ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 دي 1401     |     کد : 200118

در مراسم رونمایی از دوره ۷جلدی «انوارالمواهب فی شرح المکاسب» مطرح شد؛

شیخ انصاری مشعل‌دار تحول در عرصه اجتهاد و مباحث فقهی بود

استاد حوزه علمیه گفت: شیخ انصاری مشعل‌دار بزرگ مباحث فقهی و اصولی در عصر حاضر هستند و با تألیفات بسیار ارزنده‌ای که دارند، تحول عظیمی را در عالم اجتهاد و مباحث فقهی و اصولی ایجاد کردند.

استاد حوزه علمیه گفت: شیخ انصاری مشعل‌دار بزرگ مباحث فقهی و اصولی در عصر حاضر هستند و با تألیفات بسیار ارزنده‌ای که دارند، تحول عظیمی را در عالم اجتهاد و مباحث فقهی و اصولی ایجاد کردند.
آیت‌الله محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیهبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه و نویسنده دوره ۷جلدی «انوارالمواهب فی شرح المکاسب» در جلسه رونمایی از این کتاب که روز گذشته ۲۳ دی‌ماه در مؤسسه علمی فرهنگی اندیشه اسلامی معاصر برگزار شد، با تبریک ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) بیان کرد: کتاب مکاسب کتابی درسی است که نظرات مختلفی در رابطه با آن وجود دارد، برخی معتقدند کتاب مکاسب کتاب مجتهدپرور است و روش اجتهاد را به فضلا و مجتهدین یاد می‌دهد، این کتاب راه تحلیل مسائل را عملاً به انسان می‌آموزد.

وی گفت: این کتاب از نظر طرح موضوعات فقهی شاید نواقصی داشته باشد، زیرا در آن زمان اصلاً این مسائل موضوعیت نداشته‌اند و یا تبدل موضوع شده و بحث‌های جدیدتری به وجود آمده است؛ اما از حیث ان قلت و قلت‌های فقهی و ورود به مباحث فقهی کتاب بی‌نظیری است.

غرویان ادامه داد: ما کتاب مکاسب را ترجمه و نیز شرح کوتاهی در جاهایی که صرف ترجمه متن مطلب را افاده نمی‌کرده اضافه کردیم تا برای طلاب و فضلا و اساتید و هم‌چنین دانشجویان استفاده شود؛ شیخ انصاری با کتابهایشان بر گردن ما حق دارند و امیدورایم روح ایشان از ما راضی باشند.

در ادامه آیت‌الله حسن صافی گلپایگانی، استاد حوزه علمیه نیز با تبریک میلاد مبارک ام‌ابیها(س) بیان کرد: شیخ انصاری مشعل‌دار بزرگ مباحث فقهی و اصولی در عصر حاضر هستند و با تألیفات بسیار ارزنده‌ای که دارند، تحول عظیمی را در عالم اجتهاد و مباحث فقهی و اصولی ایجاد کردند و به نظر بنده حتماً از عالم غیب به ایشان عنایت شده بود.

وی گفت: با توجه به متون موجود بیش از ۳۰۰ نفر از علمای بزرگ علی‌رغم  شرایط سخت اقتصادی آن زمان طلاب، در نجف اشرف در درس شیخ انصاری حاضر می‌شدند که از آن جمله می‌توان به میرزای شیرازی، میرزای رشتی، میرزا ابولقاسم کلانتر و میرزا حسن آشتیانی اشاره کرد؛ هم‌چنین نزدیک به ۲۰۰ نفر از فضلای بزرگ بر تألیفات شیخ شرح نوشتند و هنوز هم شرح‌نویسی بر تألیفات ایشان ادامه دارد، از جمله یکی از شروح بر رسائل از مرحوم آیت‌الله ملا محمدجواد صافی است.

شیخ انصاری مشعل‌دار بزرگ مباحث فقهی و اصولی در عصر حاضر است

صافی گلپایگانی اظهار کرد: قبل از مرحوم شیخ انصاری، مرحوم وحید بهبهانی در فقه و اصول صاحب سبک و مکتب بود و قبل از آن هم محقق حلی و علامه حلی بودند که با آمدن شیخ انصاری وضعیت و ساختار نظام فقهی و اصولی به هم خورد و ساختار جدیدی را پیدا کرد. بسیاری از مطالبی که شیخ آوردند تا آن زمان از آن‌ها صحبت نشده بود، ایشان ابداعات جدیدی داشتند، مثلاً مبحث حکومت و سلوکیه را این بزرگوار آوردند.

استاد حوزه علمیه گفت: قبل از ایشان به فقه عبادی بیش‌تر توجه می‌شد، اما فقه معاملی را که ایشان آوردند، نوعی ابداع قاعده و نوآوری است و می‌توانیم بسیاری از این مسائل را با این کتاب مکاسب حل کنیم.

وی با تأکید بر جهات معنوی شیخ انصاری گفت: زهد ایشان بسیار برجسته بوده. یکی از نوادگان ایشان مرحوم آیت‌الله سبط الشیخ انصاری برای این بزرگوار کرامات زیادی نوشته‌اند. هم‌چنین در عبادت با وجود مشغولیات فراوان برجسته بودند و زیارت عاشورا و نماز جعفر طیار ایشان هیچ روزی ترک نمی‌شد.

صافی گلپایگانی با اشاره به جدیت ایشان در درس، افزود: شیخ انصاری مدام به شهرهای مختلف سفر کردند تا در محضر اساتید مختلف درس بگیرند، ایشان همواره پرهیز از ریاست داشتند و وقتی که مرحوم صاحب جواهر از دنیا رفتند، مردم به ایشان مراجعه کردند؛ هم‌چنین به والدین خود و سادات بسیار احترام می‌گذاشتند. به علاوه هر شب جمعه مجلس روضه داشتند و در کمال فروتنی در این مجالس شرکت می‌کردند لذا باید توجه داشت یکی از عوامل مهم موفقیت توسل به اهل بیت(ع) است.

وی گفت: درباره تشرف ایشان به محضر حضرت ولی عصر(ع) هم مسائل عجیبی نوشته‌اند که بسیار مهم است و الحمدالله حوزه‌های علمیه از وجود شریف ایشان هم‌چنان بهره می‌برند.

وی در پایان بیان کرد: شرح‌های زیادی بر کتاب شریف مکاسب نوشته شده و این کتاب شرح مکاسب از آیت‌الله غرویان، استاد سخت‌کوش و پرتلاش حوزه علمیه، بسیار باارزش است، آیت‌الله غرویان دقیقاً درس خواندند و عمیقاً در مسائل علمی فقهی و اصولی وارد شدند و مطالب را برای طلاب و فضلا و دانشگاهیان خوب جمع آوری و بیان کردند و امیدواریم که بیش از پیش از آثار و خدمات ارزنده ایشان به حوزه‌های علمیه استفاده بکنیم.


نوشته شده در   يکشنبه 25 دي 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode