ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 ارديبهشت 1390     |     کد : 19769

جلوگيري از انقراض گرگ‌هاي خاكستري

دولتمردان ايالات متحده روز چهارشنبه 4 مي به طور رسمي اعلام كردند كه حدود 1300 قلاده گرگ خاكستري در بخش‌هايي از كوه راكي از فهرست انقراض خارج شدند و به موضوعي كه سال‌ها محل كشمكش گروه‌هاي مختلف بود، پايان دادند.

جام جم آنلاين: دولتمردان ايالات متحده روز چهارشنبه 4 مي به طور رسمي اعلام كردند كه حدود 1300 قلاده گرگ خاكستري در بخش‌هايي از كوه راكي از فهرست انقراض خارج شدند و به موضوعي كه سال‌ها محل كشمكش گروه‌هاي مختلف بود، پايان دادند.

همچنين مسوولان ذي‌ربط در تلاش هستند تا بيش از چند هزار گرگ ديگر را كه در بخش‌هاي غربي درياچه‌هاي بزرگ ساكن هستند، از فهرست حيوانات در معرض خطر خارج كنند؛ چرا كه اين گروه هم با تمهيدات انجام شده به سطح سلامت رسيده‌اند.

قانون نهايي مربوط به اين گروه از جانوران به دنبال دستور كنگره آمريكا در ماه گذشته صادر شده است و تبعيت از آن به اين معناست كه ايالات ديگر بايد گروه‌هاي مختلف حيوانات و محل زيست آنها را مديريت كنند. همچنين شكار در مناطقي مثل آيداهو، مونتانا، بخش‌هايي از يوتا، ارگون و واشنگتن مي‌تواند از سر گرفته شود.

البته گرگ‌هاي خاكستري ساكن در «ويومينگ» همچنان تحت حمايت دولت فدرال قرار دارند تا زماني كه برنامه حفاظتي و مديريتي مناسبي از سوي مسوولان اين ايالت به مراجع ذي‌ربط ارائه شود.

بازيابي و نجات گرگ‌هاي خاكستري در ايالات متحده حكايتي سراسر موفقيت‌آميز در مورد گونه‌هاي در معرض خطر حيات وحش است. از منظر بيولوژيكي گرگ‌هاي خاكستري بازيابي شده‌اند و اكنون زمان آن فرا رسيده كه مديريت آنها به ايالت‌ها واگذار شود كه آماده مراقبت كردن و تضمين سلامت درازمدت‌ آنها هستند.

موضوع گرگ‌هاي خاكستري يك نبرد قانوني و سياسي طولاني بود كه به سال 2008 باز مي‌گردد؛ زماني كه اداره حيات وحش قصد داشت گرگ‌هاي خاكستري را از فهرست گونه‌هاي در معرض خطر خارج كند.

ماه قبل ضميمه‌اي به بودجه جنجالي مربوط به اين امر الحاق شد و براي اولين بار كنگره درگير خارج كردن يك حيوان از فهرست گونه‌هاي در معرض خطر شد.

با تاييد اين بودجه، طرفداران محيط زيست پس از سال‌ها كشمكش براي نگهداشتن گرگ‌هاي خاكستري در فهرست حيوانات در معرض خطر، بايد شكست را بپذيرند. سال 1974 گرگ‌هاي خاكستري تقريبا در سرزمين‌هاي ايالات متحده ناپديد شدند.

در سال 1995 تعداد 66 قلاده گرگ از كانادا در آيداهو و پارك ملي «يلواستون» رها شدند به اميد اين كه تعدادشان چند برابر شود. حفاظت از آنها به گونه‌اي بود كه توانستند جمعيتشان در تمام نواحي كوه‌هاي راكي را به 1651 قلاده برسانند. افرادي كه مخالف خروج گرگ‌ها از فهرست انقراض هستند، معتقدند اين جمعيت چون به لحاظ ژنتيك از منبع و اصل خود جدا و منزوي شده‌ است بايد زمان بيشتري براي رشد جمعيت داشته باشد، اما گله‌داران و دامداران معتقدند كه رشد جمعيت گرگ‌ها آفتي براي احشام بوده و حتي مي‌تواند تهديدي براي خود انسان هم باشد.

Scienceblog
مترجم: آتنا حسن‌آبادي





نوشته شده در   پنجشنبه 29 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode