ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 16 دي 1401     |     کد : 200044

معرفی برخی از منابع سال ۱۴۰۱ درباره شهید سلیمانی/

ایستاده بر افق؛ کنکاشی در رفتار مدیریتی سردار شهید قاسم سلیمانی

سیره مدیریتی شهید سلیمانی که نشات گرفته از شخصیت اخلاقی، معنوی و روحی ایشان و اطاعت بی چون و چرایش از مقام عظمای ولایت بود، جبهه مقاومت و ضداستکباری را به وحدت و وفاق رساند.

سیره مدیریتی شهید سلیمانی که نشات گرفته از شخصیت اخلاقی، معنوی و روحی ایشان و اطاعت بی چون و چرایش از مقام عظمای ولایت بود، جبهه مقاومت و ضداستکباری را به وحدت و وفاق رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، تا پیش از شهادت سردار سرافراز اسلام و فرمانده مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی، تعداد کتاب‌های منتشر شده درباره او اندک بود و این مسئله شاید به دلیل اخلاق اجتماعی و تاملات عرفانی شخص ایشان بازگردد. همچنین در دوران حیات و فعالیت سردار سلیمانی نیز شاید به دلیل برخی مسائل امنیتی تحلیل درست و دقیقی از عمق اهداف استراتژیک ایران و علت حضور سردار و نیروهایش در سوریه و عراق از سوی تحلیل گران سیاسی و امنیتی به مردم ارائه نشد.

اما پس از رخداد و جنایت ترور و شهادت این فرمانده مجاهد، دیگر ضرورت معرفی سیره و مکتب او و البته روایت مجاهدت‌هایش برای همگان اعم از ایرانیان و غیرایرانیان وجود داشت و باید خدمات این سرباز ولایت به بشریت – و نه فقط ایرانیان و یا مسلمانان – شرح داده می‌شد. به همین دلیل هم از آن تاریخ شوم تاکنون منابع و پژوهش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف با محوریت شخصیت سردار سلیمانی منتشر شد و در دسترس همگان قرار گرفت. برخی از این منابع پرمخاطب بودند و برخی دیگر نتوانستند جایگاهی در بازار نشر ایران و رسانه‌ها پیدا کنند. به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی سرویس فرهنگ و ادب در یک پرونده کوتاه به معرفی تعدادی از منابع خوب و مفید منتشر شده درباره سردار در سال ۱۴۰۱ می‌پردازد. مهم‌ترین دلیل برای انتخاب این منابع، عدم توجه کافی رسانه‌ای به آنها بوده است.

معرفی نخستین کتاب را در ادامه بخوانید:

کتاب «ایستاده بر افق: کنکاشی در رفتار مدیریتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» نوشته محمدرضا سلطانی در بهار امسال با شمارگان هزار نسخه، ۲۶۴ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری قدرولایت منتشر شد.

کتاب شامل سه فصل به ترتیب با این عناوین است: «رفتار فردی»، «رفتار گروهی» و «رفتار سازمانی». نویسنده در فصل نخست ذیل سرفصل‌های شخصیت، انگیزش، صداقت در گفتار و عمل، خلاقیت و توان استفاده از ظرفیت‌ها؛ و شوق خدمت به ویژگی‌های شخصیتی، حرکات خلاقانه در زمینه شکستن بن‌بست‌ها و قدرت انگیزه بخشی و سازمانی سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و نگاه ویژه این شهید سرافراز به مسئله مسئولیت و در ادامه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

نویسنده در فصل دوم نیز ذیل سرفصل‌های «روابط صمیمی و برادرانه»، «اعتماد گروهی»، «تفویض اختیار و مدیریت مشارکتی»، «تسهیم دانش و تجربیات»، «توانمندسازی تیم‌ها و گروه‌های کاری» و «مدیریت تعارض و رفع اختلافات» به رفتار برادرانه و مردمی سردار و اعتمادآفرینی و تاکید به وفای عهد از سوی ایشان پرداخته و در ادامه تلاش‌های سردار در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی و راهکارهایش برای انتقال تجربیات نظامی به نسل جدید و چگونگی حل تعارضات و ایجاد وحدت میان نیروها در اندیشه ایشان پرداخته است.

اما در فصل سوم که مفصل‌ترین بخش کتاب است نویسنده این سرفصل‌ها و مباحث را مورد توجه قرار داده: «سبک مدیریت و رهبری شهید سلیمانی»، «ایجاد هماهنگی و انسجام در سیره شهید سلیمانی»، «عمل به انعطاف و رفتار عادلانه شهید سلیمانی»، «کارآمدی و تحول آفرینی در سیره شهید سلیمانی»، «مسئولیت پذیری و پاسخگویی شهید سلیمانی»، «ارتباطات و تعاملات سازنده شهید سلیمانی»، «اهتمام شهید سلیمانی به فرهنگ ارزش‌های دینی»، «متحول شدن ادبیات رفتار سیاسی در مدیریت شهید سلیمانی» و «رفتار شهروندی و مسئولیت اجتماعی در سیره سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی».

سیره مدیریتی شهید سلیمانی که نشات گرفته از شخصیت اخلاقی، معنوی و روحی ایشان و اطاعت بی چون و چرایش از مقام عظمای ولایت بود، هم جبهه مقاومت و ضداستکباری را به وحدت و وفاق رساند و موفق به حفظ یکپارچگی کشورهای عراق و سوریه و امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران شد و هم توانست جبهه دشمنان اسلام ناب و تروریست‌های تکفیری خشن و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های غربی را به شکست بنشاند.

در سیره مدیریتی شهید سلیمانی بجز حضور در خط مقدم جبهه نبرد توجه به مسائل حوزه جنگ نرم هم در دستور کار قرار داشت و به همین دلیل نیز نظام استکبار جهانی که به رهبری آمریکا و با عنوان فریبکارانه ائتلاف ضدداعش به منطقه وارد شده بود، رسوا شد. کار درخشان سردار و نیروهایش که پیروزی جبهه مقاومت را به همراه داشت، قطعا از یک روش مدیریتی خاص می‌آید که باید به عنوان درسی از مکتب شهید سلیمانی برای همگان شرح شود. نویسنده و پژوهشگر این کتاب توانسته با متدهای علمی و با زبانی ساده به شرح این سیره مدیریتی بپردازد.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 16 دي 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode