ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 اسفند 1401     |     کد : 200484

در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ایجاد شبکه‌های تواصی؛ راهکار اسلام برای اشاعه نیکی در جامعه

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: یکی از پویایی‌های مکتب اسلام همین است که ما را به ایجاد شبکه‌های تواصی امر می‌کند؛

 مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: یکی از پویایی‌های مکتب اسلام همین است که ما را به ایجاد شبکه‌های تواصی امر می‌کند؛ اینکه یک نفر به تنهایی خوب باشد، کافی نیست، بلکه باید دیگری را نیز به نیکی توصیه کند تا تأثیر خوبی و کار نیک در جامعه عیان شود.

حجت‌الاسلام محمد بیرانوند، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: وقتی آموزه‌های دینی در آیات قرآن، سیره اهل بیت(ع) و روایات را بررسی می‌کنیم‌، دو بخش در آن می‌یابیم؛ یکی نوع نگاه، جهان‌بینی و شناخت و معرفت و دیگری، رفتار و آداب است.

وی افزود: در قرآن بعد از عبارت «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»، از عمل صالح صحبت شده است، یعنی ایمان باید به عمل صالح برسد و ثمره این معرفت و شناخت باید تغییر در رفتار، سبک زندگی و شیوه سلوک انسان باشد. نیکوکاری نیز یکی از جلوه‌های مهم این نگاه است؛ کسی که خدا و صفات او را بشناسد، می‌داند که خداوند از روی رحمت، جهان و مخلوقات را خلق کرده است. پس ما هم باید صاحب رحمت باشیم. خداوند رحمان، رحیم و محسن است، پس ما هم باید متخلق به همین صفات و نیکوکار باشیم. بنابراین، یکی از دلایل اصلی نیکوکاری، خلیفة‌اللهی انسان و متخلق بودن به صفات خداوند است.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به شرایط ذکر شده برای نیکوکاری گفت: یکی از شرایط عمل نیک این است که از روی عقیده و اعتقاد صحیح انجام شود؛ کسی که خدا را قبول نداشته باشد، حتی اگر همه برهنگان عالم را بپوشاند و همه گرسنگان را سیر کند، وقتی از نظر او خدایی وجود ندارد، پس کسی هم به او ثوابی نخواهد داد. بنابراین، برای کسی که اعتقاد به توحید و وجود خدا ندارد، کار نیک نیز بهره‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کیفیت عمل صالح نیز اهمیت دارد. در واقع، عمل باید صلاحیت تقدیم کردن به درگاه خدا را داشته باشد. لذا، در قرآن هم ذکر شده است که اعمال خود را با منت، آزار و اذیت، تظاهر و ریا باطل نکنید.

بیرانوند با بیان اینکه یکی از موضوعات مؤثر در فرهنگ دینی، ایجاد شبکه‌های تواصی به حق، صبر و اعمال مؤمنانه است، گفت: یکی از پویایی‌های مکتب اسلام همین است که ما را به ایجاد شبکه‌های تواصی امر می‌کند؛ اینکه یک نفر به تنهایی خوب باشد، کافی نیست، بلکه باید دیگری را نیز به نیکی توصیه کند تا تأثیر خوبی و کار نیک در جامعه عیان شود.

وی تصریح کرد: هر زمان که این رویکرد را در پیش گرفتیم، شاهد ثمرات و برکات بسیار آن در جامعه بودیم؛ از جمله در دفاع مقدس، بسیج به‌عنوان شبکه‌ دفاع مردمی ایجاد شد و تا امروز نیز منشأ خیرات بسیاری بوده است. مدافعان حرم در سال‌های اخیر، شبکه‌ای از دفاع از مظلومان ایجاد کردند و در سیل اخیر، این شبکه‌های تواصی باعث حل بسیاری از مشکلات شد. بنابراین، یکی از بهترین نگاه‌ها در دین ما، تواصی به حق و خدمت مؤمنانه است که این شبکه‌های تواصی در زمینه احسان و نیکوکاری اهمیت بسیاری دارند.

پریسا عابدی


نوشته شده در   دوشنبه 15 اسفند 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode