ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 خرداد 1390     |     کد : 20183

چرا عربستان سعودي سر‌سختانه در برابر انقلاب‌هاي منطقه ايستاده است

يك خبرگزاري آمريكايي در گزارشي به بررسي دلايل ايستادگي سرسختانه سعودي‌ها در برابر انقلاب‌هاي منطقه و اقداماتي كه واشنگتن بايد اتخاذ كند، پرداخت.

 يك خبرگزاري آمريكايي در گزارشي به بررسي دلايل ايستادگي سرسختانه سعودي‌ها در برابر انقلاب‌هاي منطقه و اقداماتي كه واشنگتن بايد اتخاذ كند، پرداخت.

به گزارش فارس، خبرگزاري بلومبرگ آمريكا در گزارشي به بررسي دلايل ايستادن عربستان سعودي در برابر انقلاب‌هاي منطقه پرداخت.

*عربستان به جبهه جديد براي شكست اصلاحات در منطقه تبديل شده است

بلومبرگ نوشت: پادشاهي عربستان به عنوان رهبر جديد جبهه‌اي شده است كه مصمم است تا خواسته‌هاي مردمي براي ايجاد اصلاحات را شكست دهد. در حالي كه "باراك اوباما " رئيس جمهور آمريكا در سخنراني اخير خود از خواسته‌هاي مردم خاورميانه براي ايجاد تغييرات حمايت كرد اما عربستان كه نزديك‌ترين متحد آمريكا در منطقه است به دنبال شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه است.

اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد: حاكمان سعودي اين موضوع را شفاف كرده‌اند كه آنها حمايت آمريكا از دموكراسي را خطرناك و تهديدي وجودي براي حكومت‌هاي پادشاهي در خليج فارس مي‌دانند. عربستان سعودي قصد دارد به سياستگذاران آمريكايي اين موضوع را اعلام كند كه بين ارزش‌هاي و منافع خود، يكي ار انتخاب كند. آمريكا بر سر دو راهي ايستاده است كه در صورت حمايت از خواسته‌هاي مردم جهان عرب براي اصلاحات با خطر بروز شكاف با عربستان سعودي مواجه خواهد شد و در صورتي كه از رابطه با عربستان حمايت كند با خطر از دست دادن بقيه خاورميانه مواجه خواهد شد.

*زمان آن فرا رسيده كه آمريكا عربستان را به چالش بكشد

بلومبرگ اضافه كرد: در واقع انتخاب ميان ارزش‌هاي آمريكا و منافع آن، انتخابي غلط است. هم اكنون سياست آمريكا بايد اين واقعيت را منعكس كند. تا كنون واشنگتن تلاش كرده است تا سعودي‌ها را آرام كند اما زمان آن فرا رسيده است كه ما با قول و عمل آنها را به چالش بكشيم. تعجبي وجود ندارد كه تغييرات ساختاري در سياست‌هاي اعراب و انقلاب مردمي كه خواستار اصلاحات، آزادي و جوابگويي است،‌ سلطنت سعودي‌ها را نگران كرده باشد.

*39 درصد از جوانان 20 تا 24 ساله عربستاني بيكار هستند

كشور پادشاهي عربستان سعودي نظير باقي جهان عرب، جمعيت جواني دارد كه خواستار شغل، آزادي و نقش در سياست‌ها هستند. 39 درصد از جوانان 20 تا 24 ساله عربستاني بيكار هستند. پس از آنكه "حسني مبارك " (ديكتاتور سابق مصر) در ميان اعتراضات مردمي، مجبور به كناره‌گيري شد، "ملك‌عبدالله " پادشاه عربستان برنامه تامين اجتماعي 35 ميليارد دلاري را اعلام كرد كه درخواست‌ها براي اصلاحات در كشور را خاموش كند اما اين اقدام فقط زمان را براي پادشاهي عربستان خريد. تظاهرات اعتراض‌آميز در مرزهاي عربستان، در بحرين و يمن، به ويژه مشكل ساز بوده است.

*عربستان با تمام قوا در برابر انقلاب‌هاي منطقه ايستاده است

از زمان آغاز انقلاب‌هاي منطقه‌اي، رياض تمامي حاكمان عرب را تشويق كرد كه در برابر اصلاحات ايستادگي كنند. عربستان سعودي با تمام قوا در برابر انقلاب‌هاي منطقه‌اي ايستاد و اين موضوع به طور برجسته‌اي در بحرين نمايان شد. از سوي ديگر رياض خواستار گسترش شوراي همكاري خليج (فارس) شد، كه اين شورا گروهي از كشورهاي عربي توليد كننده نفت است كه در حاشيه خليج فارس هستند. عربستان خواستار پيوستن اردن و مراكش به اين شورا شدند.

*شوراي همكاري خليج فارس به باشگاه پادشاهان عرب تبديل خواهد شد

اين خبرگزاري آمريكايي گزارش خود را اينگونه ادامه داد: گسترش شوراي همكاي خليج فارس، اين شورا را به باشگاه پادشاهان جهان عرب تبديل خواهد كرد. عضويت اين دو كشور باعث خواهد شد تا اردن و مراكش بتوانند به منابع مالي براي آرام كردن خشم اعتراض‌كنندگان دست يابند. در مقابل، اردن و مراكش مانع از تحقق اصلاحات در كشور خود شده و آماده مي‌شوند تا ارتش‌هاي خود را در سركوب اعتراضاتي كه بار ديگر در كشورهاي خليج فارس شعله‌ور خواهد شد، در اختيار بگذارند.

*حمايت آمريكا از عربستان در دراز مدت به منافع واشنگتن ضربه مي‌زند

نقش جديد عربستان سعودي چالشي جدي براي آمريكا به شمار مي‌آيد. تسليم شدن در برابر خواسته‌هاي عربستان سعودي، آمريكا را سمت اشتباه تغييرات تاريخي مردمي گسترده در منطقه قرار خواهد داد و در دراز مدت به منافع آمريكا ضربه خواهد زد.

*كشورهاي عربي قدرت نظامي كه بتوانند در برابر ايران بايستند، ندارند

اقدامات عربستان در بحرين و ادعاهاي اين كشور درباره نقش ايران در رويدادهاي بحرين، باعث افزايش تنش‌هاي ميان رياض و تهران شده است كه اين موضوع نيز خطرناك است. كشورهاي پادشاهي عربستان سعودي داراي قدرت نظامي كه بتواند از سياست‌شان در برابر ايران حمايت كند، نيستند. اعتماد كشورهاي عربي به حمايت آمريكا است و اگر تنش‌ها در خليج فارس افزايش يابد به دليل منافع آمريكا و حضور مستقيم اين كشور در اين منطقه، ناگزير واشنگتن را در وسط اين درگيري قرار خواهد داد.

*شكست آمريكا در مقابله با عربستان، به نفع ايران تمام خواهد شد

بلومبرگ تاكيد كرد: به تمامي اين دلايل،‌آمريكا بايد به طور مستقيم با چالش عربستان سعودي مقابله كند.شكست در انجام اين كار به حضور آمريكا در منطقه و از دست دادن افكار عمومي منتهي خواهد شد كه اين موضوع فقط به نفع ايران خواهد شد. آمريكا بايد نقش رهبري خود در خاورميانه را اثبات كند. آمريكا بايد اين موضوع را آشكار سازد كه با وجود روابط تنگاتنگ با عربستان سعودي، به طور هوشيارانه‌اي تغييرات در بحرين را پيگيري خواهد كرد. در صورتي كه پادشاهي بحرين سركوب‌گري‌هاي را متوقف نكند و مذاكره با مخالفان را آغاز نكند، واشنگتن بايد آماده اقدام باشد.

اين خبرگزاري آمريكايي نوشت: درست است كه ما به شوراي همكاري خليج فارس به دليل نفت اتكا داريم اما در صورت مخالفتمان با كشورهاي حاشيه خليج فارس، جريان انتقال نفت متوقف نخواهد شد چون زندگي اين كشورها به نفت وابسته است و آنها بايد آن را بفروشند. از آن بيشتر، كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به ما نياز دارند تا از امنيت آنها حمايت كنيم همانطور كه در دو جنگ با عراق اين موضوع آشكار شد.

*قضاوت مردم خاورميانه درباره سياست‌هاي آمريكا بايد واشنگتن را نگران كند

بلومبرگ در پايان نوشت: چيزي كه بايد ما را نگران كند، تهديد سعودي‌ها نيست بلكه اين موضوع است كه مردم خاورميانه چگونه درباه سياست‌هاي ما در اين برهه تاريخي قضاوت خواهند كرد.


نوشته شده در   شنبه 7 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode