ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 خرداد 1390     |     کد : 20125

وزيران خارجه ايران و مصر با يكديگر ديدار كردند

وزير امور خارجه كشورمان در شانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: ايران همواره آماده مذاكرات منصفانه و عادلانه در زمينه هسته‌اي ...

جام جم آنلاين: وزير امور خارجه كشورمان در شانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: ايران همواره آماده مذاكرات منصفانه و عادلانه در زمينه هسته‌اي براساس احترام متقابل است.درعين حال،علي‌اكبر صالحي وزير خارجه ايران با نبيل العربي همتاي مصري خود ، در حاشيه شانزدهمين كنفرانس غيرمتعهدها ديدار كرد و اين ملاقات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
به گزارش ايرنا، علي‌اكبر صالحي طي سخناني در شانزدهمين اجلاس وزيران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در بالي اندونزي، با تاكيد بر اين‌كه ايران مصمم به استفاده از حقوق هسته‌اي خود براساس معاهده ان.پي.تي است، خاطرنشان كرد: ايران به معاهده ان.پي.تي و ديگر معاهدات مربوط به سلاح‌هاي كشتار جمعي پايبند بوده و در عين حال مصمم است كه از حقوق خود طبق همين معاهدات بهره‌مند شود.

وي با ابراز قدرداني از حمايت اعضاي نم از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران، گفت: اين حمايت تامين‌كننده منافع همه كشورهاي عضو براي استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي خواهد بود.وزير خارجه ايران تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره آماده انجام مذاكرات منصفانه و عادلانه با ديگر طرف‌ها با رعايت احترام متقابل و با هدف همكاري در چارچوب منافع مشترك بوده و خواهد بود.

صالحي با تاكيد بر اين‌كه سلاح هسته‌اي غيرانساني‌ترين سلاحي است كه تاكنون توليد شده، اظهار كرد: بر اساس معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي، كشورهاي داراي سلاح هسته‌اي وظايفي دارند كه هنوز به آن عمل نكرده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه در آخرين كنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي، ايران همراه ديگر اعضاي نم پيشنهاد يك چارچوب حقوقي با زمان بندي مشخص براي اجراي كامل ماده ششم معاهده و از بين بردن تمام سلاح‌هاي هسته‌اي تا سال 2025 را ارائه كرد، گفت: اميدواريم كه اين مهم با تصويب كنوانسيوني براي خلع سلاح كامل هسته‌اي محقق شود.

وي تاكيد كرد: امتناع رژيم صهيونيستي از پيوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي سبب شده پيشنهاد ارائه شده توسط ايران براي ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه به مرحله اجرا درنيايد.

صالحي خاطرنشان كرد: ما بر اين باوريم كه در كنفرانس ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه در سال 2012 بايستي همه تلاش‌ها معطوف به وادار كردن رژيم صهيونيستي به پذيرش الزامات دستيابي به اين هدف باشد.رئيس دستگاه ديپلماسي ايران گفت: ايران يكي از قربانيان اقدامات غيرانساني تروريستي بوده و معتقد به لزوم مبارزه با تروريسم است كه مبارزه با اين تهديد بزرگ مستلزم همكاري جامع و كامل همگان در جامعه بين‌المللي است.وزير امور خارجه ايران هشدار داد كشورهاي غربي بايد از اتخاذ سياست‌هاي گزينشي در زمينه مبارزه با تروريسم اجتناب كنند.

وي افزود: سابقه حقوق بشري كشورهاي مدعي حمايت از حقوق بشر نشان مي‌دهد آنها خود شريك جرم در نقض حقوق بشر در سراسر جهان هستند. آنها از تقابل به عنوان وسيله‌اي براي پيشبرد منافع سياسي و از حقوق بشر نيز براي پيشبرد منافع سياسي‌شان بهره مي‌برند.

صالحي با اشاره به تحولات اخير در خاورميانه و شمال آفريقا گفت: اين تحولات دربردارنده پيام‌هاي مهم و اصيلي از درون جوامع خاورميانه است؛ پيام‌هايي كه حاكي از نياز مبرم به توجه به خواسته‌هاي مردم است. بي‌توجهي و ناديده گرفتن خواسته‌هاي مشروع ملت‌ها در اين منطقه و مداخله خارجي مي‌تواند عواقب وخيمي را در پي داشته باشد. ما اعتقاد داريم كه گفت‌وگو و احترام به حقوق اساسي مردم و برآوردن نيازهاي اوليه آنها بهترين راه براي حل مشكلات است.

ديدار وزيران خارجه ايران و مصر

بنا بر گزارش‌هاي دريافتي، علي‌اكبر صالحي با همتاي مصري خود ،نبيل العربي در حاشيه شانزدهمين كنفرانس غيرمتعهدها ديدار كرد و اين ملاقات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

در اين ديدار كه نخستين نشست وزيران خارجه دو كشور پس از سرنگوني حسني مبارك و پيروزي انقلاب مردمي مصر به شمار مي روددو طرف راه‌هاي بهبود روابط دوجانبه را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داده و بر ادامه رايزني‌ها تاكيد كردند.همچنين دو طرف با ابراز خشنودي از همكاري‌هاي دو كشور در مجامع بين‌المللي از جمله جنبش عدم تعهد و تاكيد بر ضرورت افزايش اين همكاري‌ها در اين ديدار، بهبود روابط تهران و قاهره در تمامي حوزه‌ها را به نفع دو ملت دانستند.

وزير امور خارجه در اين ديدار بار ديگر دستاورد تاريخي ملت شجاع مصر را تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد در فضاي جديد ايجاد شده، دو كشور با هموار كردن زمينه‌ها و رفع هر گونه سوءتفاهم‌ مناسبات را در راستاي منافع دو كشور و دو ملت بهبود بخشند.وزير امور خارجه مصر نيز در اين ديدار ضمن تشريح روند تحولات كشورش تصريح كرد: دولت مصر با هدف ايجاد اصلاحات در سياست‌هاي كشورش در جهت منافع مردم مصر خواهان روابط خوب با كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران است.وي افزود: دو ملت ايران و مصر داراي روابط تاريخي هستند و ضروري است با آماده كردن زمينه‌ها و رفع سوتفاهم‌ها اين رابطه تاريخي را احيا كرد.

بازگشايي سفارتخانه‌ها هنوز مطرح نيست

پس از اين ديدار، صالحي در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره بازگشايي سفارتخانه‌هاي ايران و مصر گفت: در ابتدا بايد ارتقاي روابط دو كشور رخ دهد و به دنبال آن بازگشايي سفارت‌ها انجام گيرد. هنوز اين موضوع مطرح نيست. اكنون دو طرف مقدمات لازم را انجام مي‌دهند تا زمان مناسب براي چنين كاري به وجود آيد.

علي‌اكبر صالحي با اشاره به اين‌كه در ديدار با وزير امور خارجه مصر، مذاكرات خوبي ميان دو طرف رد و بدل شد، افزود: در حال حاضر مصر در حالت گذار به سر مي‌برد. وقتي دولت انتقالي جاي خود را به دولت ثابت داد، اميدواريم كه اين دولت تصميم بهتري در اين باره بگيرد.

سفر هياتي از نخبگان مصر به ايران

در همين حال بزودي و براي نخستين بار هياتي از نخبگان مصري و برخي جوانان فعال انقلاب مصر از ايران ديدار خواهند كرد.

به گزارش فارس، اين هيات كه شامل حدود 50 نفر از شخصيت‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ديني مصري است، اوايل هفته آينده وارد كشورمان خواهند شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 5 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode