ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390     |     کد : 19676

تجسمي ‌از آينده نزديك

شركت‌های معتبر خودروساز در سراسر جهان سهم قابل توجهی از بودجه سالانه خود را صرف سرمایه‌گذاری درخصوص طراحی نسل آینده خودروها می‌كنند.

Envision محصولي خلاقانه از بيوك براي تعريف خودروسازي درآينده است
تجسمي ‌از آينده نزديك
جام جم آنلاين: شركت‌های معتبر خودروساز در سراسر جهان سهم قابل توجهی از بودجه سالانه خود را صرف سرمایه‌گذاری درخصوص طراحی نسل آینده خودروها می‌كنند.

این دسته از خودروها برای ساخته شدن در مقیاس انبوه در دوران حاضر در نظر گرفته نمی‌شوند و عمدتا نمایشی هیجان‌انگیز از تفكرات خلاقانه طراحان و مهندسانی است كه آینده را چندان دور نمی‌پندارند. شركت بیوك با ارائه مدل مفهومی ‌Envision خود را در صف مقدم این دسته از صنایع خـــودروسازی قرار داده است.

به چند ماه پیش بر می‌گردیم. در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای اتفاقات جالب توجه زیادی روی داد كه یكی از مهم‌ترین آنها رونمایی از یك سری خودروها بود كه گفته می‌شود برای سال‌های آینده طراحی شده‌اند و احتمالا فعلا خبری از تولید آن در مقیاس تجاری نخواهد بود.Envision به عنوان یك خودروی درون‌شهری در نظر گرفته می‌شود و میراث دار به حق بیوك است. ارثی كه از آن صحبت می‌شود چیزی نیست جز ساختاری پویا و راحتی و آسایش. به عقیده كارشناسان امور خودرو، بیوك در نظر دارد تا نگرش مردم به خودروهای درون‌شهری را نیز تغییر دهد و با باز كردن پای یك‌سری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا به این نوع خودروها، تعریف جدیدی از آنها ارائه نماید. این همان نگرشی است كه نمود آن در صحبت‌های شی‌هونگ، مدیر بازاریابی بیوك در نمایشگاه شانگهای بخوبی دیده می‌شود. او معتقد است در طراحی Envision دیدگاه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به دستاوردهای مركز فنی خودروسازی Pan Asia اشاره كرد. او گفت ما در نظر داریم تا Envision را به‌عنوان خودروی آینده بیوك یا حداقل یكی از خودروهای آینده این برند خودروساز معرفی كنیم.

در دنیای خودروسازی از برخی خودروها به عنوان سمبلی باشكوه از تأثیرگذاری فناوری‌های نوین بر صنعت خودروسازی یاد می‌كنند. Envision از جمله این محصولات است. شیشه‌های كناری خودرو كاملا یكدست است. این چیزی نیست كه پیش از این در سایر خودروهای مفهومی‌ به چشم خورده باشد. گذشته از آن درهای خودرو و در كل بخش قابل توجهی از بدنه، دارای برجستگی‌های موج مانندی است كه نه تنها حس پویایی و شناور بودن را به بیننده منتقل می‌كند، بلكه در حركت روان‌تر خودرو نیز تأثیرگذار هستند. تمامی ‌خلاقیت‌هایی كه در طراحی این خودرو به كار گرفته شده است به عنوان فاكتوری اساسی در باز كردن راه برای طراحی نسل آینده خودروهای فوق مدرن در برند بیوك در نظر گرفته می‌شود.

نگاه كلی به Envision نشان می‌دهد مولفه‌هایی نظیر سرعت، قدرت، سبكی و شتاب، تشكیل‌دهنده ساختار كلی این خودرو هستند، اما نكته جالب توجه این است كه به طرز هنرمندانه‌ای با یكدیگر تلفیق شده‌اند. بازارهای زیادی برای این خودرو در نظر گرفته شده است (البته اگر در رسیدن آن به مرحله تولید انبوه مشكل و مانع خاصی وجود نداشته باشد) كه شرق آسیا و بخصوص چین و همچنین بازار پررونق خاورمیانه از جمله این بازارها به شمار می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد ساكنان آسیای شرق دور علاقه زیادی به خودروهایی دارند كه از بخش قابل توجهی از آنها، محیط اطراف قابل رویت باشد. در این خودرو هم كه گویی به این نكته توجه شده است امتداد شیشه جلویی خودرو تا بالای سقف دیده می‌شود. همچنین شیشه‌های كناری نیز یكسره بوده و تقریبا به طول كشیدگی سالن خودرو امتداد دارند.

بیوك برای این‌كه از هیچ فناوری نوینی در این خودرو دریغ نكرده باشد به سراغ فناوری چراغ‌های LED نیز رفته است. این چراغ‌ها تشخیص خودرو در شب هنگام ـ و البته مواقعی كه انبوه مه فضای اطراف را در برگرفته است ـ را راحت‌تر می‌كند. درهای خودرو كه به سبك قیچی، باز و بسته می‌شوند مجهز به حسگرهای مخصوصی هستند. این سبك باز و بسته شدن موجب می‌شود تا سرنشینان با راحتی بیشتری سوار بر خودرو شده یا از آن پیاده شوند. جلوپنجره‌ای كه برای Envision در نظر گرفته شده است این اجازه را به جریان هوا می‌دهد تا بخش‌های قابل توجهی از موتور خودرو را بخصوص در سرعت‌های بالا خنك نگاه دارد. پهنای جلوپنجره این خودرو تقریبا معادل 3 برابر جلوپنجره اكثر خودروهای رایج است.

Envision روی تایرهای 2 لایه 22 اینچی حركت می‌كند. این تایرها از كلاس تایرهای آلومینیومی‌ اسپرت سیلیكونی هستند كه قیافه بمراتب جذاب‌تری را به خودرو می‌دهند. بدون شك بیوك از استفاده از این تایرها هدف خاصی را دنبال می‌كرده است و آن چیزی نیست جز جلب توجه بیشتر خریداران و بخصوص جوان‌ترها. این تایرها گذشته از زیبایی ظاهری از مقاومت جریان هوا تا حد قابل توجهی كاسته و همچنین مصرف انرژی و تولید سر و صدای رایج در حین گردش چرخ‌ها روی سطح آسفالت را به حداقل می‌رسانند. اما تاكنون درباره بخش‌های خارجی این خودرو صحبت شد. كنسول مركزی این خودرو متفاوت با كنسول‌های مركزی است كه همواره از آنها صحبت می‌شود. این كنسول ابعاد چندان بزرگی ندارد و نكته جالب این‌كه استفاده از آن تقریبا به صورت لمسی است، به همین دلیل خبری از تجمع شاسی‌های كوچك و بزرگ در آن نیست. رنگ آبی به عنوان رنگ غالب در این كنسول و نمایه‌های آن به كار گرفته شده است. اما این تمامی ‌هیجان نهفته در كابین Envision نیست. چرم مرغوب ایتالیایی كه برای پوشش صندلی‌های Envision در نظر گرفته شده‌اند و همچنین نوعی چوب بسیار مستحكم و در عین حال مرغوب و زیبا، بخش‌های دیگری از داخل كابین این خودرو را تشكیل می‌دهند. نگاهی به فرمان خودرو می‌اندازیم؛ این بخش به تنهایی مجموعه‌ای از سیستم‌های كنترلی است كه البته عمده آنها مربوط به سیستم صوتی و تصویری و علائم هشداردهنده آن می‌شود. در این بخش از چند شاسی به گونه‌ای استفاده شده است كه راننده برای استفاده از آنها نیازی به حركت دادن كف دست چسبیده به فرمان خودرو نداشته و براحتی می‌تواند با استفاده از 2 انگشت شست كنترل‌های مورد نظر را انجام دهد.

یكی از تفاوت‌های اصلی Envision با خودروهای دیگر ابتكار عملی است كه درخصوص آینه‌های آن صورت گرفته است. به جای 2 آینه كناری و آینه مركزی از 3 دوربین كوچك استفاده شده است كه راننده با استفاده از آنها می‌تواند تصاویر واضح و لحظه به لحظه‌ای از محیط اطراف خودرو داشته باشد. استفاده از دوربین به جای آینه نگرانی‌های رایج درخصوص نقطه كور نقاط پشت خودرو را از میان می‌برد. این تصاویر روی داشبورد خودرو نمایش داده می‌شوند. زمانی كه خودرو در حال حركت است اطلاعاتی نظیر سرعت، مصرف سوخت و مسیریابی آن روی شیشه جلویی خودرو و در قالب مجموعه داده‌های سه‌بعدی نمایش داده می‌شود كه در نتیجه راننده نیازی به بازگرداندن توجه خود از جاده پیش روی برای مرور این اطلاعات نخواهد داشت. كنسول مركزی خودرو به صفحه لمسی OLED مجهز است كه در كنار آن نوعی سیستم كمكی گفتاری نیز به كار گرفته شده است كه راننده با كمك آن می‌تواند تنها با بیان برخی عبارات خودرو را تحت كنترل خود درآورد. سیستم حركتی این خودرو دوگانه بوده كه به لطف بهره‌گیری از موتور برقی می‌توان آن را یكی از خودروهای واقعا دوستدار محیط‌زیست نیز عنوان كرد. نكته جالب توجه درخصوص سیستم موتوری این خودرو این است كه در مواقعی نظیر حركت اولیه، پارك كردن و حركت با سرعت‌های كم، سیستم موتوری صرفا با استفاده از نیروی برق به كار خود ادامه می‌دهد و زمانی كه خودرو به برق بیشتر نیاز داشته و باتری آن شارژ چندانی ندارد، سیستم موتوری به طور خودكار و به لطف فناوری موسوم به شارژ هوشمند شروع به شارژ باتری خودرو می‌كند و این یعنی شارژ باتری در حین حركت. محصول جدید بیوك، ایده‌ای خلاقانه است كه شاید برای مشاهده آن در خیابان‌ها حداقل یك دهه دیگر باید صبر كرد. البته تا آن روز رقبای دیگری نیز بیكار نخواهند بود.

چكيده مطلب

درهای خودرو كه به سبك قیچی، باز و بسته می‌شوند مجهز به حسگرهای مخصوصی هستند.

به جای آینه‌ها از 3 دوربین كوچك استفاده شده است كه راننده با استفاده از آنها می‌تواند تصاویر واضح داشته باشد.

كنسول مركزی ابعاد چندان بزرگی ندارد و نكته جالب این‌كه استفاده از آن تقریبا به صورت لمسی است.









مهدی پیرگزی / جام‌جم


نوشته شده در   سه شنبه 27 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode