ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390     |     کد : 19680

جداسازي ژن تنظيم رنگ قرمز در سيب سرخ ايراني

پژوهشگر زيست فناوري دانشگاه تربيت مدرس به دليل کاربرد وسيع رنگدانه‌هاي طبيعي در جلوگيري از بيماريهاي قلبي، سرطان و ديابت همچنين کاربرد در صنايع غذايي، طي تحقيقي به جداسازي و بررسي ژن تنظيم کننده رنگ قرمز (MYB) در ميوه سيب گوشت قرمز ايراني پرداخت.

 
جام جم آنلاين: پژوهشگر زيست فناوري دانشگاه تربيت مدرس به دليل کاربرد وسيع رنگدانه‌هاي طبيعي در جلوگيري از بيماريهاي قلبي، سرطان و ديابت همچنين کاربرد در صنايع غذايي، طي تحقيقي به جداسازي و بررسي ژن تنظيم کننده رنگ قرمز (MYB) در ميوه سيب گوشت قرمز ايراني پرداخت.
به گزارش ايسنا، آنتوسيانين‌ها رنگدانه‌هاي طبيعي هستند كه به عنوان يك تركيب ثانويه سبب ايجاد تنوع رنگي در طيف وسيعي از گياهان مي‌شوند.

ابراهيم محمودي با اشاره به نقش موثر آنتوسيانين‌ها در پيشگيري از برخي بيماري هاي سخت و مزمن اشاره کرد و گفت: آنتوسيانين نقش موثري در جلوگيري از بيماريهاي قلبي، سرطان و ديابت دارد و به همراه کاروتنوئيدها به عنوان رنگ دهنده در صنايع غذايي استفاده شده است.

وي افزود: مسير بيوسنتز آنتوسيانين توسط خانواده ژني MYB کنترل مي شود.

MYBها عوامل رونويسى (TF) هستند که در تنظيم مسير متابوليت هاي ثانويه در گياهان نقش دارند.

در اين پژوهش، ضمن جداسازي و تعيين الگوي بيان يک ژن(MYB (MdMYB10b از سيب Malus ×domestica cv B.9، بررسي ناحيه بالادست آن در تعدادي از ژنوتيپ هاي گوشت قرمز بومي و مقايسه آن با ارقام گوشت سفيد صورت گرفت.

به گفته محقق، تکثير ناحيه پيش‌برنده به کمک واکنشPCR و سپس تعيين توالي محصولات در برخي از ژنوتيپ ها نشان داد که يک توالي تکراري در اين ناحيه وجود دارد. اين توالي در ژنوتيپ‌هاي گوشت قرمز حاوي واحدهاي تکرارشونده پنج تايي است. در حالي که در هيچ يک از ارقام گوشت سفيد اين واحدها مشاهده نشد. به عبارت ديگر وجود واحدهاي تکراري با صفت قرمزي گوشت ميوه همبستگي نشان مي دهد.

با استفاده از واکنش RT-PCR الگوي بياني ژن MdMYB10b بررسي شد. اين ژن در بافت هاي برگ، بذر، پوست و گوشت ميوه ژنوتيپ گوشت قرمز بيان مي شود.

محمودي خاطر نشان کرد: در اين تحقيق همچنين با بررسي و مقايسه ژن‌هاي MdMYBs و نيز استفاده از توالي ژنوم سيب، مدلي ارائه شد که بر اساس آن تمامي ژن‌هاي گزارش شده مسوول رنگ قرمز سيب، الل‌هاي يک لوکوس محسوب مي شوند.


نوشته شده در   سه شنبه 27 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode