ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 اسفند 1401     |     کد : 200443

توسط انتشارات امیرکبیر؛

«اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» به چاپ هفتادوهشتم رسید

کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته علی شریعتمداری توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفتادوهشت رسید.

کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته علی شریعتمداری توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفتادوهشت رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته علی شریعتمداری به‌تازگی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفتادوهشت رسیده است. چاپ اول این‌کتاب سال ۱۳۶۴ به بازار عرضه شد و سال ۶۹ به چاپ چهارم رسید. حالا در زمستان ۱۴۰۱ چاپ هفتاد و هشتم این‌کتاب عرضه شده است.

نویسنده این‌کتاب معتقد است مفاهیم و نظریات تربیتی را می‌توان از تعالیم دینی و زندگی پیشوایان معصوم و همچنین از تحقیقات روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و نظرات مربیان معروف استخراج کرد. فلسفه تعلیم و تربیت هم پایه و اساس، ارکان، ماهیت، هدف، روش و محتوای آن‌چه را که تربیت خوانده می‌شود، روشن می‌کند.

شریعتمداری می‌گوید در فلسفه تعلیم و تربیت، مکتب‌های فلسفی یا اجتماعی و آرای تربیتی آن‌ها نیز مورد بحث قرار می‌گیرد. او نیز در این‌کتاب، پاره‌ای از مکتب‌های فلسفی را به اختصار مورد بحث و بررسی قرار داده و نظریات تربیتی آن‌ها را ذکر کرده است. او کنار این‌مکاتب، فلسفه تربیتی اسلامی را هم به‌طور مختصر ذکر کرده است.

کتاب پیش‌رو ۱۳ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «اصول تعلیم و تربیت از نظر نگارنده»، «اصول از نظر دیوئی»، «مفهوم فلسفه»، «تعلیم و تربیت»، «فلسفه تعلیم و تربیت»، «مسائل اساسی فلسفه تعلیم و تربیت»، «ایدئالیسم و تعلیم و تربیت»، «رئالیسم و تعلیم و تربیت»، «پراگماتیسم و تعلیم و تربیت»، «اگیستانسیالیسزم و تعلیم و تربیت»، «فلسفه تحلیلی و تعلیم و تربیت»، «فلسفه تربیتی اسلام» و «فلسفه مادی دیالکتیکی و تعلیم و تربیت».

پس از این‌فصول هم «کتابنامه» و «واژه‌های فلسفی و تربیتی» درج شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

بنابراین ذهن فقط می‌تواند امور موجود در خود را با هم مقایسه کند، نه تصورات ذهنی را با امور خارجی. نظریه دیگر را پدیده‌شناسان ابراز داشته‌اند. به نظر این‌دسته هرگاه یک تصور ذهنی با دیگر تصورات هماهنگ نباشد، یا آنچه یک فرد در ذهن دارد با آنچه دیگران در ذهن دارند مطابقت نکند در این‌صورت خطای ادراک حسی رخ می‌دهد. با این‌نظر نیز نمی‌توان ملاکی مشخص برای تمیز خطا در ادراک حسی به دست آورد. گاهی عده‌ای در تحت تاثیر شرایط اجتماعی یا تقلید از یکدیگر وجود امری را که در خارج نیست، مسلم فرض کنند. علاوه بر این خصوصیات مشترک ذهن نیز در توافق آن‌ها تاثیر دارد.

آرمسترانگ معتقد است که عقیده غلط موجود در ذهن فرد سبب خطای وی می‌شود. لاک، طرفدار مذهب حمسی است. به نظر او ذهن، مانند لوح یا کاغذ سفیدی است و از طریق حواس با دنیای خارج ارتباط پیدا می‌کند و به‌تدریج آنچه را که در خارج وجود دارد به صورت تصورات ساده می‌پذیرد. در این‌جریان ذهن هیچ فعالیتی از خود نشان نمی‌دهد و به اصطلاح حالت پذیرندگی دارد.

چاپ هفتادوهشتم این‌کتاب با ۲۶۸ صفحه، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان عرضه شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 10 اسفند 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode