ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 خرداد 1390     |     کد : 19984

فرار ارتش اسرائيل از جنوب لبنان

11 سال پيش در روز 23 مه سال 2000 ميلادي ارتش اسرائيل تحت فشار فزاينده مبارزان جنبش مقاومت حزب الله ناگزير شد پس از 22 سال اشغالگري از جنوب لبنان عقب نشيني و بهع طور خفت باري فرار كند.

 
جام جم آنلاين: 11 سال پيش در روز 23 مه سال 2000 ميلادي ارتش اسرائيل تحت فشار فزاينده مبارزان جنبش مقاومت حزب الله ناگزير شد پس از 22 سال اشغالگري از جنوب لبنان عقب نشيني و بهع طور خفت باري فرار كند.
اشغال جنوب لبنان توسط اسرائيلي ها به عمليات ليتاني در ماه مارس 1978 ميلادي بازمي گشت.

در آن زمان 25000 سرباز اسرائيلي تا دندان مسلح به خاك لبنان يورش برده و پايگاه هاي مبارزان فلسطيني در لبنان را تخريب كردند ، سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه 425 از اسرائيل خواست هر چه زودتر خاك لبنان را تخليه كند و يك نيروي پاسدار صلح را در خاك لبنان مستقر كرد.

اسرائيل بار ديگر در سال 1982 ميلادي به لبنان حمله كرد و اين كشور را اشغال نمود ، اما به دليل مقاومت گروه هاي شيعه و جنبش مقاومت حزب الله ناگزير شد از خاك لبنان عقب نشيني كند.

اما نيروهاي اسرائيلي منطقه اي به وسعت 850 كيلومترمربع از جنوب لبنان را به عنوان منطقه امنيتي در اشغال خود نگه داشتند و براي حفاظت از اين منطقه يك ارتش دست نشانده و مزدور موسوم به ارتش جنوب لبنان را ايجاد كردند.اما در جريان سالها ، فشار مبارزان حزب الله بيشتر و بيشتر شد و اسرائيل ناگزير بود بهاي سنگيني را براي اشغال جنوب لبنان بپردازد.

پس از انتخاب اهود باراك به نخست وزيري اسرائيل ، او درك كرد به دليل فشار فزاينده مبارزان حزب الله شرايط ديگر براي نيروهاي اسرائيلي در جنوب لبنان غيرقابل تحمل شده است ، بنا بر اين دستور عقب نشيني اجباري ارتش اسرائيل از جنوب لبنان را صادر كرد.

به اين ترتيب ، در روز 23 مه سال 2000 ميلادي ارتش اسرائيل پس از 22 سال اشغالگري ناگزير شد به دليل فشار فزاينده مبارزان حزب الله از جنوب لبنان با خفت عقب نشيني كند.

ارتش دست نشانده جنوب لبنان منحل شد و اغلب افراد آن به خاك اسرائيل گريختند.

مبارزان حزب الله پس از سالها مبارزه موفق شدند نيروهاي تا دندان مسلح اسرائيلي را از جنوب لبنان بيرون برانند.


نوشته شده در   دوشنبه 2 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode