ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 خرداد 1390     |     کد : 19900

بي كفايتي اوباما باعث كاهش نفوذ اين كشور در آمريكاي لاتين شده است

يك انديشكده آمريكايي با اشاره به ضعف آمريكا در مناسبات آمريكاي لاتين از كاهش روزافزون نفوذ اين كشور در اين قاره خبر داد.

 يك انديشكده آمريكايي با اشاره به ضعف آمريكا در مناسبات آمريكاي لاتين از كاهش روزافزون نفوذ اين كشور در اين قاره خبر داد.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي ‌و جنگ نرم خبرگزاري فارس، انديشكده "امريكن انترپرايز " به قلم "راجر نوريگا " نوشت: با رفتن قريب الوقوع "آرتورو والنزولا " معاون وزير خارجه در نيمكره غربي، "هيلاري كلينتون " اين فرصت را پيدا مي‌كند تا نيرويي خلاق تري را براي بازنگري فوري چالش هاي روزافزون منافع اين كشور در قاره آمريكا، وارد دستگاه ديپلماسي كند.

سياست تلاش براي ناديده گرفتن خطر چپ‌گرايان طرفدار هوگو چاوز در ونزوئلا باعث شده اينگونه تصور شود كه آمريكا نسبت به حقايق آشكاري كه اين رژيم با ايران، تروريست‌هاي خاورميانه و قاچاقچيان مواد مخدر دارد، بي تفاوت است. نويسنده اين مقاله در ادامه به ذكر چند مورد از وقايعي كه نشان از كاهش نفوذ آمريكا در قاره آمريكا دارد پرداخته است:

- چين به دليل بي‌ارادگي آمريكا براي عبور از خط قرمز‌ها در فروش اسلحه به حكومت چاوز و انعقاد قرارداد اكتشاف اورانيوم در ونزوئلا براي ايران جسور شده است.

- اين موضوع ناديده گرفته شده كه چين به عنوان مشتري نفت ونزوئلا جايگزين آمريكا مي‌شود به صورتي كه از صادرات نفت ونزوئلا به آمريكا از روزانه 2 ميليون بشكه در روز طي ده سال گذشته به كمتر از روزي 1 ميليون بشكه در روز رسيده است ونزوئلا به آمريكا صادر مي‌كند در حالي كه صادرات نفت ونزوئلا به چين افزايش چشم گيري داشته است.

- رئيس جمهور مكزيك " فليپه كالدرون " در بازديدي از واشنگتن مجبور شده بود با اوباما ديدار كند و گفته بود كمك هاي آمريكا براي مبارزه با موادمخدر كم شده و دخالت سفير آمريكا راهبرد "كالدرون " به منظور همكاري ‌نيروهاي امنيتي مكزيكي را دچار مشكل كرده است.

- با گذشت دو سال از زلزله وحشتناك هائيتي، كمك ها براي بازسازي اين جزيره به تدريج در حال متوقف شدن است.

- "سازمان دولتهاي آمريكا " دچار اختلال شده و قادر به واكنش نسبت به قدرت طلبان چاوز در اكوادر، بوليوي، نيكاراگوئه و آرژانتين نيست.

- دو توافق تجاري (با كلمبيا و پاناما) توسط جمهوري خواهان شروع شده اما آينده اي مبهم را در پيش خواهد داشت مگر اينكه رييس جمهور اوباما براي جمع آوري آراي دموكراتيك آماده شود.

اوباما ديگر نمي تواند در مورد مشكلات سياسي آمريكاي لاتين قضاوت كند و احتمال دارد وزارت خارجه فردي را براي خدمات خارجي روي كار بياورد تا از كاهش نفوذ آمريكا در منطقه جلوگيري كند.

* نامزد احتمالي براي سمت معاون وزير خارجه در نيمكره غربي

يك نامزد احتمالي براي اين سمت، يكي از نمايندگان با سابقه در كنگره آمريكا "ويليام براونفيلد " است كسي كه در بين مردم آمريكاي لاتين به عنوان يك فرد ديوان سالار با نفوذ و شجاع مشهور است. "براونفيلد " مورد حمايت هيلاري كلينتون نيز قرار گرفته است كسي كه وي را به عنوان مامور برجسته مبارزه با موادمخدر و ناظر اجراي قانون منصوب كرد.


نوشته شده در   يکشنبه 1 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode