت ایران یک نقش بی بدیل و تمدن ساز داشته است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که تبریز و آذربایجان، قلب تپنده ایرانی اسلامی است، گفت: در همه تحولات مهم ایران عزیز ما، تبریز و آذربایجان پیشگام بوده‌اند. تاریخ ۵۰۰ ساله تاسیس ایران نوینی که از قرن ۱۰ هجری مجددا هویت ایرانی اسلامی با محوریت مودت به مکتب اهل بیت(ع) شکل گرفت. 

اسماعیلی افزود: تبریز، مرزهای هویتی خود را تالیف کرد. در این مرزهای هویتی، مذهب و ارادت به خاندان آل الله در محوریت این گفتمان جدید بود. حوزه فرهنگ و ادب و زبان، جلوه جدیدی پیدا کرد  و تولیدات مهم فرهنگی و هنری انجام گرفت و دوره جدید و زایش تمدنی در این منطقه از کشور آغاز شد. 

وی ادامه داد: اتفاقی که در ۴۰۰ سال قبل در این نقطه از کشور شکل گرفت، بنای یک سازه جدید تمدنی را بر محور نظام مدنی شیعی شکل داد و امروز وقتی از مواریث تبریز و آذربایجان صحبت می‌کنیم از مواریث ایران سخن می‌گوییم زیرا غیر از آن وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: وقتی روز شعر و ادب فارسی را به نام شهریار بزرگ نام می‌نهیم، وحدت و انسجام ملی ایرانی‌ها به اذهان می‌آید که به آن افتخار می‌کنیم‌. شهریاری که فرزند خطه آذربایجان است و اشعار بی نظیری را سروده و در قله شعر و ادب فارسی قرار دارد.

وی افزود: شهریار در دوره‌ای زیست داشته که ایران، آماج ورود تفکرهای جدید بوده است. تاریخ ورود تفکرات چپ به دلیل همجواری با همسایه شمالی در این مناطق پررنگ بوده ولی شهریار، علم دار شعر آیینی می‌شود و در مدح امیرالمؤمنین (ع) اشعاری را به زبان می‌آورد که جز کرامت الهی، این ارزش را نمی‌توان تبیین کرد.

وی گفت: شهریار امروز در جایگاه نماد شعر و ادب فارسی نشسته و همه به این فرزند بزرگ این منطقه که آوازه او در مرزهای جغرافیایی محسور نشده است، افتخار می‌کنیم. 

اسماعیلی گفت: به شهریار و زندگی، سیره، سلوک، انقلابی گری، مردمی گری، معنویت و اشعار او درود می‌فرستیم. شهریار برای همیشه در تارک تاریک این مرزوبوم ایستاده است.

وی اظهار کرد: تبریز یک مکتب فکری، ادبی، هنری و فرهنگی است و شعاع تاثیرگذاری این خطه تا قفقاز جنوبی‌، آسیای میانه و غرب آسیا گسترده و همه متاثر از این مکتب متعالی با هویت ایرانی هستند.

وی با اشاره به دستور کار قرار داشتن معرفی این مفاخر به نسل جدید در دولت سیزدهم، افزود: امروز فرزندان تبریز باید با مواریث بی نظیر آشنا شوند و بیش از گذشته با آن‌ها انس بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال دولت گام‌های بلندی برای توسعه فرهنگ و هنر در کشور برداشته و گره‌های کور دهه‌های گذشته در دو سال گذشته با همت بلند دولت باز شده و راه برای شکوفایی هرچه بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر فراهم است.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 28 شهريور 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode