ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 خرداد 1402     |     کد : 201114

مهر گزارش می‌دهد؛

جزئیات اعزام حجاج از استان‌ها/تعداد زائران هر استان چه میزان است؟

اعزام کاروان‌های حج در مناطق کشور مختلف آغاز شده است

اعزام کاروان‌های حج در مناطق کشور مختلف آغاز شده است و به طبق گفته مسئولان بیش از ۸۵ هزار زائر امسال راهی خانه خدا می‌شوند؛ جزئیات اعزام از استان‌های مختلف را در «مهر» بخوانید.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر ایرانی در سال ۱۴۰۲ به سرزمین وحی برای حج تمتع اعزام می‌شوند، هم اکنون اعزام‌ها آغاز شده و به مرور همه زائران حج در مناطق مختلف کشور به حج اعزام می‌شوند.

برنامه‌ریزی برای اعزام حجاج از استان‌های کشور صورت گرفته است و فرودگاه‌های مختلف آمادگی اعزام زوار را دارند.

۲۷ اردیبهشت ماه نیز رهبر معظم انقلاب دیداری با مسئولان، کارگزاران و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام داشته و تاکید کردند: هدف حج اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر، ظلم، استکبار و بت‌های بشری و غیر بشری است.

همچنین در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تشریح ابعاد شعار حج امسال زائران ایرانی تحت عنوان «حج؛ تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» پرداخت. آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت هم به اقدامات صورت گرفته در اصلاح فرایندها و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله الحرام را تشریح کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به سخنی از امام صادق (ع) در مورد اهمیت پاسخگویی با سوالات زائران در مورد مناسک و اعمال حج گفت: صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج داشتند باب جدیدی از «حج» را به روی همه باز کرد که باید سرلوحه پژوهش‌ها و طرح‌های تحقیقاتی قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب اهمیت استفاده از فرصت حج برای زائران را یادآور شد و گفت: از امام صادق (ع) نقل شده است کسی که به مکه برود و خودسازی نکرده و تحمل دیگران را نداشته باشد و با آنها خوش رفتاری نکند، از سفرش بهره‌ای نخواهد برد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این ارتباط گفت: مطابق آمار رسمی ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در سال ۱۴۰۲ به سرزمین وحی برای حج تمتع اعزام می‌شوند.

وی اظهار داشت: هزار و ۵۵۰ خادم امسال در مناسک حج به زائران خدمات رسانی می‌کنند، پیش پروازها تا پایان اردیبهشت و پروازهای زائران از سوم خرداد آغاز شده است.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور عربستان و گرمی هوا و حضور سالمندان در حج امسال باید تمهیدات لازم برنامه‌ریزی شود و همه قسمت‌ها و بخش‌ها پیش بینی‌های لازم را انجام دهند.

اعزام زائران خانه خدا در ۲۰ شهر طبق برنامه صورت می‌گیرد

«محمد محمدی‌بخش»، معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص برنامه ریزی های چند ماه گذشته این عملیات بزرگ گفت: توجه به مأموریت خطیر خانواده صنعت هوایی کشور جهت انجام این عملیات مهم، برنامه‌ریزی گسترده‌ای با اولویت ایمنی پروازها صورت گرفته و صنعت هوایی کشور در تمام قسمت‌ها اعم از خدمات فرودگاهی، فنی، کیترینگ، خلبانان و مهمانداران، نیروهای امنیتی و همه عوامل دست‌اندرکار این مأموریت مهم، تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا به یاری خداوند سربلند از این تکلیف، بیرون بیایند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به گستره وسیع این عملیات اشاره کرد و گفت: اعزام زائران علاوه بر فرودگاه امام خمینی (ره) از ۲۰ فرودگاه کشور نیز انجام خواهد شد و این گستردگی عملیات، نیازمند هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیقی است.

وضعیت اعزام حجاج در استان‌ها را در زیر بخوانید.

اعزام ۲ هزار و ۶۵۰ زائر از آذربایجان غربی به حج تمتع

رئیس حج و زیارت آذربایجان غربی گفت: اعزام ۲ هزار و ۶۵۰ زائر حج تمتع این استان در قالب ۱۸ کاروان از ۱۳ تا ۱۶ خرداد از طریق فرودگاه شهید باکری ارومیه به سرزمین وحی انجام می‌شود.

شاهین مطیع حق شناس در این زمینه افزود: اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی از ارومیه به مقصد جده انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۶۵۰ زائر و ۷۸ نفر از عوامل شامل مدیر کاروان، پذیرایی، خدمات و درمان در قالب ۱۸ کاروان به صورت مستقیم عازم مکه مکرمه می‌شوند.

آغاز اعزام ۲۵۰۰ زائر قمی بیت الله الحرام به سرزمین وحی

۲۶۰۰ زائر قمی از ۳ خرداد به سفر حج اعزام می شوند

سید حسین موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اولین گروه از زائران حج تمتع استان قم که مدینه قبل هستند امروز شنبه به سرزمین وحی اعزام شدند.

مدیر حج و زیارت استان قم افزود: این زائران در قالب یک کاروان ۱۸۰ نفره بامداد امروز از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران به سرزمین وحی اعزام شدند.

وی بیان کرد: حاجیان استان قم که مدینه قبل هستند از ۶ تا ۲۸ خرداد به سفر حج اعزام می‌شوند.

وی افزود: زائران مدینه بعد قمی نیز از ۱۳ خرداد تا ۴ تیر عازم کشور عربستان می‌شوند.

موسوی اظهار داشت: در سال جاری ۵۷۷ کاروان از نقاط مختلف کشور از جمله استان قم به حج تمتع اعزام می‌شوند.

مدیر کل حج و زیارت استان قم بیان داشت: ۳۳۷ کاروان به عنوان مدینه قبل و ۲۴۰ کاروان به عنوان مدینه بعد به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه از استان قم ۱۶ کاروان به حج تمتع اعزام می‌شوند افزود: ۲۵۰۰ زائر از استان قم به سفر حج اعزام می‌شوند.

موسوی افزود: برای حجاج مدینه اول تعداد ۱۰ جلسه و مدینه دوم تعداد ۱۲ جلسه آموزشی برنامه ریزی شد تا با آمادگی کامل نسبت به مناسک حج به این سفر معنوی اعزام شوند.

وی ابراز داشت: در مجموع برای موضوعات احکام، مسائل بهداشتی، فرهنگی و امنیتی ۱۷۴ دوره آموزشی برای زائران قمی برگزار شده است.

مدیر حج و زیارت استان قم با بیان اینکه در سال ۹۹ به دلیل بیماری کرونا افراد مسن به این مراسم اعزام نشدند افزود: امسال افرادی که ۶۵ سال به بالا سن دارند به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

موسوی ادامه داد: مسن‌ترین زائر قمی ۸۹ سال سن دارد و کوچک‌ترین زائر نیز ۹ ساله است و میانگین سنی زائران نیز ۶۴ سال است.

۳ کاروان از چهارمحال و بختیاری به حج تمتع اعزام می‌شوند

۳ کاروان از چهارمحال و بختیاری به حج تمتع اعزام می شوند

«یوسف آقا بزرگی» مدیر حج و زیارت چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال جاری ۳ کاروان با تعداد ۳۷۵ نفر از استان عازم حج تمتع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حج تمتع سال جاری ۳ کاروان از استان عازم خواهند بود تصریح کرد: دو کاروان ۱۳۵ نفره و ۹۰ نفره در مدینه اول و یک کاروان ۱۳۵ نفره در مدینه دوم عازم حج می‌شوند.

آقا بزرگی با بیان اینکه مجموعاً تعداد اعضای کاروان‌ها و مسئولین آن‌ها، ۳۷۵ نفر است گفت: امسال با توجه به وجود عوامل و مدیران با تجربه در استان، دو مجموعه حدوداً ۱۳ نفره برای مدیریت دو کاروان اعزام می‌شوند.

وی اذعان داشت: اعزام زائران استان چهارمحال و بختیاری از فرودگاه اصفهان صورت می‌گیرد.

آقا بزرگی با اشاره به اینکه فرودگاه شهرکرد به دلایلی از جمله نزدیکی چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان امکان اعزام حجاج را ندارد بیان داشت: استفاده از فرودگاه شهرکرد برای عراق در حال پیگیری است.

۹ هزار نفر در استان اردبیل در اولویت تشرف به حج تمتع قرار دارند

۶۹۰ زائر از اردبیل به سرزمین وحی اعزام می‌شوند

همچنین مدیر حج و زیارت استان اردبیل نیز گفت: ۹ هزار نفر در استان اردبیل در اولویت تشرف به حج تمتع قرار دارند.

علی چمن‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۷۲۰ نفر در استان اردبیل عازم حج تمتع خواهند شد تا در کنگره حج مشارکتی فعال داشته باشند.

وی با بیان اینکه این حجاج در قالب پنج کاروان به حج تمتع اعزام می‌شوند، تصریح کرد: مراحل اعزام این حجاج در حال انجام است و امیدواریم نیمه دوم خردادماه اعزام حجاج را به بیت‌الله‌الحرام شاهد باشیم.

متن کامل را اینجا بخوانید.

آماده شدن ۱۶۰۰ نفر از استان البرز برای اعزام به سرزمین وحی

مدیر حج و زیارت البرز از آماده شدن یک هزار و ۶۰۰ نفر برای اعزام به سرزمین وحی و انجام فریضه سیاسی، عبادی حج در این استان خبر داد.

محمدحسن سامعی کادیجانی از آماده شدن یک هزار و ۶۰۰ نفر برای اعزام به سرزمین وحی و انجام فریضه سیاسی، عبادی حج در این استان خبر داد و اظهار کرد: از مجموع این تعداد، ۷۳۴ نفر مرد و مابقی زن هستند.

وی بیان کرد: ۶۷۵ نفر از زائران دارای سن بالای ۶۵ سال بوده و کهنسال‌ترین فرد یک مرد با ۸۸ سال سن است.

مدیر حج و زیارت استان البرز گفت: از مجموع یک هزار و ۶۰۰ نفر، ۹۲۵ نفر زائر زیر ۶۵ سال بوده که کم سن‌ترین آنان پسری هشت ساله است.

اعزام هزار و ۳۴۰ زائر کردستانی به سرزمین وحی

۱۳۴۰ زائر کردستانی راهی سرزمین وحی می شوند

«کاوه شیرزاد» مدیر حج و زیارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از کردستان ۹ کاروان امسال عازم سرزمین وحی هستند.

وی افزود: زائرین از شهرستان‌های استان به پنج گروه اعزامی اهل سنت تقسیم شده اند که در سال جاری یک گروه از اهل تشیع شهرستان بیجار نیز در این کاروان خواهد بود.

شیرزادی خاطرنشان کرد: از ۲۸ خرداد تا ۴ تیر زائران سرزمین وحی از فرودگاه همدان اعزام می‌شوند.

وی افزود: عوامل اجرایی و همراه زائرین نیز در این سفر ۲۹ نفر خواهند بود که تمامی افراد آموزش‌های لازم را دیده اند و کلاس‌هایی برای حجاج برگزار شده است که در روزهای آتی اقدامات لازمه به پایان می‌رسد.

مدیر حج و زیارت کردستان اعلام کرد: زائرین سنندج، دیواندره و کامیاران در قالب ۳ کاروان و ۴۹۵ نفر، زائرین مریوان و سروآباد در قالب یک کاروان و ۱۸۰ نفر، زائرین سقز یک کاروان و ۱۸۰ نفر، زائرین قروه و دهگلان یک کاروان ۱۳۵ نفر، بانه ۲ کاروان و ۲۷۰ نفر و اهل تشیع بیجار یک کاروان ۸۰ نفر عازم سرزمین وحی می‌شوند.

اعزام هزار و ۴۳۵ زائر در قالب ۱۰ کاروان از استان مرکزی

اعزام ۱۰ کاروان از استان مرکزی به سرزمین وحی

مدیر حج و زیارت استان مرکزی از اعزام هزار و ۴۳۵ زائر در قالب ۱۰ کاروان از این استان به سرزمین وحی خبر داد.

علی اکبر زاور در همایش بزرگ حج تمتع در اراک گفت: امسال هزار و ۴۳۵ زائر در قالب ۱۰ کاروان از استان مرکزی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که از این تعداد هفت کاروان مدینه قبل و سه کاروان مدینه بعد هستند.

زاور با بیان اینکه از تعداد هزار و ۴۳۵ زائر استان ۶۹۵ نفر آقا و ۷۳۷ نفر خانم هستند، افزود: اولین پرواز حجاج استان ۱۲ خردادماه از فرودگاه حضرت امام (ره) به مقصد مدینه منوره انجام می‌شود.

سال گذشته ۵۵۵ نفر از استان مرکزی به حج تمتع اعزام شدند.

آغاز پروازهای رفت حجاج استان زنجان از ۹ خرداد

آغاز اعزام زائران زنجانی حج تمتع از ۹ خرداد

ابراهیم احدی مدیر حج و زیارت استان زنجان از اعزام هزار و ۴۲۰ زائر حج تمتع زنجانی از ۹ خرداد ماه آغاز می‌شود، گفت: بازگشت حجاج زنجانی نیز از فرودگاه استان بر اساس برنامه اولیه به ترتیب در تاریخ ۱۹، ۲۰ و ۲۱ تیرماه خواهد بود.

وی افزود: حجاج زنجانی در سال ۱۴۰۲ در مجموع با ۱۰ کاروان که ۹ کاروان از ایستگاه پروازی فرودگاه زنجان با ۶ پرواز از زنجان به مدینه منتقل خواهند شد.

مدیر حج و زیارت استان زنجان گفت: یک کاروان ۹۳ نفره از زائران استان نیز از سهمیه استان تهران که بعداً به زنجان تعلق گرفت، روز ۴ خرداد از طریق فرودگاه امام خمینی تهران عازم خواهند شد.

احدی افزود: امسال ۱۴۲۰ نفر از استان زنجان زائر سرزمین نور خواهد بود که ۴۷ نفر از آنان عوامل اجرایی و فرهنگی زائران را همراهی خواهند کرد. با این حال جمع حجاج اعزامی استان شامل زائر و عوامل اجرایی جمعاً ۱۴۶۷ نفر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همه زائرین مقدمات ثبت نام را انجام داده‌اند و اطلاعات همه آن‌ها برای ویزا ارسال شده است، گفت: واکسن کرونا و مننژیت مطابق دستورالعمل ابلاغی کشور مقصد انجام شده است. با این حال آموزش‌های مناسک زائران نیز تکمیل شده و هم اکنون آماده اعزام هستند.

اعزام اولین کاروان حجاج لرستانی به حج تمتع در ششم خردادماه

تاریخ اعزام ۸ کاروان حجاج استان سمنان به سرزمین وحی مشخص شد

مدیرکل حج و زیارت لرستان از اعزام اولین کاروان حجاج لرستانی به حج تمتع در تاریخ شش خرداد ماه امسال خبر داد.

سید حمید مصطفایی در سخنانی، اظهار داشت: هزار و ۳۳۵ زائر از لرستان در قالب ۹ کاروان برای انجام مناسک حج تمتع امسال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

وی گفت: حجاج لرستان در قالب سه کاروان از خرم‌آباد، دو کاروان از بروجرد و در هر کدام از شهرستان‌های دورود، الیگودرز، سلسله و کوهدشت یک کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

مدیرکل حج و زیارت لرستان، افزود: کلاس‌های آموزشی و معاینات پزشکی برای زائران برگزار شده است

مصطفایی، ادامه داد: اولین کاروان حجاج لرستانی ششم خرداد ماه از فرودگاه حضرت امام (ره) عازم سرزمین وحی شده است.

تاریخ اعزام هشت کاروان استان سمنان به حج مشخص شد

خلیل دلپاک در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه هشت کاروان از استان سمنان در حج سال جاری حضور دارد، ابراز کرد: شروع اعزام‌ها از سوم خردادماه خواهد بود که البته کاروان‌های مدینه قبل‌ها در این روز به سمت عربستان پرواز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کاروان‌های مدینه بعد نیز از روز سیزدهم خردادماه به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، ابراز کرد: از هشت کاروان استان سمنان شش کاروان مدینه قبل هستند و روز سوم خرداد ماه شاهد اعزام آنها خواهیم بود و دو کاروان نیز در روز سیزدهم خردادماه اعزام خواهد شد.

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان با بیان اینکه مجموعاً یک هزار و ۱۳۰ نفر از استان به حج تمتع اعزام می‌شوند، گفت: دو کاروان مدینه بعد شامل کاروان از شهرستان سمنان خواهند بود.

دلپاک با بیان اینکه جلسات آموزشی کاروان‌های حج تمتع و همایش متمرکز زائران کاروان‌ها نیز به خوبی برگزار شده است، تاکید کرد: اقدامات توجیحی و آموزشی به خوبی برای حجاج صورت گرفته است.

وی در ادامه به تغییر ساختار ورود زائران حج نیز اشاره کرد و بیان داشت: ساختار حج هر ساله شکل و محتوای جدید پیدا می‌کند و خدمات به روز تری را نیز به حجاج از سوی دولت عربستان ارائه می‌شود لذا از سال قبل شرایط ورود حجاج قدری تفاوت کرده است

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان با بیان اینکه از بدو ورود شرایط تفاوت کرده موضوعی که در سال قبل چنین رویه‌ای را شاهد نبودیم، گفت: دولت سعودی شرکت‌هایی را موظف کرده که استقبال از تمام حجاج کشورهای حاضر را صورت دهند.

دلپاک گفت: کهنسال‌ترین زائر حج سال ۱۴۰۲ از شهرستان شاهرود با ۸۸ سال سن و جوان‌ترین زائر استان از شهرستان گرمسار با ۱۴ سال سن در کاروان‌های استان جذب شده‌اند.

اعزام ٣ هزار و ۷۵ نفر از یزد به مناسک حج

امسال ۳۰۷۵ یزدی حاجی می شوند/دختر ١٣ ساله کم سن ترین زائر یزدی

علی اشرف مدیر حج و زیارت استان یزد اظهار داشت: امسال ۳ هزار و ۷۵ زائر در قالب ۲۰ کاروان از استان یزد به حج اعزام می‌شوند که این تعداد زائر در قالب ۱۴ پرواز از ۳ تا ۷ خردادماه به مدینه اعزام می‌شوند.

وی عنوان کرد: زائران حج امسال متشکل از یک هزار و ۷۰۴ زن و یک هزار و ۵۲۷ مرد هستند که کم سن‌ترین زائر ۱۳ ساله و پیرترین زائر یزدی حج امسال ۸۸ ساله است.

اشرف افزود: ۲۰ مدیر کاروان، ۲۰ معاون کاروان، ۲۰ روحانی کاروان و ۲۰ خدمه ازجمله عوامل کاروان‌های اعزامی حج از استان یزد هستند.

وی عنوان کرد: چهارشنبه سوم خردادماه ساعت ۱۰.۳۰ اولین پرواز حجاج یزدی با حضور مسئولان و خادمان امام رضا (ع) انجام می‌گیرد.

مدیرکل حج و زیارت استان یزد بیان کرد: ۸۰ نفر از جانبازان کشور در قالب یک کاروان ویژه به حج اعزام خواهند شد که این اعزام بر عهده حج و زیارت یزد است.

وی افزود: متغیر بودن هزینه کاروان‌ها به مسکن بستگی دارد؛ کمترین هزینه کاروان ۱۱۴ میلیون تومان و بیشترین هزینه حج ۱۳۹ میلیون تومان است.

اعزام ۴۲۰۰ زائر مازندرانی در قالب ۳۰ کاروان به حج

۴۲۰۰ زائر مازندران در قالب ۳۰ کاروان روانه سفر حج می شوند

عباس اسمعیلی مدیر حج و زیارت استان مازندران تعداد زائران حج تمتع امسال این استان را بیش از چهار هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد افراد شامل زائران و عوامل اجرایی کاروان‌های حج مازندران هستند که به این سفر معنوی اعزام می‌شوند.

وی تعداد کاروان‌های حج تمتع امسال مازندران را ۳۰ کاروان اعلام کرد و ادامه داد: این تعداد زائر مازندرانی تا هشتم خرداد ماه از طریق فرودگاه شهدای ساری به عربستان اعزام می‌شوند.

مدیر حج و زیارت مازندران از افزایش ۳۰۰ درصدی تعداد زائران حج تمتع امسال در مازندران به عنوان ویژگی این سفر اشاره کرد و گفت: پارسال یک هزار و ۵۰۰ نفر از مازندران به این سفر رفتند و امسال با این رشد تعداد بیشتری به عربستان اعزام می‌شوند.

اسمعیلی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد زائران مازندرانی سالمند و بیش از ۶۵ سال سن دارند، افزود: حتی در برخی از کاروان‌های این استان افرادی با سن بالای ۸۰ سال، قرار است به حج تمتع اعزام شوند.

متن کامل را اینجا بخوانید.

اعزام ۳۸۳۰ زائر خوزستانی در قالب ۲۸ کاروان به سرزمین وحی

محمد امین یاقوت مدیر حج و زیارت استان خوزستان اظهار کرد: در حج امسال سه هزار و ۸۳۰ زائر خوزستانی در قالب ۲۸ کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

مدیر حج و زیارت خوزستان افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده هر کاروان ۱۰ دوره آموزشی در موضوعات حج از جمله مناسک و احکام و مسائل اجرایی برای زائران سرزمین وحی برپا می‌کنند.

وی ادامه داد: نخستین پرواز زائران خوزستانی که همگی مدینه قبل هستند از بیست و یکم خرداد ماه از طریق فرودگاه بین المللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی اهواز انجام می‌شود.

مدیر حج و زیارت خوزستان بیان کرد: در حج امسال ۱۲۰ نفر از عوامل اجرایی از جمله مدیران، روحانیون و خدمه در امر خدمت رسانی به زائران سرزمین وحی خدمت رسانی می‌کنند.

 


نوشته شده در   دوشنبه 8 خرداد 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode